نشست تخصصی «دیپلماسی نوروز» با هدف تقویت همکاری میان کشورهای همسو برگزار شد
کد خبر: 3955860
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰

نشست تخصصی «دیپلماسی نوروز» با هدف تقویت همکاری میان کشورهای همسو برگزار شد

نشست تخصصی «دیپلماسی نوروز» با هدف تقویت همکاری میان کشورهایی که عید نوروز را جشن می‌گیرند، و به منظور تحقق صلح و آرامش در این کشورها، در تهران برگزار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از العالم عربی، فصل بهار و عید نوروز در حال فرا رسیدن است. عیدی که صدها میلیون نفر در سراسر جهان این عید را جشن می‌گیرند و تنها یک عید نیست بلکه یک تمدن است که این ملت‌ها را در زیر چتر خود جمع کرده است.
 
شرکت‌کنندگان در نشست تخصصی «دیپلماسی نوروز» تأکید کردند که جشن گرفتن عید نوروز این فرصت را فراهم می‌کند که فاصله‌ها کمتر شده و روابط میان ملت‌ها محکم‌تر شود.
 
این نشست که با مشارکت رایزنان فرهنگی کشورهای همسایه ایران برگزار شده است، تلاش دارد تا از توان مناسب ملت‌های مختلف برای تقویت روابط میان کشورها به ویژه روابط فرهنگی، سیاسی و اقتصادی آنها بهره ببرد.
 
علیرضا دلخوش، مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه در این نشست اظهار کرد: تجربیات بین‌المللی ثابت می‌کند که کشورهای دارای ریشه تاریخی مشترک می توانند با یکدیگر تعامل سیاسی و اقتصادی بهتری داشته باشند.
 
وی افزود: هدف از برگزاری هم‌اندیشی دیپلماسی نوروز بررسی این موضوع است که می‌شود از دریچه نوروز به تعاملات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی رسید.
 
دلخوش اظهار کرد: موضوع نوروز بیش از این که یک مسئله حاکمیتی باشد، مسئله‌ای ملی است و ملت‌ها و اقوام هستند که در برگزاری آیین‌های نوروزی مشارکت می‌کنند.
 
مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه تأکید کرد: ملت‌ها و اقوام نقش مهمی در تعاملات فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و هم‌‌گرایی منطقه‌ای دارند.
 
نوروز به زبان فارسی به معنای «روز جدید» و عیدی است که در آغاز بهار و آغاز سال جدید هجری شمسی در ایران و چند کشور دیگر جشن گرفته می‌شود. سازمان ملل متحد نیز روز بیست و یکم مارس را به عنوان رسمی نوروز نامگذاری کرده است.
انتهای پیام
captcha