لزوم تقویت دیپلماسی عمومی در هنر، ورزش و فعال‌شدن تقریب در مقیاس تمدنی
کد خبر: 3958444
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۱
در پنل‌های همایش بین‌المللی بیانیه گام دوم انقلاب مطرح شد؛

لزوم تقویت دیپلماسی عمومی در هنر، ورزش و فعال‌شدن تقریب در مقیاس تمدنی

همایش بین‌المللی گام دوم انقلاب اسلامی با برگزاری چند پنل، امشب، 18 اسفندماه به کار خود خاتمه داد و در این پنل‌ها بر موضوعات مختلف از جمله لزوم تقویت تقویت دیپلماسی عمومی در هنر و ورزش و فعال‌شدن تقریب در مقیاس تمدنی تأکید شد.

لزوم تقویت تقویت دیپلماسی عمومی در هنر و ورزش و فعال‌شدن تقریب در مقیاس تمدنیبه گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمیان، مدیر پنل نخست این همایش با عنوان «راهکارهای تحقق بیانیه انقلاب» در مراسم اختتامیه این همایش، گفت: در این محور، بیش از 30 مقاله دریافت شده که با داوری علمی پژوهشی، 22 مقاله مورد پذیرش قرار گرفتند و با دشواری و سختی در مقام انتخاب، هشت مقاله برای ارائه در پنل برگزیده شد.

وی افزود: در این پنل، مقاله «فراتهدیدی برای مطالعات انقلاب در جامعه نخبگانی ترکیه» ارائه شد؛ نتیجه این مقاله آن بود که رویکرد به انقلاب در حوزه تمدنی، نواندیشی دینی و مطالعات زنان جزء موضوعات پربسامد در فضای نخبگانی ترکیه است؛ همچنین در این مقاله، بر این موضوع تأکید شد که کشور ترکیه در دوگانگی‌ها، رفتارهای متعارض دارد، یعنی از طرفی از حماس حمایت می‌کند و از طرفی با اسرائیل رابطه دارد، لذا ارتباط ایران با این دوگانگی مهم است.

مدیر پنل «انقلاب اسلامی و آورده‌های تمدنی» بیان کرد: در این پنل مطرح شد که رویکرد اخوانی در اردوغان و رویکرد توسعه‌گرایانه در دولت او وجود دارد و در برخی موارد این رویکرد و در برخی موارد رویکرد اخوانی در تعامل با دیگر کشورها بروز می‌یابد.

وی اضافه کرد: همچنین در این پنل بیان شد که ما رویکرد فعالی نسبت به نخبگان ترکیه نداریم، لذا ذهنیات آنها با متغیرات دیگری نسبت به انقلاب پر می‌شود، بنابراین برای اینکه با دستاوردهای انقلاب آشنایی عینی پیدا کنند، لازم است تعاملات علمی از طریق رایزنان فرهنگی دنبال شود.

هاشمیان تصریح کرد: ظرفیت‌هایی ایران، عربستان و ترکیه در حوزه آموزش عالی از دیگر موضوعاتی بود که در این پنل مورد توجه قرار گرفت؛ مثلاً گفته شد در ترکیه به مطالعات آینده‌پژوهی اهمیت داده شده و در کشور ما هم در سالیان اخیر این مسئله رونق گرفته است؛ این رویکرد در ترکیه در بحث نوعثمانی قابل توجه است. همچنین در عربستان هم بحث خانواده تعالی‌محور مطرح است که باز با کشور ما اشتراکاتی دارد.

وی افزود: در ایران دستاوردهای کمّی بسیار خوبی در آموزش عالی داشته‌ایم و اعضای هیئت علمی زن نسبت به آقایان توسعه یافته، ولی همچنان شکاف معنادار میان سیاست‌های اعلامی و اعمالی وجود دارد که این شکاف باید پر شود. همچنین نگاه اقتصادی به آموزش عالی در این مقاله مورد بحث قرار گرفت و بیان شد که ترکیه و عربستان به عنوان رقبای جدی ما نگاه به صنعت دانش دارند، اما ایران نگاه فرهنگی اجتماعی به آموزش عالی دارد که از وجوه ممیزه ما هست.

معنویت مدنظر امام جامعه‌ و زندگی‌ساز است

هاشمیان گفت: الگوهای تطبیقی معنویت‌گرایی در جهان از دیگر موضوعات ارائه شده بود و در این مقاله هم بر معنویت مدنظر امام و انقلاب تأکید شد و داوران از نویسنده خواستند تا مرزهای معنویت روشن‌تر تبیین شود، زیرا معنویت مدنظر امام، فقه‌محور، جامعه‌محور و زندگی‌ساز است.

