حاشیه‌سازی‌های فضای مجازی برای فعالیت‌های قرآنی / درگذشت اساتید و فعالان قرآنی و برگزاری مسابقات سراسری قرآن
کد خبر: 3958784
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۱
مروری بر اهم رویدادهای قرآنی پاییز 99 /

حاشیه‌سازی‌های فضای مجازی برای فعالیت‌های قرآنی / درگذشت اساتید و فعالان قرآنی و برگزاری مسابقات سراسری قرآن

فصل پاییز 99 با برگزاری جلسات هماهنگی ادغام دو اتحادیه قرآنی آغاز شد، با اعطای تسهیلات کرونایی به مؤسسات قرآنی ادامه یافت و با برگزاری چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در آذر به پایان رسید. همچنین در این فصل شاهد درگذشت تعدادی از فعالان قرآنی کشورمان، که عمدتاً به دلیل ابتلا به کرونا جان سپردند، بودیم و نیز حاشیه‌هایی برای فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی به وجود آمد.

حاشیه‌سازی‌های فضای مجازی برای فعالیت‌های قرآنی / درگذشت اساتید و فعالان قرآنی و برگزاری مسابقات سراسری قرآن

به گزارش ایکنا، پاییز سال 99 و در روزهایی که کرونا در سراسر ایران جولان می‌داد، شاهد درگذشت چهره‌های قرآنی زیادی بودیم، از جمله حجت‌الاسلام حسن راستگو و هوشنگ یاری. همچنین حاشیه‌های متعددی را دیدیم که بخشی از آن به شبکه قرآن و معارف سیما و برنامه‌های تولیدی آن اختصاص داشت و نیز برگزاری جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و برگزاری چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از دیگر رویدادهای مهم این فصل بود. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین رویدادهای قرآنی فصل پاییز را مرور کرده‌ایم.

توسعه همدلی برای حل مشکل مؤسسات قرآنی

با ادغام دو اتحادیه قرآنی، که پیگیری آن سال‌ها به طول انجامید، سرانجام نخستین نشست اعضای هیئت مدیره اتحادیه کشوری و مدیران عامل اتحادیه مؤسسات قرآنی استان‌ها و شورای مدیران استان‌ها در اولین روزهای مهر 99 در سالن اجتماعات سازمان دارالقرآن الکریم برگزار و طی آن بر تحقق شعار «توسعه همدلی و یک‌رنگی در دست واحد برای حل مشکل مؤسسات قرآنی» تأکید شد. مهدی محمدی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی، به عنوان مهمان این نشست با اشاره به وفاق پس از انتخابات اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت و حمایت دستگاه‌ها از اتحادیه کشوری، افزود: در تیر ۹۸ بنابر اعلام شورای توسعه فرهنگ قرآنی، توافق سه‌جانبه‌ای بین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجج‌ اسلام محمد قمی و سیدسعید رضا عاملی شکل گرفت و براساس بیانیه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رسیدگی به امر انتخابات اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی به این هیئت واگذار شد. جلسات متعددی با هر دو اتحادیه سابق کشوری تشکیل شد و سرانجام فرایند انتخابات اتحادیه مدغم در سوم مرداد سال جاری رقم خورد و مهم‌تر از آن انحلال هر دو اتحادیه سابق بود. بعد از این ادغام و برگزاری جلسات متعدد تا پایان سال شاهد تثبیت ادغام اتحادیه‌ها بودیم و امور روال طبیعی خود را پی گرفت.

خداحافظی محمدمهدی بحرالعلوم با وزارت بهداشت 

بر اساس احکامی از سوی مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، معاون آموزش و رئیس اداره آموزش این مرکز معرفی شدند. بر همین اساس محمدمهدی بحرالعلوم، حافظ کل قرآن و داور مسابقات بین‌المللی قرآن، به عنوان معاون آموزش مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و همچنین در حکمی دیگر محمد ضرغام به عنوان رئیس اداره آموزش این معاونت معرفی شدند. با توجه به اینکه فعالیت‌های ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم جزئی از وظایف معاونت آموزش تعریف شده است، پیش‌بینی می‌شد که فعالیت این ستاد با جدیت بیشتری دنبال شود و تا حدود زیادی هم اینگونه شد.

