عدم دخالت علم لدنی در تمدن سازی
وی بیان کرد: تشکیلات و ساختارهای حکومتی در بعد اداری، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و مردم نهاد زیرمجموعه تمدن هستند و تمدن امری عرفی و بشری است و امام گرچه معصوم و دارای علم ویژه است اما با این مبانی سراغ تشکیلات نرفته و آینده را در ساختار این تشکیلات دخالت نداد
صفری فروشانی گفت: یکی از علل پیشرفت تمدن مسلمین تسهیلی است که در اخذ و اقتباس دارد زیرا نهادهای تمدنی را امر دینی متصلب لایتغیر فرض نکرده و ملاک عقلائی و کارآمد بودن را در آن لحاظ کرده و عقل را در ایجاد تمدن دخالت داده است و با این توجیه ما در پاسخ به شبهات، توانمند میشویم زیرا شبهه میکنند چرا امام اتم را نشکافت و چرا از مظاهر تمدنی امروز اثری از امام دیده نمیشود؛ پاسخ این است که وظیفه اصلی پیامبر و امام و رهبران دینی هدایت مردم است و وقتی موفق به تشکیل حکومت شدند از نهادها و ساختارهای رایج استفاده کردند.
مطالعه عهدنامه مالک
وی افزود: البته ایشان به اسناد بالادستی خود یعنی مبانی و اصول توجه داشتند مثلا امام علی هرگز با ظلم و جور کار سیاست را پیش نبردند، بیتالمال را حتی به مخالفان عقیدتی خود پرداخت میکردند و خوارج تا زمانی که دست به شمشیر نبردند خراج میگرفتند. در این زمینه عهدنامه مالک اشتر واقعا عهدنامه اعجابانگیزی است؛ در روز 13 رجب که صدا و سیما عمدتا مداحی دارد کمتر در مورد امام به مباحث علمی پرداخته میشود و بهترین فرصت برای مطالعه همین عهدنامه است.
این پژوهشگر تصریح کرد: اگر این عهدنامه را مطالعه و مداقه قرار دهیم نیازی به ذکر معجزات و امور ماورایی نداریم زیرا خود آن عهدنامه معجزه است. ایشان به مالک فرموده که مردم یا برادر دینی تو و مسلمان هستند و یا همنوع تو و انسان هستند و باید حقوق انسانی آنها را در نظر بگیری. در دورههای قبل از امام علی اهل کتاب سهمی از بیت المال نداشتند ولی در دوره امام علی(ع) برای آنها بیمه وضع شد که در روایات قرار دادن سهم برای یک نصرانی گزارش شده است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: اگر مالک به مصر میرسید و این عهدنامه را اجرا میکرد الگو بود گرچه بسیار برای او طاقت فرسا بود و در خیلی از موارد موفق نمیشد کما اینکه ما ارمانهای زیادی قبل از انقلاب داشتیم ولی امروز از آن دور هستیم.
وی با اشاره به عصر ظهور بیان کرد: امام زمان(عج) تشکیلات رایج دوره خود را بهم نمیزنند بلکه یکی از نقشهای مهم تبیین شده برای حضرت پیشبرد علم است، عقول مردم در آن دوره بسیار زیاد خواهد شد یعنی علم و عقل دو محور برای پیشبرد امور در دوره حضرت است.