تبیین «نقش زن در خانواده از دیدگاه قرآن» در وبینار اندونزی
کد خبر: 3954982
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۶

تبیین «نقش زن در خانواده از دیدگاه قرآن» در وبینار اندونزی

وبینار «نقش زن در خانواده از دیدگاه قرآن کریم» به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اندونزی با حضور انديشمندان دو كشور برگزار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نشست علمی با موضوع «نقش زن در خانواده از دیدگاه قرآن کریم» به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اندونزی و با همکاری دانشگاه قرآن جاکارتا از طریق فضای مجازی پنجشنبه، 30 بهمن برگزار شد.

در ابتدای این نشست، عبد موید، استاد دانشگاه قرآن به عنوان مدیر این برنامه به بیان کوتاهی درباره اهداف برگزاری نشست علمی «نقش زن در خانواده از دیدگاه قرآن کریم» پرداخت و در ادامه، مهرداد رخشنده، رایزن فرهنگی کشورمان اظهار کرد: خانواده از دیر باز، رکن طبیعی و اساسی جوامع انسانی به شمار می‏‌رفته که هم با ضرورت زندگی و هم با سرشت و طبیعت انسانی سازگار بوده است.

تبیین نقش زن در خانواده از دیدگاه قرآن در اندونزی

وی افزود: در اهمیت و ارزش خانواده همین بس که گفته شده؛ خانواده نخستین آموزشگاه و پرورشگاه انسان، انتقال‏‌دهنده فرهنگ و تمدن، محل کسب ارزش‏‌ها و فضایل انسانی و اخلاقی، زمینه‏‌ساز تکامل و تحول، کارگاه الگوسازی و سرنوشت‌سازی است و در یک جمله اساساً سعادت و شقاوت جامعه در گرو تأمین سلامت یا عدم سلامت خانواده است.

رخشنده تأکید کرد: در نظام ارزشی اسلام، خانواده از منزلت و قداست خاصی برخوردار است و در محیط خانواده، زنان مدیریت داخلی این واحد کوچک اجتماعی را به عهده دارند و در سایه تلاش آنان مشکلاتی همچون، احساس بی‏هویتی، احساس ناامنی اجتماعی، محرومیت از داشتن الگوی مناسب شخصیتی، ترس و اضطراب، بی‏هدفی، کمبودهای عاطفی و... رخت برمی‏بندد و شخصیت و ساختمان روانی سایر اعضاء خانواده شکل می‏‌گیرد و روح آنها تلطیف می‏‌شود.

وی ادامه داد: اعطای شخصیت كامل به زن جهت تحصیل حقوق و تكالیف در جامعه بشری برای برقراری روابط حسنه براساس مساوات با حقوق و تكالیف با مرد،‌ به مثابه انقلابی بزرگ علیه انحرافات اجتماعی است. برهمین اساس، قرآن كریم نیز در پی دستورات الهی اصلاحات خود را شامل دو حوزه خلقت و شریعت درباره زن منظور كرد تا این عضو مؤثر پا به پای مرد، قله‌های موفقیت را طی كند.

سخنران بعدی نشست، درویش هود، مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه قرآن جاکارتا بود که در ارتباط با توصیه و تشویق به تشکیل خانواده از دیدگاه اسلام و قرآن مطالبی را بیان کرد.

تبیین نقش زن در خانواده از دیدگاه قرآن در اندونزی

وی گفت: ازدواج سنت الهی است و بر اساس سوره نجم آیه 45 خدا مرد و زن را آفریده است و انسان، هرمافرودیت مانند درختان و کرم نیست. براساس سوره نور آیه 32 در راستای تحکیم خانواده والدین، اولیا یا خانواده باید تلاش کنند مجردها ازدواج کنند.

خانم دریاتی، مدرس و نویسنده مقالات متعدد و کتاب اظهار کرد: زن به عنوان فردی یا بخشی از خانواده، دارای استقلال و اختیار در انتخابات شخصی خود است که اگر انتخاب مثبت باشد به اوج معنویت و مقام عشق الهی می‌رسد.

انتهای پیام
captcha