فراخوان جمع‌آوری روش‌های حفظ قرآن

پس از حضور محمدمهدی بحرالعلوم در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در روزهای پایانی شهریور، به فاصله چند روز بلافاصله دبیرخانه ستاد راهبری حفظ قرآن کریم کشور واقع در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اولین فراخوانی با موضوع طرح پژوهشی بررسی روش‌های حفظ قرآن در داخل و خارج از کشور و استانداردسازی و استخراج مدل‌های مطلوب منتشر کرد. بر اساس این فراخوان، دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کشور به منظور شناسایی و معرفی روش‌های مطلوب و استاندارد برای حفظ قرآن به شناسایی و احصای روش‌ها در داخل و خارج از کشور پرداخت. در این فراخوان مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از پژوهشگران و اساتید علاقه‌مند دعوت کرده بود تا با تکمیل کاربرگ فرم پژوهشی (فرم پروپوزال) در آن شرکت کنند. دو شرط لازم برای پژوهشگران در این فراخوان، آشنایی با موضوع حفظ قرآن و داشتن سوابق علمی و آموزشی مرتبط با این موضوع بیان شده بود. در ماه‌های بعد اعلام شد که پس از بررسی مقالات دریافت شده، هشت مقاله برای بررسی بیشتر تأیید شده است.

برگزاری پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی

پانزدهمین دوره جشنواره سراسری تلاوت‌های مجلسی در شرایطی کار خود را از آغازین روزهای پاییز 99 آغاز کرد که ایران و دیگر کشورهای جهان درگیر بیماری کرونا بودند و طی این سال بسیاری از برنامه‌ها و مراسم مختلف قرآنی لغو شد یا به تعویق افتاد، اما مجمع قرآنی حسینیه صاحب‌الزمانی تهران در این ماه اعلام کرد که با توجه به شرایط موجود، با سیاست‌گذاری‌های جدیدی جشنواره پانزدهم را برگزار می‌کند. جشنواره پانزدهم تلاوت‌های مجلسی در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ قرآن کریم برگزار شد و از پنجم مهر با برگزاری مسابقات در رشته ترتیل که بدون محدودیت سنی و ویژه آقایان بود، رسماً کلید خورد. مراحل مختلف پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی تا ۲۸ دی‌ مصادف با شام شهادت صدیقه طاهره(س) ادامه داشت و در این روز مراسم اختتامیه آن برگزار شد.

اعطای تسهیلات کرونایی به مؤسسات قرآنی

شیوع ویروس کرونا در سال 99 باعث شد تا بسیاری از فعالیت‌های قرآنی به تعطیلی کشیده شود و در این بین مؤسسات قرآنی که عمده فعالیت آنها بر پایه حضور فیزیکی قرآن آموزان تعریف شده است، بیشترین آسیب را دیدند.‌ برای کاهش این آسیب‌ها، بخش دولتی حمایت‌هایی را تعریف کرد. عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد، در تشریح اقدامات این معاونت برای حمایت از مؤسسات قرآنی در شرایط کرونایی گفت: با توجه به مشکلات پیش آمده برای ادامه فعالیت اصناف مختلف به ویژه در حوزه فرهنگ و هنر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش کرده است که با پیگیری‌ مستمر از مراجع ذیربط، زمینه‌های لازم را برای حمایت مناسب از تشکل‌های مختلف مردمی از جمله مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت فراهم کند. معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد در خصوص حمایت‌ صورت گرفته از مؤسسات قرآنی در این دوره بیان کرد: هماهنگی برای اعطای تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد به مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت از طریق سامانه «کارا» وابسته به وزارت کار، رفاه و تأمین اجتماعی یکی از اقدامات بوده است که طبق گزارش‌های دریافتی، تاکنون بخشی از مؤسسات قرآنی از این طریق تسهیلات دریافت کرده‌اند و الباقی در حال طی روند اداری هستند. پرداخت کمک بلاعوض ۱۵ میلیون ریالی به حدود ۹۰۰ مؤسسه قرآنی از دیگر اقدامات مؤثر معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دوره برای حفظ و کمک به ادامه فعالیت مؤسسات قرآنی فعال بود.

