کاهش ۷ درصدی اهدای خون نسبت به سال گذشته
کد خبر: 3956884
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵
حاجی‌بیگی اظهار کرد:

کاهش ۷ درصدی اهدای خون نسبت به سال گذشته

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران با اشاره به مراجعه دو میلیون و 205 هزار نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون کشور از کاهش هفت درصدی اهدای خون میزان اهدای خون در 11 ماهه‌ امسال نسبت به سال گذشته خبر داد.

کاهش ۷ درصدی اهدای خون نسبت به سال گذشتهبشیر حاجی بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه در ۱۱ ماه گذشته دو میلیون و ۲۰۵ هزار نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون کشور مراجعه کرده‌اند، گفت: از این میزان یک میلیون و ۷۵۰ هزار واحد خون اهدا شده است.

وی افزود: در 11 ماه سال جاری، ۳ میلیون و ۴۸ هزار و ۸۳ نفر واحد خون و فرآورده‌های خونی شامل گلبول قرمز فشرده شده پلاکت و پلاسما به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور توزیع شده است.

حاجی‌بیگی با بیان اینکه ذخایر خونی در برخی کشور‌های منطقه تا ۷۵ درصد نسبت به زمان مشابه در سال گذشته کاهش داشته است، گفت: نرخ کاهش اهدای خون در ایران در بالاترین حد به میزان ۳۵ درصد در اسفند ۹۸ رسیده بود که مشابه کشور‌های پیشرفته مانند کانادا و آمریکا بوده است.

وی افزود: در منطقه مدیترانه شرقی از جمله ایران، بیشترین علت کاهش ذخایر خونی، ترس اهداکنندگان از ابتلا به کرونا است؛ این در حالیست که در تمامی مراکز اهدای خون ایران بالاترین پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود. همچنین سازمان انتقال خون ایران جهت جلوگیری از شلوغی هنگام اهدای خون، اقدام به ارتقای سیستم نوبت‌دهی آنلاین خون کرده است.

حاجی‌بیگی یادآور شد: میزان اهدای خون در 11 ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل در کل کشور ۷ درصد کاهش داشته است.

سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه استان‌های خراسان جنوبی، خوزستان، قم بیشترین میزان رشد اهدای خون را در ۱۱ ماه سال جاری داشته‌اند، گفت: میزان اهداکنندگان بار اول در ایران در ۱۰ ماه ابتدایی سال ۹۹ در مقایسه با مدت مشابه سال پیش افزایش ۴.۵ درصدی داشته است.

حاجی‌بیگی افزود: بانوان استان‌های لرستان، خراسان جنوبی، کردستان و سیستان و بلوچستان بیشترین شاخص اهدای خون را در کشور داشته‌اند. همچنین بانوان استان‌های چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، خراسان جنوبی و فارس بیشترین میزان رشد اهدای خون را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل داشته‌اند.

وی بیان کرد: آمار‌ها در جهان و ایران نشان از مشارکت بیشتر زنان اهداکننده خون در دوران پاندمی کروناست. افزایش نرخ مشارکت بانوان کننده در ایران در 9 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

حاجی‌بیگی در ادامه با بیان اینکه جدیدترین مطالعات نشان می‌دهد که تزریق پلاسمای بهبودیافتگان کرونا با تیتر بالای آنتی‌بادی در مراحل اولیه بیماری (در سه روز اول) می‌تواند نتایج ثمر بخشی در کاهش بیماری پیشرفت بیماری در مبتلایان به کرونا داشته است. سازمان غذا و داروی آمریکا نیز از استفاده از پلاسمای غنی از آنتی‌بادی را محدود به استفاده از در مطالعات بالینی و مراحل اولیه بیماری (ترجیحا) سه روز ابتدایی بیماری) و یا بیماران دارای بیماری زمینه‌ای که منجر به نقص تولید در آنتی بادی می‌شود کرده است.

وی تأکید کرد: نتایج آخرین مطالعات توصیه کرده است که بهتر است اهدا کنندگان پلاسمای کووید ۱۹ در طول ۶۰ روز اول پس از شروع علائم بیماری اقدام به اهدا کنند. این مطالعه همچنین توصیه کرده است که اهداکنندگان باید بالای ۳۰ سال بوده و مبتلا به نوع شدیدتر کووید ۱۹ بوده باشند.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران اظهار کرد: در ایران از اردیبهشت تا پایان بهمن‌ماه نزدیک به ۱۸ هزار مراجعه جهت اهدای پلاسما صورت گرفته که از میزان نزدیک به ۱۵ هزار واحد پلاسمای غنی آنتی بادی کووید ۱۹ اهدا شده است و بیشترین میزان اهدا به ترتیب در استان‌های تهران، آذربایجان غربی، یزد، خوزستان و اصفهان گزارش شده است.
انتهای پیام
captcha