روزهای سفید ماه رجب از فردا آغاز می‌شود / روزه بگیریم و انفرادی استغاثه کنیم
کد خبر: 3955983
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
نگاهی به اعمال ایام البیض ماه رجب؛

روزهای سفید ماه رجب از فردا آغاز می‌شود / روزه بگیریم و انفرادی استغاثه کنیم

ایام البیض ماه رجب از فردا پنج‌شنبه هفتم اسفند ماه، آغاز می‌شود؛ روزهای پربرکتی که روزه گرفتن و دعا و استغاثه توصیه‌شده‌ترین اعمال برای این روزهاست.

ایام البیض ماه رجب

به گزارش ایکنا، ایام البیض، به معنای روزهای سفید، به روزهای 13، 14 و 15 ماه‌های قمری گفته می‌شود که در منابع دینی بر اعتکاف و روزه گرفتن در این روزه‌ها تأکید شده است. البته ایام البیض رجب، شعبان و رمضان با توجه به روایت‌های نقل شده از ائمه اطهار(ع) برای شیعیان از اهمیت بیشتری برخوردار است و در خصوص ثواب اعتکاف و روزه‌داری در این روزها در منابع شیعی مطالب زیادی نقل شده است.

اعمال شب 13، 14 و 15 ماه رجب

در منابع دینی در خصوص اعمال مستحبی شب سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه رجب آمده است: در شب سیزدهم دو رکعت نماز اقامه شود که در هر رکعت حمد یک مرتبه و یس و تَبارَکَ المُلْکُ و توحید خوانده شود. در شب چهاردهم چهار رکعت یعنی دو نماز دو رکعتی به همان کیفیّت و در شب پانزدهم شش رکعت به سه سلام به همان کیفیت اقامه شود. از امام صادق(ع) روایت است که هر کس این اعمال را انجام دهد همه فضایل این سه ماه را دریابد و همه گناهانش غیر از شرک آمرزیده شود.

اعمال  روز 13، 14 و 15 ماه رجب

 برای روزه‌داری در این سه روز ثواب بسیاری نقل شده است و اگر کسى قصد انجام اعمال اُمّ داوُد را دارد باید این سه روز را روزه بگیرد.

اعمال شب 15 ماه رجب

 شب نیمه ماه رجب، شب شریفى است که: غسل، احیای شب به عبادت، زیارت امام حسین(ع) که اگر از نزدیک میسر نشد از دور زیارت شود، شش رکعت نماز که در شب سیزدهم ذکر شد، اقامه 30 رکعت نماز که در هر رکعت حمد و 10مرتبه سوره توحید قرائت شود. این نماز را سید بن طاووس از حضرت رسول اکرم(ص) نقل کرده است که فضیلت بسیار دارد.

از مهمترین اعمال روز نیمه رجب نیز انجام اعمال «امّ داوود» است که برای برآمدن حاجات و رفع اندوه و غم، حل مشکلات و دفع ظلم ستمگران بسیار مؤثر است. برای انجام این عمل باید سه روز 13، 14 و 15 رجب را روزه گرفت و بعد از اقامه نماز ظهر و عصر به انجام ام داوود پرداخت.

روزهای سفید ماه رجب از فردا آغاز می‌شود/ روزه بگیریم و انفرادی استغاثه کنیم

طی سال‌های گذشته در چنین روزهایی شاهد حضور هزاران نفری مردم در مساجد برای اعتکاف و انجام اعمال ایام البیض و ام داوود بودیم اما سال گذشته و امسال به دلیل شیوع کرونا برگزاری اعتکاف و حضور گسترده در مساجد امکان پذیر نیست.

توصیه مراجع عظام تقلید به دعا و استغاثه فردی

بر همین اساس سال گذشته مراجع عظام تقلید ضمن توجه به مسئله شیوع کرونا و عدم امکان برگزاری مراسم اعتکاف و دعاهای جمعی طی پیام‌‌هایی به مردم توصیه کردند که به صورت فردی به دعا و استغاثه بپردازند.

در بخشی از پیام آیت‌الله نوری همدانی آمده است: «حضرت امیرالمؤمنین می‌فرمایند: اگر مردم از گناهان خود توبه کنند و به‌جانب خداوند که پناهگاه عالم هستی است برگردند، خداوند ارحم‌الراحمین و توبه پذیر، از گناهان آن‌ها می‌گذرد و مجدداً آن‌ها را مشمول نعمت‌های خود قرار می‌دهد.

بنابراین تذکر و پیشنهاد ما این است مردم مؤمن و متعهد اگر اجتماع فکری و روحی ـ نه اجتماع مکانی- داشته باشند، چون خدا دعا در حال اجتماع را دوست می‌دارد و به اجتماع عنایت دارد، در یک روز و یک ساعت همگی در جای خود حالت تضرع و توبه و توسل پیدا کنند ان شاء الله خداوند این بلا را از جامعه بشری رفع می‌کند».

در پیام آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به مؤمنین آمده است: «گرچه برای اعتکاف زمان خاصی در اسلام در نظر گرفته نشده ولی انتخاب سه روز در نیمه ماه رجب که از یک‌سو با عطر زادروز خجسته مولی‌الموحدین و امام المتقین امیرالمؤمنین(ع) آمیخته‌شده و از سوی دیگر با ایام ماه رجب که ماه ویژه عبادت و بندگی خداست و اعمال ویژه ام داوود برای حل مشکلات و برآمدن حاجات در آن واردشده، اهمیت خاصی را به اعتکاف در این ایام بخشیده است.

من به همه شما عزیزان مخصوصاً جوانان بسیار عزیز درود می‌فرستم و عرض می‌کنم هر چه می‌خواهید از خدا بخواهید و تا می‌توانید با او راز و نیاز کنید، و تا آنجا که توان دارید تقوا و پاکی و ایمان و اخلاص را در وجود خود ذخیره‌سازی کنید و لذت مناجات باخدا را با هیچ‌چیز مبادله ننمایید و سرانجام برای حل مشکلات همه مسلمین جهان دعا کنید».

انتهای پیام
captcha