برگزاری مسابقات مدیحه‌سرایی و حاشیه‌های ادامه‌دار آن

داوری مرحله مقدماتی چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در دو رشته مدیحه‌سرایی، هم‌خوانی و دعاخوانی از روز ششم مهر آغاز شد و تا هشتم این ماه ادامه داشت. داوری این مسابقات که به صورت ارسال اثر (فایل تصویری اجرا) بود، متمرکز و در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه انجام شد. برگزیدگان این مرحله به مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن، که آبان‌ سال جاری به صورت مجازی برگزار شد، راه یافتند. در رشته مدیحه‌سرایی و هم‌خوانی فقط ۱۲ گروه از هفت استان حضور یافتند و در رشته دعاخوانی نیز، که در دو بخش آقایان و بانوان برگزار شد، مجموعاً ۴۰۴ اثر دریافت شد که سهم بخش آقایان ۲۲۹ و بخش بانوان ۱۷۵ اثر بود.

حاشیه‌سازی‌های فضای مجازی برای فعالیت‌های قرآنی / درگذشت اساتید و فعالان قرآنی و برگزاری مسابقات سراسری قرآن

استقبال بسیار کم‌رنگ گروه‌های تواشیح حاشیه‌های زیادی را به دنبال داشت، مسابقاتی که در برخی ادوار با حضور ده‌ها گروه تواشیح برگزار می‌شد در این دوره با حضور فقط 12 گروه برگزار شد و همین حضور اندک باعث شد که بسیاری این مسابقات را یک رقابت ملی به حساب نیاورند. ایکنا در همین راستا گزارشی را با عنوان «علل افول هنر تواشیح کدام است؛ کرونا، زمان‌بندی ثبت‌نام یا مشکلات مبنایی» منتشر کرد که در آن طی گفت‌وگو با تعدادی از اساتید حوزه تواشیح مشکلات این هنر اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.

ابلاغ ضوابط «عضویت دستگاه‌ها در شورای توسعه فرهنگ قرآنی»

چهل و نهمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی هفتم مهر سال جاری برگزار شد. از جمله خروجی‌های این جلسه تصویب ضوابط عضویت دستگاه‌ها در این شورا و کمیسیون‌های چهارگانه بود. پس از تصویب این موضوع، ضوابط عضویت دستگاه‌ها در جلسات شورای توسعه و کمیسیون‌ها از سوی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شد. بر اساس این مصوبه، عضویت دستگاه‌های جدید در شورای توسعه فرهنگ قرآنی منوط به احراز مأموریت قرآنی دستگاه در بیش از یک بخش از زیرمجموعه‌های حوزه‌های تخصصی، داشتن ساختار سازمانی قرآنی حداقل در سطح اداره‌کل و حضور رئیس دستگاه در جلسات اعلام شد. همچنین گفته شد که عضویت دستگاه‌های جدید در کمیسیون‌ها منوط به احراز مأموریت قرآنی در حداقل یک بخش از فعالیت‌های قرآنی، داشتن ساختار سازمانی قرآنی حداقل در سطح اداره و حضور نماینده دستگاه در سطح معاون وزیر یا همتراز آن است.

برگزاری نخستین محفل قرآنی «الحسین سفینةالنجاة»

نخستین محفل قرآنی «الحسین سفینةالنجاة» با همکاری شورای قرآنی کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین، شورای عالی قرآن و شبکه رادیویی قرآن روز دهم مهرماه برگزار شد. در این محفل قرآنی مهدی غلام‌نژاد و سیدمصطفی حسینی، قاریان بین‌المللی قرآن کریم، به تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید ‌پرداختند. همچنین، در ادامه این محفل قرآنی، که به یاد سرداران مقاومت، شهیدان سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، برگزار شد، گروه هم‌خوانی و تواشیح «محراب» نیز به اجرای برنامه هم‌خوانی و همسرایی پرداختند. سپس بخشی از زیارت اربعین با صدای محمدرضا پورزرگری، قاری بین‌المللی قرآن کریم و این محفل قرآنی از شبکه رادیویی قرآن و صفحات مجازی به صورت زنده پخش شد.

قول راه‌اندازی «خانه قرآن»

سیدحسین موسوی بلده، مدیر شورای عالی قرآن شهرداری تهران، 12 مهر در برنامه افق رادیو قرآن حضور یافت. وی در این گفت‌وگو با بیان اینکه برنامه راه‌اندازی خانه قرآن در یکی از ساختمان‌های زیبای منطقه رسالت تهران مراحل نهایی خود را طی می‌کند، گفت: ساختارسازی مهمترین برنامه شورای عالی قرآن شهرداری تهران مدنظر قرار گرفته است.

