مروری بر فعالیت‌های مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران در سال ۹۹
کد خبر: 3959371
تاریخ انتشار : ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴

مروری بر فعالیت‌های مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران در سال ۹۹

در سال ۹۹، مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران نیز مانند دیگر نهادها و دستگاه‌ها با شیوع بیماری کرونا مواجه شد، از این رو بیشتر دوره‌ها و کلاس‌ها به شکل غیرحضوری، اما در حجم وسیع‌تر و گسترده‌تر با پوشش مخاطبان بیشتری برگزار شد.

به گزارش ایکنا، از اواخر سال 1377 کانون قرآن و عترت(ع) پردیس علوم دانشگاه تهران، فعالیت قرآنی خود را در حوزه‌‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی آغاز کرد که ثمره آن برگزاری 14 دوره قرآن‌پژوهی و بیش از بیست همایش سوره‌‌های قرآن در دانشگاه تهران است.

تأسیس مدرسه دانشجویی قرآن و عترت(ع) دانشگاه تهران از ثمرات این کانون بوده است. مدرسه دانشجویی قرآن و عترت(ع) دانشگاه تهران از سال 1383 فعالیت خود را در زمینه آموزش نخبگان قرآنی، برگزاری همایش‌‌های قرآنی و تحقیقات در زمینه انس با قرآن و تدبر در آن آغاز کرد و هم‌اکنون دارای دوره‌‌های آموزشی قرآنی در سطوح مختلف بوده و همایش‌‌های قرآنی متعددی را در زمینه آشنایی با سوره‌‌های قرآن در سطح دانشگاه‌‌ها برگزار می‌‌کند.

همچنین این مجموعه بالغ بر 200 عنوان کتاب در سطوح بنیادی، ساختاری، راهبردی، مهارتی، عمومی، از نگاه المیزان و با موضوعات قرآن و امام، هستی، انسان و جامعه تألیف کرده است. مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت در راستای توسعه آموزه‌های قرآنی، همزمان با آثار متعدد پژوهشی چهارده مرکز تخصصی ایجاد کرده است.  این مجموعه مبلغی برای شرکت در دوره‌ها دریافت نمی‌کند و بهای شرکت در دوره‌ها، انتقال مطالب آن به دیگران است.

برای نوروز5/مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران در سال ۹۹

احمدرضا اخوت: از عملکردمان راضی نیستیم

با وجود شیوع بیماری کرونا اما مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران یکی از محدود جاهایی بود که با قوت برنامه‌های خود را در پیش گرفت و کرونا را مانعی در راه فعالیت‌های قرآنی تلقی نکرد، از احمدرضا اخوت، مدیر مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران در رابطه با نمره‌ای که به عملکرد خود در سال 99 می‌دهد سؤال کردیم که اینگونه پاسخ داد: اصلاً از عملکردمان راضی نیستیم و کارهایمان به نسبت نیازی که وجود داشته نبوده است.

وی با اشاره به چشم‌اندازی که برای 1400 از سوی این مجموعه تعریف شده است، اظهار کرد: قصد داریم در همین حوزه‌های مدارسمان از قبیل حفظ، تدبر، مفاهیم و ... که تعریف شده بیشتر به سمت تخصصی‌تر شدن پیش برویم.

اخوت در مورد بازخوردهایی که از برگزاری دوره‌ها در این ایام گرفته‌اند، گفت: نمونه‌هایی از بازخوردها را داشته‌ایم که خیلی عالی بوده، مثلاً در دانشگاه فرهنگیان کار کردیم و بازخوردهای خوبی را دریافت کردیم که نتایج را روی نمودار بردیم.

موحدی/برای نوروز5/مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران در سال ۹۹

وی در پاسخ به این سؤال که چقدر روی سبک زندگی کار کرده‌اید؟ اظهار کرد: مدرسه اهل بیت(ع) (خانواده) که دارای کارگروه‌های خانواده، کودک، جوان، بیوت نورانی، پیوند توحیدی و نوجوان است در این مورد کار می‌کند.

مدیر مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران درباره این موضوع که چقدر در این مدارس در زمینه افزایش مهارت قرائت قرآن کار می‌شود؟ بیان کرد: خیلی در این زمینه کار نمی‌کنیم، محور کارهایمان بیشتر در بحث تدبر است و بحث قرائت خیلی در برنامه‌مان نیست، به این دلیل که اغلب کسانی که از دوره‌ها و کلاس‌ها استفاده می‌کنند بانوان هستند و میان بانوان نیز خیلی این بحث‌ها رایج نیست.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا استقبال بانوان از دوره‌ها بیشتر از آقایان است؟ عنوان کرد: آقایان نیز استقبال دارند منتهی در مساجد و کارهای جهادی و برنامه‌های دیگر حضور دارند.

