مسجد؛ کانون اصلی انگیزه‌بخشی جامعه / شبکه‌سازی مساجد در همدلی است نه دستوری
کد خبر: 3958227
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۹
آیت‌الله دژکام:

مسجد؛ کانون اصلی انگیزه‌بخشی جامعه / شبکه‌سازی مساجد در همدلی است نه دستوری

نماینده ولی فقیه در فارس بیان کرد: مسجد کانون اصلی جوشش، حرکت و انگیزه‌بخشی جامعه است که بقیه باید زیر پرچم آن قرار گیرند، اگر چنین چیزی برعکس شود از اهداف عالیه اسلام فاصله گرفته‌ایم یعنی تمدن و حکومت اسلامی معنا پیدا نمی‌کند.

به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در فارس شامگاه یکشنبه، ۱۷ اسفندماه در نشست مسئولان طرح شبکه مساجد شیراز با بیان اینکه بحمد الهی امروز فعالیت تأثیرگذار دینی مساجد بر شهر ملموس است، گفت: در شبکه‌سازی مساجد به‌دنبال این هستیم که ارتباط روحانیون و مساجد با یکدیگر بیشتر شوند.

وی با بیان اینکه به‌دنبال تبدیل مسجد به اداره نیستیم بلکه می‌خواهیم مساجد حالت محوریت در محلات پیدا کنند، ادامه داد: مسجد کانون اصلی جوشش، حرکت و انگیزه‌بخشی جامعه است که بقیه باید زیر پرچم آن قرار گیرند؛ اگر چنین چیزی برعکس شود از اهداف عالیه اسلام فاصله گرفته‌ایم یعنی تمدن و حکومت اسلامی معنا پیدا نمی‌کند.

آیت‌‌الله دژکام لازمه تحقق تمدن اسلامی را توجه به مساجد دانست و گفت: خداوند در قرآن کریم از واژه آباد برای مسجد بارونق استفاده می‌کند و می‌فرماید «... يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ...؛ ... مساجد خدا را تنها كسانى آباد مى‌كنند كه به خدا و روز بازپسين ايمان آورده....» (آیه ۱۸/ سوره توبه). قرآن کریم از آجر و سنگ که صحبت نکرده است بلکه از ایمان به خدا و قیامت صحبت فرموده است یعنی ظاهر مسجد ممکن است خیلی پر طمطراق نباشد اما نفسی در آن است که همان نفس همه را حول محور مسجد جمع می‌کند.

امام‌جمعه شیراز اظهار کرد: روح مسجد چیز دیگری است البته در ظاهر مسجد نیز ما موظف هستیم بنای آن‌را زیبا و تمیز بسازیم تا کسانی که وارد مسجد می‌شوند استفاده ببرند؛ اما بدانیم معنویت اصلی در روح آن است، همان‌طور که بقیع چگونه است و چه نورافشانی در عالم می‌کند در حالی که در ظاهر جز خاک و دیوار چیزی ندارد.

وی با بیان اینکه این حالت باید در همه مساجد باشد و روح مساجد همان ولایت آن‌هاست، خواستار تقویت این مسئله شد و گفت: شبکه بودن یعنی دستمان در دست هم باشد. اصل حرف هم همین است و آن چیزی که لازم است دنبال کنیم، آن است که حالت ریاست را مدنظر قرار ندهیم و اگر کسی مسئول است یعنی باید خدمت بیشتری کند.

آیت‌الله دژکام از تمام حاضران خواست تا با یکدیگر ارتباط و صمیمیت برقرار کرده و مشکلات را با همراهی یکدیگر رفع کنند و گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص) در حدیثی فرموده‌اند که خدا رحمت کند کسی که حاجت دیگری را به ما برساند. این شبکه‌سازی است؛ نه اینکه شبکه‌سازی کنیم و فقط دستور دهیم. طرف در مسجد خود زحمت می‌کشد و دیگر نباید بیشتر از توان به‌صورت دستوری از او چیزی بخواهیم و باید بررسی کنیم که در کجا چه مشکلی دارد و در جهت رفع مشکل او حمایت کنیم و این مسئله موجب می‌شود که آن‌ها هم دلگرم‌تر شده و همراهی بیشتری کنند.

تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع)، هدف از شبکه‌سازی مساجد را ایجاد هم‌افزایی و همدلی برشمرد و گفت: قریب ۲۵۰ امام جماعت در شیراز فعالیت می‌کنند یعنی چراغ ۲۵۰ مسجد روشن است و اگر این مجموعه‌ها با یکدیگر متحد بوده و در رابطه با موضوعی سخن گویند و موضع‌ گیرند، قطعاً اثرگذار خواهد بود.

وی با یادآوری اینکه در سیستم شبکه نیاز به ابلاغ نیست زیرا حرف همدیگر را می‌فهمند و با یکدیگر متحد هستند، گفت: وقتی همه ما یک دغدغه و یک مسئله داریم خود به خود موضعمان مثل هم است و ویژگی شبکه بودن این است و غیر از سازماندهی اداری است که تا دستور ابلاغ نشود کاری انجام نمی‌گیرد.

آیت‌الله دژکام این نکته را یادآور شد: در شبکه‌ها ممکن است مشکلی را در مسجدی در گوشه‌ای از شهر متوجه شوند و چون ارتباط شبکه‌ای وجود دارد و همدرد هستند همه با هم ندا می‌دهند، فریاد می‌زند و درخواست مطالبه می‌کنند و این حالت بود که نظام شاهنشاهی را به زانو درآورد یعنی روحانیت شبکه‌ای اقدام می‌کرد.

وی با بیان اینکه متأسفانه این شبکه لطمه خورده است و باید تلاش کنیم باز هم این شبکه را زنده کنیم، گفت: اصل حرف ما نوشته یک جامعه‌شناس فرانسوی است که شبکه روحانیت و شبکه مساجد ریشه نظام شاهنشاهی را درآورد. یک انقلاب باید از همان جایی که شروع شده است استمرار پیدا کند و اگر می‌خواهید انقلاب اسلامی ایران استمرار پیدا کند دوباره باید مساجد آباد و به‌صورت شبکه‌ای باشند.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه این کار برای خداست و اگر این حس را القا کرده و همکاری کنیم، قطعاً خدا هم یاری می‌کند، گفت:  پیامبر(ص) فرمودند دل مسلمان مؤمن راه نمی‌دهد و خیانت نمی‌کند در این مورد که کار خالص برای خدا باشد و اگر غیر از این باشد ایمانش مشکل دارد و اگر کار برای خدا شد همه دنبالش می‌آیند.

انتهای پیام
captcha