تهیه محتوای آموزشی؛ رأس فعالیت‌های مرکز تخصصی امام شافعی
کد خبر: 3955702
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳

تهیه محتوای آموزشی؛ رأس فعالیت‌های مرکز تخصصی امام شافعی

رئیس دانشگاه تقریب مذاهب اسلامی کردستان تهیه محتوای درسی، سرفصل‌ها، نظام آموزشی و سیستم الکترونیکی را از ضروریات مرکز تخصصی امام شافعی دانست و بیان کرد: برای مدارسی که وابسته به مرکز بزرگ اسلامی هستند و سایر مدارس علوم دینی در سطح استان کردستان باید ساز و کار اندیشیده شود.

به گزارش ایکنا از کردستان، عثمان یوسفی، رئیس دانشگاه تقریب مذاهب اسلامی کردستان دیروز، چهارم اسفندماه در نشست هیئت امنا و اساتید مرکز تخصصی علوم اسلامی امام شافعی با معاون آموزش و پژوهش دبیرخانه شورای برنامه ریزی‌ مدارس علوم دینی کشور، با اشاره به فعالیت مرکز تخصصی امام شافعی در سنندج اظهار کرد:‌ این مرکز برای رسیدن به رشد و توسعه و اثرگذاری در جامعه باید به سمت آکادمیک حرکت کند.

وی با تأکید بر اینکه برای جلوگیری از موازی‌کاری دانشگاه مذاهب اسلامی و مرکز تخصصی امام شافعی باید یک برنامه دقیق و هدفمند بین این دو مرکز علمی تدوین شود، افزود: ما در حوزه علوم دینی دانشکده نداریم و مرکز تخصصی امام شافعی می‌تواند اولین مرکزی باشد که در این راستا حرکت کند.

رئیس دانشگاه تقریب مذاهب اسلامی کردستان با بیان اینکه تهیه محتوای درسی، سرفصل‌ها، نظام آموزشی و سیستم الکترونیکی را از ضروریات مرکز تخصصی امام شافعی دانست و بیان کرد: برای مدارسی که وابسته به مرکز بزرگ اسلامی هستند و سایر مدارس علوم دینی در سطح استان کردستان باید ساز و کار اندیشیده شود.

وی با اشاره به اینکه افرادی که در این مرکز تخصصی تدریس می‌کنند، باید به لحاظ مالی و اقتصادی مورد حمایت قرار گیرند، افزود: برخی از اساتیدی که در این مرکز تخصصی تدریس می‌کنند از هیچ پشتوانه مالی و حقوقی برخوردار نیستند.

علما و روحانیون طبیب روح انسان هستند‌

ماموستا فایق رستمی، امام جمعه سنندج در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه کسب علم از دستورات خداوند متعال در قرآن کریم بوده است، اظهار کرد: کسب علم و علم‌آموزی موجب ارتقای توانایی علما و روحانیون و در نتیجه پاسخگویی به مسائل دینی و شبهات موجود در جامعه می‌شود.

وی با تأکید براینکه مسئله علم و علم‌آموزی از چنان اهمیتی برخوردار است که بزرگان ما از علم به عنوان یک رودخانه همیشه جاری یاد می‌کنند، افزود: علم تنها به مسائل دینی خلاصه نمی‌شود و همه نکات و حوزه‌ها را در برمی‌گیرد. علم باید در مسیر خدمت به جامعه قرار گیرد، علمی که موجب رنج و آزار بشر شود، هیچ ارزشی ندارد.

امام جمعه سنندج با اشاره به اینکه علما و روحانیون به عنوان طبیب روح انسان هستند‌ و می‌توانند برای بیماری‌های روحی و روانی انسان‌ها مداوا باشند، بیان کرد: یکی از ضعف‌های بزرگ امروز جامعه بشریت فاصله گرفتن از معنویت است چراکه معنویت قلب انسان را منور می‌کند.

وی با تأکید براینکه علم باید با معرفت توأم باشد، ادامه داد: بزرگان دین همواره علم و معنویت را با هم آمیخته‌اند و همین مسئله موجب پیشبرد اهداف آن‌ها شده است.

ماموستا رستمی بیان کرد: مراکز علوم دینی، حجره‌های سنتی و غیره باید از نظر مالی مورد حمایت قرار گیرند و با نظارت مناسب زمینه تربیت طلاب و علمای توانمند در آنها فراهم شود و امیدواریم با حمایت شورای برنامه‌ریزی اهل سنت شاهد تقویت هرچه بیشتر مرکز تخصصی امام شافعی کردستان باشیم.

لزوم جذب روحانیون کشورهای همسایه در مرکز تخصصی امام شافعی

ماموستا امین راستی، عضو شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور نیز در ادامه این نشست، اظهار کرد: راه‌اندازی مرکز تخصصی امام شافعی کردستان از دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی بوده است و امیدواریم در این مرکز بتوانیم در زمینه تقریب مذاهب اسلامی گام‌های مؤثری برداریم.

وی فعالیت مراکز علمی و دینی در کردستان از پیشینه تاریخی خوبی برخوردار است، افزود: مدارس علوم دینی در اوایل فعالیت مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور خروجی بسیار خوبی داشته‌‌اند اما از زمان تعطیلی مدارس علوم دینی ما خروجی آنچنان مطلوبی در تربیت طلاب و روحانیون متخصص نداشته‌ایم.

عضو شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت به تلاش‌های گسترده دشمنان در ترویج افکار تکفیری گریزی زد و بیان کرد: امروز دشمنان با ایجاد و حمایت از گروه‌های تکفیری مانند سلفی‌ها و وهابی‌ها به شدت برای ضربه زدن به دین اسلام سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

وی با بیان اینکه مرکز تخصصی امام شافعی حرکت بسیار ارزشمندی برای تربیت روحانیون متخصص و توانمند است، گفت:‌ باید انگیزه و مشوق‌های خوبی برای طلابی که در این مرکز تحصیل می‌کنند، فراهم شود و سعی کنیم، افرادی در این مرکز تربیت شوند که بتوانند جوابگوی شبهات مسموم سلفیت و اخوانیت و... باشند.

ماموستا راستی بیان کرد: عملکرد مرکز تخصصی امام شافعی باید به گونه‌ای باشد که زمینه جذب روحانیون از کشورهای همسایه را هم فراهم کند.

وی یادآور شد:‌ شورای برنامه‌ریزی، مرکز بزرگ اسلامی و دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان اگر در راستای تربیت طلاب توانمند تلاش کنند، شبهات سلفی‌ها در جامعه تأثیر خود را می‌گذارد.

انتهای پیام
captcha