کتابخانه‌های عمومی به باشگاه فرهنگی تبدیل می‌شود
کد خبر: 3957786
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸

کتابخانه‌های عمومی به باشگاه فرهنگی تبدیل می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رویکردهای مهم در نهاد کتابخانه‌های عمومی، گفت: تلاش شده، کتابخانه‌ها از یک مرکز امانت و مقر کتاب به یک باشگاه فرهنگی مبتنی بر کتاب تبدیل شود.

قبه گزارش ایکنا از یزد، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امروز، 16 اسفند در مراسم افتتاح کتابخانه‌های مرکزی یزد، اظهار کرد: یزد با عناوین مختلف دارالعباده و دارالعلم شناخته می‌شود و یکی از عنوان‌های این شهر کتاب است که مرکز کتاب و کانون فرهنگ و اندیشه محسوب می‌شود به نحوی که سال گذشته پایتخت کتاب ایران معرفی شد و این یک امتداد تاریخی دارد و امروز شاهد این هستیم که در آستانه بهار طبیعت و اندیشه در این شهرستان شکوفه‌ زده و ثمرات آن در این منطقه عطرافشانی خواهد کرد.

وی با اشاره به رویکردهای کتابخانه‌های عمومی که مورد توجه بوده، انجام فعالیت‌ها به پشتوانه دانش علمی را از جمله این رویکردها دانست و گفت: با این رویکرد اقدامات خوبی صورت گرفته که انجمن علمی کتابخانه‌های کشور از سال 97 آغاز به‌کار و بیش از هزار نفر متخصصان در این محفل و مجمع حضور دارند و پشتوانه جریان‌های علمی خواهد بود.

صالحی افزود: رویکرد دوم در نهاد کتابخانه‌های عمومی اینکه کتابخانه از یک مرکز امانت کتاب به یک باشگاه فرهنگی مبتنی بر کتاب تبدیل شود، یعنی گرچه کتاب محور است اما باشگاه اجتماعی باشد که بتواند صرفاً از امانت کتاب دور و محل توجه باشد و با این نگاه اتفاقات مختلفی در معماری کتابخانه و برنامه‌ها صورت گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با این نگاه اتفاقات مهمی هم در برنامه کتابخانه‌ها و هم معماری کتابخانه‌ها رخ داده و در برنامه‌های روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه حدود 300 هزار برنامه با همین نگاه اجرا شده و شاید بیش از چهار میلیون نفر در این باشگاه اجتماعی کتابخانه‌ای حضور داشتند.

وی ادامه داد: در کنار باشگاه حقیقی، باشگاه مجازی نیز فرصت جدیدی بوده که امسال در شرایط کرونا فرصت جدی‌تری برای فعالیت پیدا کرده است و  تلاش می‌شود که کتابخانه را به یک محیط اجتماعی و یک فضای اجتماعی تبدیل کنیم.

صالحی راهبرد سوم را توجه ویژه به حوزه کودک و نوجوان دانست و گفت: اگر بتوانیم نسل کتابخوانی داشته باشیم یک نسل سالمی تربیت خواهیم کرد.

افتتاح ۹۴ کتابخانه در سطح کشور از اسفند ۹۸

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این مراسم با اشاره به اینکه سال جاری به رغم شیوع کرونا سال پرباری برای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بود، بیان کرد: از اسفند ۹۸ تاکنون ۹۴ کتابخانه در سطح کشور افتتاح شده و در طول ۱۰ روز آینده، شش کتابخانه دیگر در نقاط مختلف کشور افتتاح می‌شود و ۱۰۰ کتابخانه عمومی به آمار کتابخانه‌های کشور اضافه خواهد شد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار کرد: فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی به فضای مجازی رفته و تاکنون ۹۶ هزار برنامه در این راستا اجرا شده است.

انتهای پیام
captcha