جایزه «کتاب تاریخ انقلاب اسلامی» ۲۳ اسفند اهدا می‌شود
کد خبر: 3958119
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹

جایزه «کتاب تاریخ انقلاب اسلامی» ۲۳ اسفند اهدا می‌شود

نخستین جایزه «کتاب تاریخ انقلاب اسلامی» بیست و سوم اسفند با اهدای جوایز در خانه کتاب و ادبیات ایران به کار خود پایان می‌دهد.

جایزه «کتاب تاریخ انقلاب اسلامی» ۲۳ اسفند اهدا می‌شودبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری نخستین جایزه «کتاب تاریخ انقلاب اسلامی» ظهر امروز یکشنبه ۱۷ اسفند با حضور ایوب دهقانکار مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و موسی حقانی دبیر این جایزه در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

دهقانکار در این نشست با اشاره زمان برگزاری جایزه «کتاب تاریخ انقلاب اسلامی» گفت: پیشتر قرار بود این جایزه در سال آینده برگزار شود، اما با همکاری پژوهشکده تاریخ معاصر و طی یک تفاهم‌نامه قرار شد این جایزه در روزهای پایانی سال برگزار شود.

وی افزود: پس از تدوین آئین‌نامه این جایزه با حضور خبرگان حوزه تاریخ انقلاب، این جایزه وارد مرحله عملیاتی خود شد و با وجود اینکه به دلیل کمبود زمان در برگزاری این جایزه در سال جاری مردد بودیم، اما به همت دوستان شنبه ۲۳ اسفند اختتامیه جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد.

دهقانکار با اشاره به اهداف جایزه «کتاب تاریخ انقلاب اسلامی» ادامه داد: ما جوایز متعددی را برگزار می‌کنیم که هر یک از آن‌ها دارای اعتبار علمی و ادبی هستند، اما مؤسسه خانه کتاب از برگزاری این جوایز در موضوعات خاص نیز غافل نبوده و به ویژه تاریخ انقلاب را مورد توجه قرار داده است. با وجود اینکه در جوایز کتاب سال و جلال آل احمد آثار شاخه علوم انسانی بررسی می‌شود، اما جوایز تخصصی به شناسایی بهتر آثار ارزشمند و تخصصی کمک می‌کند تا بتوانند در جوایزی نظیر کتاب سال نیز دیده شوند.

موسی حقانی دبیر جشنواره نیز در ادامه این نشست گفت: تاریخ‌نگاری انقلاب، پس از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد و سابقه آن به ۴۲ سال پیش برمی‌گردد. البته نگاه تخصصی تاریخ‌نگاری انقلاب فقط منوط به این چهار دهه نیست، بلکه باید زمینه‌ها و پیامد‌های آن را نیز بررسی شود.

وی ادامه داد: در اغلب جشنواره‌ها موضوع تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد، هر چند در برخی جشنواره‌ها کتاب‌هایی حائز جایزه می‌شوند، اما نگاه تخصصی ایجاب می‌کند به شکل ویژه به حوزه تاریخ انقلاب بپردازیم که همکاری پژوهشکده تاریخ معاصر با مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران این فرصت را فراهم کرد. 

حقانی در ادامه گفت: این جشنواره در دو بخش برگزار می‌شود که بخش اول از سال ۵۷ تا  و بخش دوم سال ۹۷ و ۹۸ را شامل می‌شود. داوران آثار مورد نظر را در این دو بخش داوری می‌کنند. هر چند در بخش نخست، تعداد آثار زیاد و در برخی موارد دسترسی به آنها دشوار بود. بنابراین بخش نخست با رویکرد تشویقی رقابتی و بخش دوم با رویکرد رقابتی بررسی و ارزیابی شده است. 

دبیر جایزه «کتاب تاریخ انقلاب اسلامی» بیان کرد: در مجموع ۶۰۰ اثر مورد بررسی قرار گرفته و نفرات برگزیده و تقدیری انتخاب شده است که در بخش نخست رتبه‌های اول تا سوم و در بخش دوم آثار برگزیده و تقدیری در گروه‌های هفتگانه کلیات، خاطرات، مستندنگاری، پژوهش‌های تاریخی، تاریخ شفاهی، رمان تاریخی و کودک و نوجوان معرفی می‌شوند.

حقانی به اهداف جایزه اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه با تحریف تاریخ مواجه هستیم و در دوره مشروطه نیز برخی دست به قلم شدند و با رویکرد سیاسی و جناحی تاریخ آن دوره را نوشتند و روایات ناتمام یا بخشی از اتفاقات را ثبت کردند، از این رو ما نمی‌خواهیم درباره انقلاب هم این اتفاق رخ دهد و هدف جشنواره هم روایت درست و اصیل از تاریخ انقلاب اسلامی است. زیرا این مسئله به تقویت حافظه تاریخی جامعه کمک خواهد کرد، زیرا حافظه تاریخی ما ضعیف است و لازم است در این زمینه توجه جدی شود. شناسنامه هر ملتی تاریخ آن ملت است؛ بنابراین اگر روایت مخدوشی از این سند هویتی ارائه شود در آینده کشور آثار و تبعات منفی خواهد شد. 

انتهای پیام
captcha