امام (ره) هنر را در خدمت دین می‌خواست
کد خبر: 3954618
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳
حیدریان در همایش تبیین اندیشه‌های امام خمینی(ره):

امام (ره) هنر را در خدمت دین می‌خواست

دبیر علمی کارگروه هنر و سینمای همایش تبیین اندیشه‌های امام خمینی(ره) گفت: هنری از دیدگاه امام (ره) جایگاه والا دارد که بتواند در عرصه دین خدمت‌رسانی مطلوب داشته باشد.

به گزارش ایکنا؛ همایش تبیین اندیشه‌های امام خمینی(ره) در حوزه فرهنگ و هنر به صورت مجازی امروز 29 بهمن برگزار شد.

محمد‌مهدی حیدریان؛ دبیر علمی کارگروه هنر و سینمای این رویداد اظهار کرد: وضعیت متعارض قبل از انقلاب ایران با دین مبین اسلام یکی از جدی‌ترین دلایل شکل‌گیری انقلاب اسلامی بود، برای همین سینمایی که در آن دوره فعالیت می‌کرد هم مورد نقد بود.

وی افزود: در اولین روز از ورود امام (ره) به میهن اسلامی در 12 بهمن سال 57 ایشان به هنر به ویژه سینما اشاره داشتند. نگاه امام (ره) به هنر ابتدا از وجه سلبی بود و دوم انتظار و راهبردی که به واسطه هنر می‌توانست آینده را شکل دهد.امام (ره) آگاه به ابزار و زمانه و مظاهر روز بود، پس در اندیشه‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی نقش سینما و تمدن جایگاهی والا داشت.

حیدریان اضافه کرد: امام (ره) با هنری مشکل داشت که در جهت فساد و فحشا قدم بردارد، بنابراین تاکید اصلاح هنر هفتم را به صورت جدی مطرح کرد تا بتوان از آن به عنوان وسیله‌ای برای خدمت به دین و انقلاب بهره برد.

وی با اشاره به شخصیت چند وجهی حضرت امام (ره) تاکید کرد: وجه اول شخصیت امام (ره) به مقام و مرتبه ایشان در میان فقها مربوط می‌شد. دوم اینکه امام (ره) همچنین فیلسوفی بلند مرتبه بود که نظریاتش سال‌ها می‌توانست چراغ راه باشد. سوم امام (ره) عارفی یگانه بود که نمونه‌اش را کمتر در تاریخ معاصر می‌‌‌شود مشاهده کرد. همین داشته‌ها سبب شد مطالبی که وی به جوانان منتقل می‌کند همچون شهدی شیرین بر دل و جانشان بنشیند.

حیدریان تأکید کرد: عالم را به چهار دسته می‌توان تقسیم کرد. عالم غیب، عالم عقل، عالم مادی و عالم حس. امام(ره) هنری که پایگاه دینی داشته باشد را برگرفته از عالم غیب می‌دانست که در گام بعد در عالم عقل کامل می‌شود. چنین هنری قادر است دست مخاطب را گرفته و او را به سمت رشد هدایت کند اما در هنر غربی تنها به روی عالم مادی و عالم حس تاکید و توجه می‌شود.

رئیس اسبق سازمان سینمایی متذکر شد: برخی از هنرمندان قادرند به صورت مستقیم خود با عالم معنا ارتباط برقرار کنند، اما بسیاری از چنین داشته‌هایی محروم هستند، پس استفاده از نظرات حضرت امام (ره) می‌تواند یاری‌رسان هنر در جهت رسیدن به ارزش‌های والای دینی و الهی باشد.

حیدریان اظهار کرد: با توجه به تعاریفی که امام خمینی (ره) از هنر مطلوب داشتند جوانانی وارد هنر شدند که دیدگاهشان منبعث از تفکرات حضرت امام (ره) بود. آنها توانستند با جهان‌بینی خود سینمای ورشکسته قبل از انقلاب را به سینمایی مطرح در جهان تبدیل کنند. جایگاه اخلاق در سینمای کشورمان به اندازه‌ای است که امروزه این ویژگی برای هنر ایرانی تبدیل به شناسنامه شده است.

وی در پایان تأکید کرد: هرچه داریم از انقلاب دورتر می‌شویم نیروهایی که وارد سینما می‌شوند درکشان از انقلاب کمرنگ‌تر شده و از آن فاصله می‌گیرند برای همین متأسفانه تولیدات به سمت عالم مادی و عالم حسی سوق پیدا کرده است.

انتهای پیام
captcha