گزارشی اجمالی از فعالیت‌های مجمع مدارس در سال 99

  • برگزاری دوره مقدمات تدبر در قرآن در دو سطح عمومی و پرورش مربی
  • برپایی کارگاه‌های موضوعات تخصصی تعلیم و تزکیه با رویکرد قرآن
  • برپایی کارگاه‌های تفکر ویژه نوجوانان
  • طرح جامع تدبر در قرآن ویژه ماه رمضان 99 شامل ختم قرآن با رویکرد کلیات تدبر در قرآن، ختم قرآن با محوریت تفسیر المیزان و تدبر، ختم سوره‌های جزء سی‌ام قرآن با رویکرد فهم قرآن در دبستان، کارگاه‌های موضوعات تخصصی تعلیم و تزکیه با رویکرد قرآنی، کارگاه‌های مطالعات تخصصی حوزه علوم انسانی با رویکرد قرآنی.
  • دوره‌های آموزش مجازی ویژه اساتید دانشگاه‌های کشور
  • طرح رمضانیه آموزش مجازی مهارت‌های خانواده
  • جلسات ختم تدبری سوره‌های مبارکه از شعراء تا حجرات
  • جلسات ختم تدبری سوره‌های مبارکه از ق تا مرسلات
  • جلسات ختم تدبری سوره‌های مبارکه از نبأ تا ناس
  • دوره آموزشی فهم قرآن
  • جلسات مباحثه بررسی جایگاه کلام در ساختار وجودی انسان
  • دوره‌های رشد
  • کلاس ویژه قرآن فکری و مهارت‌های برنامه‌ریزی
  • سلسله نشست‌های بررسی ذکر در انسان و ثمرات آن در رجوع به قرآن
  • جلسات رسول امت‌ساز
  • جلسات تصویرسازی از صدر اسلام
  • کلاس‌های دوره رشد
  • کلاس‌های ازدواج و حواشی آن
  • کارگاه‌های اصلاح رویکرد در رجوع به قرآن و برنامه‌ریزی برای آن‌
  • طرح ملی احیای مناطق محروم، کاشت و توزیع 15000 درخت میوه بارآور برای محرومین
  • و ....

برای نوروز5/مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران در سال ۹۹

مدارس زیرمجموعه مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران

از مدارس زیر نظر این مجمع می‌توان به مدارس دانشجویی آیات(آموزش مجازی)، ابرار(علم اجتماعی)، اسماءالحسنی(علوم پایه و مهندسی)، امت رحمت(زبان‌های خارجی)، اهل بیت(ع)(خانواده)، اولوالالباب(تدبر در قرآن)، اولوالفضل(طب و طیبات)، تزکیه و تعلیم(آموزش و پرورش)، حمد(هنر و ادبیات و رسانه)، سفیران قرآن، طارق(خبر و رسانه)، عبودیت عبادالرحمن(علوم انسانی)، غافر(جهاد و تبلیغ)، قدر(حفظ و تدبر) و ولایت(دعا و فقه حکومتی) اشاره کرد.

کارگروه‌های مجمع مدارس دانشجویی

مجمع مدارس دانشجویی دارای 71 کارگروه است که فهرست آن‌ها در ادامه می‌آید: «کارگروه آموزش مجازی در مدرسه آموزش مجازی، کارگروه‌های آموزش زبان از منظر توحیدی، تهیه کتابچه سوره، ترجمه و آموزش تدبر به زبان‌های خارجی در مدرسه زبان‌های خارجی،  کارگروه‌های خانواده، کودک، جوان، بیوت نورانی، پیوند توحیدی و نوجوان در مدرسه اهل بیت(ع)، کارگروه‌های دوره عمومی، دوره تخصصی، دوره تهلیل و آموزش و تولیدات مجازی در مدرسه تخصصی تدبر.

کارگروه‌های نسل توحیدی، آموزش تدبر، داروسازی، بین‌الملل، خانواده و پژوهشی در مدرسه طب. کارگروه پیش دبستان، دبستان، دبیرستان، نماز، تولید محتوای متنی، ارتباط با دانشگاه و رسانه در مدرسه تزکیه و تعلیم. کارگروه‌های رهبرنوجوان ـ پژوهش و تولید محتوا، حفظ ویژه نوجوانان، آموزشی مربیان تربیتی نوجوانان، تفکر و برنامه‌نویسی رایانه و پرورش تفکر نوجوانان در مدرسه دانش‌آموزی.