وی اضافه کرد: مقاله الگوی نظام انقلابی تمدن‌ساز هم به موضوعاتی مانند اینکه چگونه می‌توان استقلال کشور در عرصه‌های مختلف را تضمین کرد، پرداخته است؛ همچنین آسیب‌شناسی دیپلماسی عمومی از دیگر موضوعات مطرح شده در این پنل بود و نویسنده دیپلماسی هنر، رسانه، ورزش، شهروندی و فرهنگی  و .. را بررسی کرده بود.

لزوم تقویت دیپلماسی عمومی

هاشمیان بیان کرد: در این مقاله اشاره شد که در دیپلماسی عمومی در خیلی از این حوزه‌ها نه تنها فرصت ایجاد نشده، بلکه با تهدید روبرو بودیم و عمدتاً ورزشکاران ما در این عرصه به عنوان پیاده‌نظام مورد سوء استفاده قرار گرفتند یا در عرصه سینما، فیلم‌هایی که سیاه‌نمایی می‌کنند، وارد جشنواره‌های کن و برلین می‌شوند. بنابراین تأکید شد که ما باید سازمان‌هایی چون فرهنگ و ارتباطاات را تقویت و ارتباطات نخبگانی را افزایش دهیم.

وی بیان کرد: همچنین الگوی مقاومت هم در این پنل مورد بررسی قرار گرفت و در آن بر لزوم خروج آمریکا از منطقه، ارائه الگوی اسلام ناب بر مبنای نظرات امامین انقلاب تأکید شد. همچنین معیارسنجی در قالب عیارسنجی دلالت‌های فقهی بیانیه انقلاب مورد تأکید قرار گرفت؛ نویسنده مقاله مبتنی بر اندیشه رهبری مبانی فقهی معیارهایی چون چرایی بی‌اعتمادی به استکبار و آمریکا، حمایت از محرومان، گسترش مرزهای ملی به اعتقادی و استکبارستیزی را تبیین کرده بود.

ارسال/ /لزوم تقویت تقویت دیپلماسی عمومی در هنر و ورزش و فعال‌شدن تقریب در مقیاس تمدنی

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله بابایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سخنانی گفت: در برپایی این همایش، ابتدا ظرفیت جهان اسلام را در نظر گرفتیم، اما از آمریکا، روسیه، چین و فضای خارج از جهان اسلام هم مطلب و مقاله داشتیم که بعد بین‌المللی همایش را واقعی‌تر کرد.

وی با اشاره به موضوعات مطرح شده در پنل انقلاب و آورده‌های تمدنی، افزود: در این پنل، متافیزیک غرب‌شناسی شامل سلبی، ناقص و خلاق مطرح شد و بر تجربه انقلاب ایران به عنوان متافیزیکی متفاوت تأکید داشت.

فعال شدن تقریب در مقیاس تمدنی

بابایی بیان کرد: مقاله دیگر به بایسته‌های  تحول در گفتمان تقریب مذاهب در گام دوم انقلاب اختصاص داشت و تأکید شد که گفتمان تقریب در گام اول آسیب‌هایی داشته که باید اصلاح و تقریب صرفاً به فقه و کلام و علمای دین نباید محدود شود. همچنین نباید میان جمهوری اسلامی و گفتمان انقلاب تفکیک کنیم و مهمتر اینکه تقریب را در مقیاس تمدنی فعال کنیم.

وی اظهار کرد: همچنین در این پنل بر این موضوع تأکید شده که جنبش‌های اسلامی در جهان اسلام دچار خلأ هویت بودند و در اینکه به کجا می‌رفتند، در ابهام بود، اما آنچه جمهوری اسلامی برای آنان آورده، تجربه عینی و عملیاتی در گام اول بوده است و این مسیر برای آنها روشن‌تر و امیدوارکننده‌تر شده است.

بابایی اظهار کرد: مرجعیت علمی هم از  دیگر موضوعاتی بود که در این پنل مورد بحث قرار گرفت؛ در این مقاله، بر این موضوع تأکید شده که ما مخصوصاً از دو دهه قبل شتابی در این زمینه گرفته‌ایم، اما هنوز فاصله زیادی با وضعیت مطلوب داریم. همچنین بر این مسئله تأکید شده که برای رسیدن به مرجعیت علمی باید مباحث اخلاقی و معنوی هم لحاظ شود، زیرا برخی خلأها ناشی از این دو موضوع است.

بابایی تصریح کرد: اگر بخواهیم فرایند اسلامی‌سازی را تقویت کنیم، باید دیپلماسی با مراکز علمی جهانی و جهان اسلامی را تقویت کنیم و توسعه بدهیم.

وی افزود: در مقاله دیگر پنل هم به الگوی منطقه‌گرایی دانش بنیان در سیاست خارجی با تأکید بر بیانیه گام دوم اشاره شد. همچنین ادبیات پایداری در آینده جمهوری اسلامی مورد بحث و بررسی قرار  گرفت.

انتهای پیام
captcha