مدیر شورای عالی قرآن شهرداری تهران با بیان اینکه امروز امکانات مادی و مالی همانند گذشته وجود ندارد و بودجه شهرداری تهران نیز بسیار کاهش یافته است، گفت: به دلیل نبود امکانات مالی مجبوریم تنها به اقدامات ساختاری بپردازیم. یکی از فعالیت‌های خوب این دوره، نام‌گذاری معابر و خیابان‌ها به نام اساتید قرآنی کشور است. یادآور می‌شود تا روزهای پایانی سال اثری از راه‌اندازی خانه قرآن نبود و پیگیری‌ها برای راه‌اندازی آن به نتیجه نرسید.

حاشیه‌های برنامه عروسکی شبکه قرآن

آیتم عروسکی برنامه خوشبخت شبکه قرآن در مهرماه هدف نقد بسیاری از فعالان حوزه عروسک قرار گرفت. پرویز امیری، تهیه‌کننده و طراح عروسک این برنامه، در پاسخ به این انتقادات با بیان اینکه برنامه خوشبخت یک برنامه صبحگاهی با هدف پرداختن به آسیب‌های حوزه خانواده است، اظهار کرد: ساخت یک عروسک خانم در یک برنامه مستلزم این است که عروسک پوشش و حجاب داشته باشد. هدف این برنامه تمسخر حجاب و پوشش نبوده، بلکه موضوع کلی برنامه و نمایش عروسکی انتقاد از سبک زندگی خانواده‌ها و رفتارها درون خانواده در قالب طنز است. عروسک‌های این برنامه کاریکاتورهایی برای بیان مفاهیم پیچیده روانشناسی در قالب طنز هستند. موضوع این برنامه خانه و خانواده و نقد سبک زندگی و رفتاری اعضای خانواده است و مخاطب آن نیز بزرگسالان هستند. به غیر از این برنامه شبکه قرآن در سال 99 برنامه‌های حاشیه‌ای کم نداشت، حاشیه‌هایی که کارشناسان و مهمانان حاضر در برنامه‌ها باعث به وجود آمدن آنها شدند.

حاشیه‌های یک مؤسسه آموزشی

اواسط مهر امسال بود که فیلمی از یک مؤسسه آموزشی در فضای مجازی دست به دست شد. در این فیلم شخصی که تدریس می‌‌کرد برای آموزش قرآن از روشی بسیار نامناسب و اهانت‌بار برای آموزش حفظ کلام خدا استفاده کرد که الفاظی موهن و خجالت‌آور را جایگزین واژه‌های قرآنی کرده بود. انتشار این فیلم بلافاصله با واکنش‌های عموم مردم و نخبگان قرآنی کشور روبه‌رو شد، تا جایی که مؤسسه مذکور با دیدن خشم مردم، فیلم را از خروجی‌های خود حذف کرد، اما با بازنشر آن کار از کار گذشت و این فیلم در حجم بسیار زیادی در فضای مجازی دیده شد. اگر این شیوه آموزشی و مثال‌های موهوم برای هر درسی مورد استفاده قرار گیرد، باید تقبیح شود، اما نکته عجیب و قابل تأمل آن است که این فرد در حال آموزش درس دین و زندگی است؟! اگر این فرد یا چنین افرادی در مدارس در حال تدریس‌اند، باید برای چنین روندی گریست. دل‌سوختگان عرصه‌های دینی و قرآنی ما کجا هستند که هر فردی بتواند به راحتی در فضای آموزشی از دین بگوید.

درگذشت محمدرضا شجریان

اواسط مهر ‌خبر درگذشت هنرمند برجسته و استاد آواز ایران، محمدرضا شجریان، به خبر اول تمام رسانه‌های کشور تبدیل شد. شجریان فعالیت خود در عرصه هنر را با تلاوت قرآن کریم آغاز کرد و در این راه موفق به کسب رتبه نخست مسابقات قرآن کشور نیز شده بود. پیکر این هنرمند در توس مشهد به خاک سپرده شد. بسیاری از فعالان قرآنی کشورمان با انتشار مطالبی در صفحات خود در فضای مجازی به این خبر واکنش نشان دادند.