کارگروه‌های داستان، هنرهای تجسمی، یادداشت‌های ادبی و شعر و سرود در مدرسه حمد. کارگروه‌های دانشجو، اساتید، فعالان فرهنگی و دانشجویی و عملیات مشترک در مدرسه سفیران قرآن. کارگروه‌های آموزش، مستندسازی، خبر و اطلاع‌رسانی، تولید محصولات فرهنگی و تولید و انتشار تولیدات رسانه‌ای در مدرسه خبر و رسانه. کارگروه‌های روانشناسی، رشد، برنامه‌ریزی، شاکله و تفکر در مدرسه علوم انسانی.

کارگروه‌های‌ مساجد برادران، مساجد خواهران، عملیات غدیر، میعادگاه‌های کتاب، تولید بازی، نمایشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و محرومیت‌زدایی در مدرسه تبلیغ. کارگروه‌های تدبر، حفظ بزرگسال، حفظ کودک، حفظ در دبستان و حفظ در دبیرستان در مدرسه قدر. کارگروه‌های مدیریت و برنامه‌ریزی، تدبر در هستی، رهبر نوجوان، شهرسازی، عملیات تدبر، پیاده‌سازی تدبر و دعا در مدرسه دعا.»

در فیلم کوتاه پیش رو مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت(ع) دانشگاه تهران معرفی شده است.

معرفی انتشارات قرآن و اهل بیت نبوت

این مجمع در سال 1392 انتشارات قرآن و اهل بیت نبوت(ع) را تأسیس کرد که در این راستا آثار متعدد بنیادی و کاربردی منطبق بر نقشه پژوهشی خود منتشر کرده است.

مجموعه حاضر سعی کرده تا گامی را در راستای تولید و تبیین علم مبتنی بر قرآن و البته سیره و روایات اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بردارد. بر این اساس نخست پژوهش‌هایی در خصوص مبانی و روش‌های تدبر در قرآن و برداشت از آیات و روایات صورت گرفت. سپس محورهای اصلی تولید علم شناخته شده و در ادامه به بررسی و تبیین زیرمجموعه‌های هر یک از این محورها پرداخته شد.

بر این اساس مطالعات در چهار حوزه قرآن و امام، هستی، انسان و جامعه صورت گرفته است:

در بخش «قرآن و امام»، ضمن شناخت دقیق ساختار قرآن و امام، مبانی و روش‌های بهره‌گیری از این دو تبیین می‌شود. همچنین این بخش ارتباط تنگاتنگی با ادعیه وارده از اهل بیت عصمت و طهارت(ع) دارد.

در بخش «هستی» نحوه تجلی اسماء و صفات الهی در عالم هستی مورد شناسایی قرار گرفته و سعی می‌شود تا چگونگی شناخت خداوند در مراتب مختلف عالم هستی تبیین شود.

برای نوروز5/مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران در سال ۹۹

در بخش «انسان» ضمن تبیین عناصر ساختار وجودی انسان بر اساس قرآن و روایات، ابعاد و مؤلفه‌های وجودی او شناسایی شده و مبانی و روش‌های شکوفایی هر یک تبیین می‌شود.  در بخش «جامعه» نیز همچون بخش انسان، عناصر مختلف ساختار وجودی جامعه به دقت شناسایی شده و مبانی و روش‌های شکوفایی جامعه بیان می‌شود.

آنچه در این مجموعه بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته تألیف و نگارش مطالعات انجام شده در سطوح مختلف است. طبیعتاً هر یک از محورهای یادشده نیازمند تبیین مبانی و اصولی هستند که اساس چیستی، چرایی و چگونگی را برای هر یک به دقت تبیین کند. بر این اساس کتاب‌های حاضر در شش قالب کلی تهیه و تدوین شده‌اند:

کتاب‌های «بنیادی»: در این کتاب‌ها موضوعات اساسی و پایه‌ای از منظر چیستی، چرایی و چگونگی مورد بررسی و تبیین قرار می‌گیرد. این کتاب‌ها، کتاب‌های اساسی و پایه‌ای هستند که مبنا و اساس مطالب علمی دیگر کتاب‌ها را فراهم می‌کنند.

کتاب‌های «ساختارشناسی»: در این کتاب‌ها نقشه موضوعات اساسی و بنیادی ترسیم شده و فرد با تعاریف مربوطه آشنا می‌شود. بر این اساس این کتاب‌ها بیش از آنکه در مقام اثبات و نقد و نظر باشند، در مقام تعریف بوده و با استفاده از تمرین در خلال مباحث مطرح شده در آن، امکان شناخت ساختاری و کلان را نسبت به موضوع مورد بحث فراهم می‌کند.

