هموارسازی مسیر حمایت از ایتام به شیوه حضرت امیر(ع)
کد خبر: 3955883
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۱

هموارسازی مسیر حمایت از ایتام به شیوه حضرت امیر(ع)

جلسه گلریزان ملی به منظور حامی‌یابی، جذب و کمک حداکثری مدیران برای اختصاص کمک‌ها به ایتام برگزار شد.

هموارسازی مسیر حمایت از ایتام به شیوه حضرت امیر(ع)به گزارش خبرنگار ایکنا، جلسه گلریزان ملی به منظور حامی‌یابی، جذب و کمک حداکثری مدیران به ایتام با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) و بنیاد بین‌المللی غدیر، امروز سه‌شنبه پنجم اسفندماه با حضور حجت‌الاسلام کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)، عبدالعلی علی‌عسگری، رئیس سازمان صداوسیما، پیروز حناچی، شهردار تهران و جمعی دیگر از مسئولان نهاد‌ها و سازمان‌ها در سالن همایش‌های وزارت کشور برگزار شد.

حجت‌الاسلام کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران در این مراسم طی سخنانی با تبریک میلاد امیرالمومنین(ع)، اظهار کرد: حضرت امیر، آخرت‌طلبان و جویندگان بهشت را به نقطه‌هایی حساس کردند و توجه دادند که در سعادت بشر مهمترین‌ها کدام است و با تعبیر «الله الله فی‌الایتام» این تأکید را داشتند و از جمله مهمترین این مسائل توجه به یتیمان است. امیرالمومنین(ع) دو سفارش درباره یتیمان دارند؛ تأمین معیشت به صورت مستمر و نیز اکرام و تغذیه روحی یتیم که شامل رفتن به مدرسه خوب و داشتن آموزگاران لایق است تا امر نخبه‌پروری امکان‌پذیر شود.

وی ادامه داد: ایرانیان از ابتدا مهربان بودند. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا یَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ...»، یکی از شاخص‌های ایرانی‌ها این است که حب الهی در وجود آنهاست، و لذا راه‌اندازی طرحی با همین عنوان، کار شایسته‌ای بود.

صدیقی افزود: حرکت انقلاب ما به دوش مردم بوده و مردم آموزگار ما بوده‌اند و همه ارکان در مسیر احیای یتیم‌نوازی گام نهادند که شیوه امیرالمومنین(ع) بود. احیای سیره علوی در زمره افتخارات این مردم است. امید است این مراسم‌ها با حضور جدی همه شخصیت‌های کشور دنبال شود.

مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد نیز در این مراسم طی سخنانی اظهار کرد: یکی از تکالیف حاکمیت، رسیدگی به نیازمندان است. در بین نیازمندان عزیزانی که از ناحیه نعمت پدر و مادر محروم شده‌اند، ایتام و عزیزانی که پدر و مادر دارند، اما به دلیل زمین‌گیر شدن یا به زندان افتادن پدر، زندگی‌شان از کار افتاده است و چندین فرزند در یک خانواده هستند، محسنین محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: ما این مراسم را برگزار کردیم که به این دو گروه از افراد رسیدگی شود. کمیته امداد کار‌های ارزشمندی انجام می‌دهد، از جمله طرحی که موفق بوده، این است که افراد می‌توانند با انتخاب ایتام یا محسنین نسبت به کمک به این گروه‌ها اقدام کنند. البته تجربه ما نشان می‌دهد که این کافی نیست و این مراسم برگزار شد تا تلاش کنیم با رسانه‌ها، مسئولان، بانک‌ها و شرکت‌های بزرگی که در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی بودجه‌ای در دست دارند، تدبیری داشته باشند تا هیچ یتیمی بدون حامی در کشور نماند.

رئیس کمیته امداد اضافه کرد: برنامه امروز همزمان با مولود حضرت امیر(ع) برگزار شده و از خیرین و مسئولان کشوری خواهش می‌کنیم کمک کنند تا این کار بزرگ انجام بگیرد. امیدواریم جشن نبود یتیم بدون حامی را در سال ۱۴۰۰ بگیریم.

وی افزود: تعداد ۱۴۸ هزار یتیم را تحت پوشش طرح اکرام برده‌ایم و ۲۵۰ هزار نفر هم در طرح محسنین تحت پوشش هستند؛ اگر روی این‌ها بیشتر کار کنیم، قطعاً می‌توانیم در آینده گزارش مستندتری را ارائه دهیم.

بختیاری گفت: در طرح اکرام، سالانه کمک‌های متفاوتی می‌شود. در سال گذشته بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان فقط کمک به یتیمان در طرح اکرام صورت گرفته و پیش‌بینی ما امسال این است که کمک‌ها نزدیک به هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برسد.

رئیس کمیته امداد همچنین خاطرنشان کرد: رسیدگی به نیازمندان از خاستگاه انقلاب، مقام معظم رهبری و حضرت امام خمینی(ره) است. بعد از پیروزی انقلاب و اولین نهادی که تأسیس شد، در روز بیست و سوم بهمن سال ۵۷ کمیته انقلاب اسلامی و دومین نهاد کمیته امداد بوده است که رسیدگی به نیازمندان و محرومان را مدنظر داشت. مردم عزیز ما همواره نشان داده‌اند که در صحنه‌های مختلف، در شرایط و مشکلات در کنار محرومین و یتیمان هستند.

عبدالعلی علی‌عسگری، رئیس سازمان صداوسیما در سخنانی اظهار کرد: ایمان امری درونی و تقوا موضوعی عملی است و از جمله ویژگی‌های اهل تقوا طبق سوره مبارکه بقره، این است که انفاق می‌کنند؛ «... مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ». در کنار این مهم که خداوند بر انفاق تأکید دارد، اگر این امر انجام پذیرد، تطهیر روح را سبب خواهد شد؛ «خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَکِّیهِمْ بِها ...».

وی افزود: کسانی که در مسیر کمک با ایتام قرار دارند، موجب می‌شوند جامعه مطلوب‌تر و امیدوارتری داشته باشیم و سرمایه اجتماعی افزایش پیدا می‌کند. ما نیز در سازمان صداوسیما، پای کار حمایت از طرح‌های اکرام ایتام کمیته امداد هستیم.

محمد امید، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری نیز در این مراسم طی سخنانی گفت: در بین همه برنامه‌های امداد، طرح‌های توجه به ایتام، کار ارزنده و مورد توجهی است و همه نهاد‌ها و دستگاه‌ها از این برنامه‌ها حمایت می‌کنند.

وی با بیان اینکه امروز شرایط ایتام در کشور در وضعیت خوب و مناسبی است، گفت: مردم و دولت، همواره پای کار این موضوع بوده‌اند. فکر نمی‌کنم کاری پرثواب‌تر از دستگیری از ایتام وجود داشته باشد.

امید در پایان با اعلام خبری گفت: یکی از کار‌های این ایام با همکاری کمیته امداد و سازمان بهزیستی در حال نهایی شدن است، خانه‌دار کردن ایتام روستایی است که بناست پویشی راه‌اندازی شود و با کمک دولت و با همکاری نهاد‌های حاکمیتی، این طرح پیش خواهد رفت. بعد از این طرح، یتیمی در روستایی نیست که سرپناه نداشته باشد.
انتهای پیام
captcha