درگذشت علیرضا فتحی‌پور

علیرضا فتحی‌پور، مدیر گروه علوم قرآنی رادیو قرآن، ۱۹ مهر و پس از تحمل یک دوره بیماری در ۴۸ سالگی دار فانی را وداع گفت و به سوی معبود خود شتافت. از فعالیت‌های مرحوم فتحی‌پور در صداوسیما می‌توان به ‌مجری‌کارشناس برنامه ترنم آیات، راز آسمان، راز آفرینش و ... رادیو قرآن، برنامه به رنگ خدا در رادیو ایران، مجری‌کارشناس برنامه اردیبهشت شبکه چهار سیما، مجری‌کارشناس برنامه‌های قرآنی بشارت، به سوی ظهور و روز خدا اشاره کرد که توانست با مهارت خود در اجرا مخاطبان فراوانی را از آن برنامه‌های دینی تلویزیون کند. همچنین او حافظ کل قرآن کریم و از قاریان خوش‌صوت کشورمان بود و سابقه سردبیری خبرگزاری شبستان را داشت.

حاشیه‌سازی‌های فضای مجازی برای فعالیت‌های قرآنی / درگذشت اساتید و فعالان قرآنی و برگزاری مسابقات سراسری قرآن

همچنین شاهد درگذشت یکی دیگر از فعالان قرآنی کشورمان بودیم. سیدمالک عبدی سادات، پاسدار رشید اسلام و قاری ممتاز دهه ۷۰ استان اردبیل، مشهور به عبدالباسط اردبیل، هم در این ماه دار فانی را وداع گفت. وی به چندین زبان مسلط و از دوستان فعالان قرآنی دارالقرآن الکریم استان اردبیل و زیرخوان گروه‌های تواشیح بود و سال‌ها در نیروی قدس سپاه در کنار سردار دلها، شهید قاسم سلیمانی و بقیه مدافعان حرم در سوریه و عراق مبارزه کرد و به افتخار جانبازی نائل آمد.

برگزاری چهاردهمین دوره مسابقات قرآن دارالقرآن امام علی(ع)

در آخرین هفته مهر چهاردهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) در بخش آقایان از ۲۶ تا ۲۸ برپا شد. همچنین مسابقات بخش بانوان از اول تا سوم آبان برگزار شد. این دوره از مسابقات با رقابت حدود ۲۰۰ نفر از آقایان و ۲۵۰ نفر از بانوان راه‌یافته به مرحله فینال در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل و حفظ کل و اجزاء ۲۰ و ۱۰ در دو مقطع زیر ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال در بخش آقایان و زیر ۲۶ سال و بالای ۲۶ سال در بخش بانوان برگزار شد.

اجرای طرح توسعه آموزش عمومی تفسیر قرآن

بر اساس تفاهمی که در مهرماه بین سازمان تبلیغات اسلامی و ستاد اقامه نماز شکل گرفت، مقرر شد که آموزش عمومی تفسیر قرآن کریم در کشور توسعه یابد و طرحی با همین عنوان اجرا شود. حجت‌الاسلام محمدرضا شفیعی، دبیر اجرایی طرح توسعه آموزش عمومی تفسیر قرآن کریم، در این باره به خبرنگار ایکنا، گفت: پس از گفت‌وگوهایی که میان حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و حجت‌الاسلام قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز انجام شد، اجرای این طرح قرآنی با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی و بنیاد تفسیر قرآن کریم در دستور کار قرار گرفت. وی با بیان اینکه سازمان دارالقرآن الکریم نیز به عنوان دبیرخانه این طرح قرآنی نسبت به اجرای آن اقدام کرده است، گفت: در استان‌های مختلف کشور نیز ستاد و دبیرخانه مربوطه تشکیل شده تا در گام نخست به اجرای طرح آموزش عمومی تفسیر قرآن کریم اقدام کند و در گام‌های بعدی نیز در رابطه با فعالیت‌های تکمیلی طرح تصمیم‌گیری شود.

برگزاری نشست رسول رحمت در پاسخ به اهانت‌های دولت فرانسه

شماری از قاریان بین‌المللی و پیشکسوتان به نمایندگی از جامعه قرآنی کشورمان در نشست رسول رحمت ضمن گرامیداشت میلاد نبی مکرم اسلام(ص)، هتک حرمت وقیحانه رسانه‌ای و دولتی در فرانسه را به ساحت نورانی نبوی محکوم کردند.

