رئیس اسبق شاباک: نسل بعدی اسرائیل ممکن است وجود نداشته باشد
کد خبر: 3955108
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳

رئیس اسبق شاباک: نسل بعدی اسرائیل ممکن است وجود نداشته باشد

رئیس اسبق سازمان اطلاعات و امنیت رژیم صهیونیستی(شاباک) گفت که نگرانی اسرائیلی‌ها نسبت به تهدیدهایی داخلی که موجودیت اسرائیل را تا نسل بعدی( 25 سال دیگر) تهدید می‌کند، جدی است.

به گزارش ایکنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، یک مقام ارشد امنیتی سابق رژیم صهیونیستی نگرانی‌های خود را درباره آینده موجودیت این رژیم ابراز کرد.

یووال دیسکین، رئیس اسبق سازمان امنیت عمومی رژیم صهیونیستی(شاباک) روز گذشته، 1 اسفند در مقاله‌ای که روزنامه عبری‌زبان «یدیعوت آحارونوت» منتشر کرد، درباره خطر موجودیت رژیم صهیونیستی پس از یک نسل(25 سال) هشدار داد و خطرهای تهدید کننده موجودیت این رژیم را داخلی خواند و گفت این خطرها هرگز از بیرون نیستند.

 وی بر این باور است که «اگر اکنون شرایط را برطرف نکنیم، وقت ارزشمندی را از دست خواهیم داد و ممکن است پس از 25 سال دولت خود را از دست بدهیم».

دیسکین بحران سیاسی را که امروز رژیم اسرائیل تجربه می‌کند و عدم موفقیت در تشکیل یک دولت پایدار و با ثبات را «نمایش سیاسی» توصیف کرد که جایگزین رویارویی با موضوعات استراتژیک و موجودیتی شده که شدت آن را بحران کرونا نشان داده است.
وی پرسید: آیا دولت اسرائیل دارای انسجام اجتماعی، مصونیت اقتصادی و قدرت نظامی ـ امنیتی است که ادامه حیات آن را پس از یک نسل تضمین کند؟
دیسکین افزود: من در مورد تهدید هسته‌ای ایران، موشک‌های حزب‌الله یا اسلام سلفی افراطی صحبت نمی‌کنم. من در مورد تغییرات جمعیتی، اجتماعی و اقتصادی صحبت می‌کنم که ماهیت کشورها را تغییر می‌دهد و وجود آنها را پس از یک نسل تهدید می‌کند.
وی ادامه داد: اختلافات داخلی در حال عمیق شدن است، در حالی که شکاف بین راست و چپ بیشتر از شکاف بین یهودیان و اعراب است. عدم اعتماد به نهادهای دولت مرکزی در حال افزایش است. فساد در سازمان‌های دولتی و و ملی بیداد می‌کند. همبستگی اجتماعی بسیار کم است و رهبری ما فاقد الگوهایی شخصیتی بوده و روشن است که اسرائیل قادر به تسلط بر مناطقی که تحت کنترل خود دارد چه در النقب، الجلیل، القدس و غیره نیست.

دیسکین خاطرنشان کرد: با توجه به حقایق و داده‌های اداره مرکزی آمار اسرائیل ما به سرعت خواهیم فهمید که پس از 40 سال، نیمی از شهروندان اسرائیل حریدی و عرب خواهند بود.

وی افزود: این دو گروه جمعیتی هستند که طی سال‌های گذشته مورد غفلت دولت‌های مختلف اسرائیل قرار گرفته‌اند. هر دو گروه در اقتصاد اسرائیل به اندازه کافی ادغام نشده‌اند و در نتیجه هر دو از سطح درآمد پایینی برخوردار هستند. هیچ یک از آنها مسئولیت نظامی، ملی و خدمات کشوری را بر دوش ندارند و هر دو تمایلات ضد صهیونیستی دارند. سرانجام، دولت توانایی حکومت بر آنها را از دست می‌دهد.

به گفته دیسکین انتظار می‌رود بیشتر بار مالیاتی، خدمت اجباری نظامی، خدمات ملی یا اجتماعی، خدمت نظامی در نیروهای ذخیره و اقتصاد دولتی، پس از حدود سی سال بر دوش یک سوم مردم اسرائیل باشد.

وی گفت: روشن است که این امر غیرممکن است و نیازی به یک فرد متخصص نیست تا درک کند که جامعه اسرائیل قادر نخواهد بود از نظر اقتصادی، اجتماعی و همچنین امنیتی در این شرایط مقاومت کند و خطرناک‌ترین چیز این است که بسیاری از اسرائیلی‌ها ترجیح می‌دهند در دیگر کشورها زندگی کنند، زیرا تقسیم فشار و بار مشکلات داخلی عادلانه نیست.

انتهای پیام
captcha