بن سلمان در تنگنای اتهام
کد خبر: 3956301
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۵

بن سلمان در تنگنای اتهام

براساس خبرهای منتشر شده، کاخ سفید تاکید کرده است که به زودی گزارشی اطلاعاتی درمورد قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار عربستانی را منتشر خواهد کرد. 4 مسئول آگاه آمریکایی نیز گفتند که انتظار می رود این گزارش روز پنجشنبه به این موضوع اشاره کند که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان با قتل خاشقچی در سال 2018 موافقت کرده است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از العالم، خبرگزاری رویترز به نقل از 4 مسئول آمریکایی گفته است گزارشی که آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا در تهیه آن نقش اساسی داشته، حاکی از آن است که ولیعهد عربستان با ترور خاشقچی منتقد به سیاست های وی در روزنامه واشنگتن پست موافق بوده و چه بسا ممکن است خود دستور به این کار داده باشد.

آخرین افشاگری انجام شده توسط آمریکا از زبان یک منبع اطلاعاتی انجام شد که اظهار داشت هواپیماهایی که تیم ترور خاشقچی را به ترکیه برده بودند متعلق به شرکتی هستند که مالک آن ولیعهد سعودی است.

فشار تا مرز خفگی

اکنون حلقه فشار بر گردن ولیعهد عربستان آغاز به تنگ شدن کرده تا او را به مرز خفگی برساند، درحالیکه وی پیش از این توانسته بود از پیگیری های منطقه ای و بین المللی بگریزد و خود را از اتهامات فریفتن خاشقچی تبرئه کند. شیوه حاکمان عربستان رشوه دادن به کسانی است که ابزارهای فشار و تغییر در این حکومت های ژلاتینی سست عنصر را در دست دارند و می دانند که این دولت ها نمی توانند با خواست و اراده آمریکا مقابله کنند. آمریکا در زمان رئیس جمهور سابقش دونالد ترامپ، که با باجگیری از کشورها آنها را دربرابر زورگویی خود تسلیم می کرد، بیش از پیش به آزمندی مشهور گشت. بطوری‌که به عنوان اولین پیش پرداخت برای "چشم پوشی" اش مبلغ 450 میلیارد دلار از پول ملت عربستان را چپاول کرد.

نکته جدیدی به جز شرح جزئیات وجود ندارد

طبیعی است در چنین نظام هایی که با سیاست بستن دهان با شمشیر بر مردمشان حکومت کرده و با زور و اجبار حاکمیت خود را اعمال می کنند، هرگونه اقدامی در راستای بستن دهان ها بدون اطلاع "والیان امر" اتفاق نخواهد افتاد. کسانی که حتی برای جان محافظانشان تصمیم گیری می کنند، درست مانند سرلشکر عبدالعزیز الفغم محافظ شخصی ملک سلمان که در اواخر سپتامبر 2019 به سادگی آب خوردن کشته شد.

همانطور که گفتیم، در سناریوهای بایدن چیز جدیدی وجود ندارد. زیرا همه از داخل عربستان گرفته تا کشورهای عربی دیگر، ترکیه و جهان، از این کشتارها باخبرند. ماموریت بایدن و گزارش اطلاعاتی امروز این است که جزئیات این کشتار را شرح دهند. پیش بینی می شود که دولت بایدن برخی از جزئیات را حذف کند تا گزارش در متهم کردن بن سلمان مردد و غیر مطمئن به نظر برسد و درنتیجه اتهام را از او رفع کند.

آیا توافق جدیدی وجود خواهد داشت؟

در زمانی که تماس های بایدن تنها به سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی محدود شده است، مسئولین دیگر دولت بایدن با همتاهای عربستانی خود در موضوعات مختلف گفتگو کرده اند. بایدن روز چهارشنبه گفت که گزارشی دریافت کرده است و احتمالا به زودی با ملک سلمان تماسی تلفنی برقرار خواهد کرد. جین بساکی سخنگوی کاخ سفید نیز در جمع خبرنگاران گفت که بایدن تنها با پادشاه عربستان تماس خواهد داشت و تاکید کرد که "مقدمات انتشار گزارش ترور خاشقچی را فراهم می کنیم".

وضعیت اقتصادی آمریکا و نظام سرمایه داری اش که لابی های سرمایه داری بر آن کنترل دارند، اجازه تحمل میلیاردها دلار زیان مالی آن هم بدون دلیل موجه را نمی دهد مگر اینکه جبران این زیان ها ارزشمندتر از خود زیان ها باشد. بخصوص اینکه دولت جدید آمریکا در سایه انتشار کرونا با یک ویرانی اقتصادی روبروست و به گفته مدیران ده ها شرکت بزرگ آمریکایی مانند گلدمن ساکس، اپل و جنرال موتورز، وقت زیادی ندارد. این مدیران روز چهارشنبه از کنگره خواستار تسریع در تصویب یک برنامه حمایتی جدید شدند. این همان چیزی است که دولت بایدن را بر آن داشته تا طرح بزرگ حمایت اقتصادی به مبلغ 1.9 تریلیون دلار را پیگیری کند و روز جمعه آن را در مجلس نمایندگان به رای بگذارد که طبق گفته استنی هویر، رهبر دموکرات ها در مجلس نمایندگان، شانس بالایی برای کسب موافقت اکثریت دموکرات ها در بر دارد.

انتهای پیام
captcha