حاشیه‌سازی‌های فضای مجازی برای فعالیت‌های قرآنی / درگذشت اساتید و فعالان قرآنی و برگزاری مسابقات سراسری قرآن

همزمان با سالروز میلاد ختم رسل، حضرت محمد مصطفی(ص) و امام جعفر صادق(ع) و در واکنش به اهانت‌های وقیحانه دولت فرانسه به ساحت نورانی نبوی، نشست قرآنی رسول رحمت شامگاه سه‌شنبه، ۱۳ آبان‌، با حضور شخصیت‌های قرآنی جهان اسلام و قاریان بین‌المللی به میزبانی شورای عالی قرآن برگزار شد. این نشست با حضور شخصیت‌هایی همچون عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، قائم‌مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی؛ مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه؛ سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن؛ مرتضی طلایی، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت و پیشکسوتان قرآنی کشور همچون عباس سلیمی، عبدالرسول عبایی، سیدمحسن موسوی‌بلده، علی‌اکبر حنیفی، احمد ابوالقاسمی و کریم دولتی همراه بود.

درگذشت حجت‌الاسلام سیدمهدی سیدمحمدی

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی سیدمحمدی، مشاور امور ایثارگران سازمان بهزیستی کشور و از چهره‌های شناخته شده در عرصه برگزاری مسابقات قرآن، که در هشت سال دفاع مقدس به درجه جانبازی نائل شده بود، به علت ابتلا به کرونا به دیار باقی شتافت. حجت‌الاسلام سیدمحمدی، رئیس شورای سیاست‌گذاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم روشندلان جهان اسلام و عضو شورای‌ عالی قرآن سازمان بهزیستی بود و چهار دوره مسابقات بین‌المللی قرآن نابینایان را برگزار کرد.

حاشیه‌سازی‌های فضای مجازی برای فعالیت‌های قرآنی / درگذشت اساتید و فعالان قرآنی و برگزاری مسابقات سراسری قرآن

مرحوم سیدمحمدی دارای تحصیلات حوزوی خارج فقه و اصول و مدرک کارشناسی‌ارشد امور بین‌الملل بود. او در مسیر کمک به بهبود وضعیت قرآنی جامعه هدف سازمان بهزیستی به خصوص نابینایان گام‌های مهمی برداشت که برپایی دوره‌هایی همچون آموزش تلفنی حفظ قرآن، دانشجومعلم و دانشجومتدبر قرآن کریم با همکاری سازمان قرآنی دانشگاهیان جهاددانشگاهی از جمله آنهاست.

درگذشت قاری بین‌المللی و خیر قرآنی

آبان‌ امسال یکی دیگر از چهره‌های قرآنی کشورمان کام جامعه قرآنی را تلخ کرد؛ هوشنگ یاری، قاری بین‌المللی و پیشکسوت قرآنی اهل کرمانشاه، ۱۸ آبان‌ در ۵۲ سالگی و در اثر ابتلا به بیماری کرونا به دیار باقی شتافت. مرحوم یاری، معلم بازنشسته آموزش و پرورش و صاحب عناوین متعدد کشوری و بین‌المللی از جمله رتبه نخست در مسابقات بین‌المللی کشور سوریه در سال ۱۳۸۴ بود و بارها توفیق یافت در محضر مقام معظم رهبری به تلاوت قرآن بپردازد.

همچنین خبر دیگر این ماه درگذشت علی توکلی از خیرین قرآنی و نام‌آشنای کشور بود. مرحوم حاج‌علی توکلی، متولد سال ۱۳۲۹ و از اهالی شهرستان محلات در استان مرکزی بود، که بیش از یک دهه در حوزه کمک به نیازمندان و خانواده‌های بی‌بضاعت فعالیت می‌کرد. مرحوم توکلی علاوه بر کمک و حمایت مالی از نیازمندان و افراد بی‌بضاعت، بیشتر اموال خود را صرف توسعه و ترویج معارف حیات‌بخش قرآن کریم در کشور کرد و با مشارکت در چاپ و اهدای هزاران جلد قرآن کریم برای توزیع در مناطق محروم، مشارکت و حمایت مالی در احداث دارالقرآن‌ها و مؤسسات قرآنی و کمک به فعالیت‌های آموزشی، تبلیغی و ترویجی قرآن کریم گام‌های مؤثری برداشت. مرحوم توکلی در سال ۱۳۹۶ و در سیزدهمین مراسم ملی تکریم چهره‌های قرآنی کشور از سوی سازمان دارالقرآن الکریم به عنوان چهره منتخب خیرین قرآنی کشور شناخته و تجلیل شد.

تصویب ردیف‌های بودجه طرح ملی حفظ قرآن

همچنین در این ماه هجدهمین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن با حضور اعضای این ستاد به منظور بررسی مباحثی همچون بودجه طرح ملی حفظ، طراحی سامانه جامع مشترک در زمینه حفظ قرآن، تربیت نیروی متخصص و کارآمد برای حفظ قرآن، محتوای آموزشی معلمان حفظ پیش‌دبستانی و مهد‌های کودک، فعالیت‌های رسانه ملی و برنامه‌هایش در این باره و موضوع گفتمان‌سازی حفظ قرآن برگزار شد. در این جلسه ردیف‌های اختصاص بودجه طرح ملی حفظ قرآن کریم، که شامل مواردی همچون طراحی سامانه جامع حفظ قرآن، تربیت نیروی متخصص و گفتمان‌سازی حفظ قرآن است، در جلسه روز گذشته ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم به تصویب اولیه رسید.

تعامل سازمان قرآنی دانشگاهیان و وزارت بهداشت در حوزه بین‌الملل

ایکنا 20 آبان‌ میزبان روح‌الله محمدعلی‌نژاد عمران، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بود. وی، که به تازگی سکان‌دار این مرکز شده بود، از تحریریه‌های فارسی و بین‌الملل ایکنا، استودیومبین و دیگر مراکز سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور بازدید کرد و در ادامه به منظور بیان ظرفیت‌های مشترک دو نهاد، نشستی با حضور محمدحسین حسنی، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان و مدیرعامل ایکنا، برپا شد. در این جلسه حاضران، نظرات و پیشنهادات خود را برای کاربردی‌سازی مطالعات قرآنی، هم‌افزایی فعالیت‌های قرآنی و دستور کار مشخص بین سازمان قرآنی دانشگاهیان و مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه کردند.

علت اقدام دیرهنگام در برنامه‌ریزی هفته قرآن و دانشگاه

آبان‌ امسال باز هم هفته قرآن و دانشگاه بدون برنامه قرآنی خاصی در دانشگاه‌ها برگزار شد. حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی مستأجران، مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، در این مورد درباره برنامه‌های هفته قرآن و دانشگاه گفت: شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت در دانشگاه‌ها تلاش کرده است تا براساس پیشنهاد‌هایی که دستگاه‌های دانشگاهی برای این هفته ارائه داده‌اند برنامه‌ریزی کند. وی با اشاره به اینکه هر ساله پیشنهاد‌های ثابتی برای اجرای برنامه در این هفته ارائه می‌شد، افزود: برنامه‌های حضوری در تمامی دستگاه‌های دانشگاهی حذف شد و استفاده از ظرفیت‌های مجازی به دلیل شیوع کرونا در دستور کار قرار گرفت. برنامه‌ریزی شده است تا در هفته قرآن و دانشگاه از ظرفیت هیئت‌های علمی مستقر در دانشگاه‌ها و ظرفیت‌های زیرساختی در حوزه فضای مجازی برای اجرای برنامه‌های قرآنی بر پایه وبینار بیشتر استفاده شود و بارگذاری فایل‌های قرآنی به صورت آفلاین در پیام‌رسان‌ها صورت می‌گیرد.

معلمان قرآن جامانده از تبدیل وضعیت همچنان در پی احقاق حقشان

هشت سال از جذب و استخدام پنج هزار مربی قرآن در تمامی استان‌ها گذشت، معلمانی که در سال ۱۳۹۱ با عنوان قراردادی جذب شدند، به امید اینکه پس از مدتی معیّن به عنوان نیروی پیمانی ادامه خدمت دهند، اما کماکان ۳۰۰ معلم به بهانه‌‌هایی تبدیل وضعیت نشده‌اند. تعدادی از همین معلم‌ها ۲۷ آبان‌، برای دومین بار در سال جاری در مقابل خانه ملت به امید احقاق حق و با توجه به وعده‌های داده شده، اما اجرا نشده، تجمع کردند. بنا بر گفته یکی از معلمان حاضر در این تجمع، وزیر آموزش و پرورش قول رسیدگی دادند و این موضوع را به امور استخدامی ارجاع دادند و متأسفانه تاکنون جوابی دریافت نشده است و خبر تبدیل وضعیت ۷۳ هزار نفر در آموزش و پرورش و عدم دربرگیری ما معلمان قرآن دوباره ما را به اینجا کشاند.

برگزاری چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن در بخش بانوان 

چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش بانوان بعدازظهر جمعه، ۲۳ آبان‌، پایان یافت. در بخش بانوان مسابقات سراسری قرآن کریم‌ مجموعا ۱۴۹ شرکت کننده در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ کل و حفظ ۲۰ جزء قرآن کریم به رقابت با یکدیگر پرداختند.

حاشیه‌سازی‌های فضای مجازی برای فعالیت‌های قرآنی / درگذشت اساتید و فعالان قرآنی و برگزاری مسابقات سراسری قرآن

مسابقات بخش بانوان به صورت ویدئوکنفرانس برگزار ‌شد و شرکت‌کنندگان هر استان با استقرار در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خود به صورت مجازی در مسابقات حضور داشتند. نتایج این مسابقات نیز 25 آبان‌ اعلام شد و بر اساس آن نمایندگان استان‌های کرمانشاه و کردستان در رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم رتبه‌های برتر را کسب کردند.

واکنش نهادها و فعالان قرآنی به درگذشت حجت‌الاسلام راستگو

روز دوم آذر حجت‌الاسلام والمسلمین حسن راستگو، مُبلغ و معلم قرآن کریم دار فانی را وداع گفت. در همین راستا جمعی از فعالان قرآنی کشورمان در صفحات مجازی خود یاد و نام مرحوم حجت‌الاسلام حسن راستگو، مبلغ و معلم دلسوز قرآنی، را زنده نگاه داشتند. این روحانی هنرمند قریب به ۳۰ سال در شبکه‌های مختلف تلویزیونی و رادیویی برای انتقال مفاهیم قرآنی و سیره اهل بیت(ع) با بیانی شیوا به نسل کودک و نوجوان اهتمام ورزید.

جامعه قرآنی ترور دانشمند هسته‌ای را محکوم کردند

سازمان‌ها و نهادهای قرآنی در پی ترور شهید محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای کشورمان، پیام‌هایی صادر کردند. در بخشی از این پیام‌ها آمده بود: «ملت قهرمان ایران در طول سالیان پر فراز و نشیب گذشته همواره ثابت کرده‌اند، اینگونه اقدامات ناجوانمردانه و تروریستی هیچگاه خللی در اراده فولادین و ایستادگی آنان ایجاد نخواهد کرد و مانند همیشه با صلابت و عزمی استوار از اهداف و آرمان‌های استکبارستیزانه این انقلاب دفاع و دست از انزجار خود از رژیم‌ آدم‌کش صهیونیستی و امریکای جنایتکار برنخواهند داشت و پاسخ قاطع و کوبنده خود را در زمان مناسب خواهند داد.»

برگزاری چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن در بخش آقایان

آئین اختتامیه چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش آقایان، ۲۱ آذرماه به صورت حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در هتل ارم تهران برگزار شد. سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم به بیان سخنانی پرداخت و گفت: انقلاب اسلامی با نغمه‌های قرآنی متولد شد و ادامه حیات داد و همچنین توفیقات ایران عزیز در این دوره چهل‌ساله از قرآن کریم است. اگر چهل‌‌ سال نخست پس از انقلاب بررسی کنیم، این سال‌ها به عنوان نقطه درخشانی از تاریخ ایران اسلامی است.

حاشیه‌سازی‌های فضای مجازی برای فعالیت‌های قرآنی / درگذشت اساتید و فعالان قرآنی و برگزاری مسابقات سراسری قرآن

در این دوره از مسابقات هادی موحدامین در رشته قرائت تحقیق و محمدرضا جاهدی‌نیا در رشته حفظ کل قرآن کریم رتبه‌های برتر را کسب کردند.

برگزاری نشست ستاد قرآنی گرامیداشت سردار سلیمانی

اواخر آذر و با توجه به نزدیک شدن به سالگرد شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی، نشست ستاد قرآنی اولین سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی به میزبانی شورای عالی قرآن برگزار شد. در این نشست پیشنهادهایی از جمله استفاده مناسب از ظرفیت شبکه شاد برای یادبود سردار، اعطای بورس قرآنی شهید سلیمانی به فرزندان شهدا، بررسی تطبیقی شخصیت سردار با آیات قرآن و چله گفتمان‌سازی مکتب سردار ارائه شد.

انتهای پیام
captcha