کتاب‌‌های «راهبردی»: هر یک از موضوعات بنیادی از مجموعه‌ای از موضوعات جزئی‌تر پدید آمده که ارتباط منسجم و نظام‌مند میان این اجزاء، امکان تحقق موضوعات پایه‌ای و اساسی را فراهم می‌کند. بر این اساس کتاب‌های راهبردی در مقام بررسی و تبیین این موضوعات قرار دارند که اساساً به دلیل جزئی‌تر بودن به حوزه عمل نزدیک‌تر هستند. اگرچه این کتاب‌ها صورتی تبیینی دارد، لیکن فضای بحث در آن‌ها با کتاب‌های بنیادی متفاوت است. 

کتاب‌های «مهارتی»: تحقق و پیاده‌سازی موضوعات راهبردی در عرصه زندگی، امکان تحقق کلمه توحید را فراهم می‌کند. بر این اساس در کتاب‌های مهارتی سعی شده تا با استفاده از تمرین، مهارت و البته فعالیت‌های عملی، این امکان فراهم شود تا فرد توانمندی عملی خود را در راستای موضوعات تبیین شده بالا ببرد.

کتاب‌های «عمومی»: این کتاب‌ها با هدف ارتقای فرهنگ عمومی نگاشته می‌شود که برخی مستقیماً به قرآن پرداخته و برخی موضوعات مبتلابه جامعه را با رویکرد قرآنی و به شکل ساده و روان بیان داشته است.

کتاب‌هایی «از نگاه المیزان»: تفسیر قیّم المیزان حُکم میزان را در مطالب نگاشته شده در کتاب‌های فوق‌الذکر دارد. در این مجموعه موضوعات مورد بررسی در کتاب‌های مختلف از منظر تفسیر المیزان مطرح شده و به صورت یکپارچه ارائه می‌شود. این کتاب‌ها نقش محوری در سیرهای مطالعاتی ویژه دانشجویان و طلاب خواهد داشت.

کتاب‌های منتشر شده از سوی انتشارات قرآن و اهل بیت نبوت در سال 99

از کتاب‌هایی که در سال 99 از سوی این انتشارات منتشر شد می‌توان به نسخه‌های الکترونیک کتاب‌های سؤال، تفکر نفس، از تکلم تا بلوغ و بلوغ عقلی، تفکر شنیداری، بلوغ لبّی و کتاب بلوغ عبودیتی، یقین و شک، پرورش تفکر قرآنی، دفتر اول و دوم کتاب خانه‌ای متصل به خانه رسول، تربیت جنسی در سایه عفاف، سوره یس از مجموعه کتب بررسی تدبری سوره‌های قرآن، تدبر در قرآن صاعد از مجموعه کتب تدبر در دعا، تدبر در ساختار دعا از مجموعه کتب تدبر در دعا، تفصیل لیلة‌القدر با سوره‌های حوامیم از مجموعه کتب بررسی تدبری سوره‌های قرآن، سوره قدر از مجموعه کتب بررسی تدبری سوره‌های قرآن، صف‌بندی و نظم از مجموعه دستنوشته‌های آداب قیام، مناسک حج از مجموعه دست‌نوشته‌های آداب قیام، امام‌خواهی از مجموعه دست‌نوشته‌های آداب قیام و نامه‌های قشنگ اشاره کرد.

برای نوروز5/مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران در سال ۹۹

همچنین نسخه چاپی کتاب‌های گزیده‌ای از روش‌های تدبر در قرآن، تفکر امّی، جهاد نرم از مجموعه سخنرانی‌های موضوعی احمدرضا اخوت، برنامه‌ریزی از مجموعه سخنرانی‌های موضوعی احمدرضا اخوت، نکاتی درباره جمع ربانی از مجموعه سخنرانی‌های موضوعی احمدرضا اخوت، کتاب جهاد از مجموعه سخنرانی‌های موضوعی احمدرضا اخوت، تبلیغ از مجموعه سخنرانی‌های موضوعی احمدرضا اخوت، دین و افتخار یاری از مجموعه کتب سوره‌ها و دبستان، نیاز در ساختار انسان؛ براساس خطبه غرای امیرالمؤمنین(ع)، ذکر سلیمانی و دفتر اول و دوم از مجموعه کتاب‌های روش‌شناسی تدبر در پدیده‌ها نیز منتشر شد.

برای نوروز5/مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران در سال ۹۹

نشریات مجمع مدارس

نشریه فرهنگی ـ خبری کاشف، ماهنامه الکترونیکی «اثر» و گاهنامه کسا از نشریاتی است که از سوی این مجمع تولید می‌شود.

صندوق قرض‌الحسنه کوثر

همچنین صندوق مدرسه دانشجویی قرآن و عترت(ع) با نام صندوق قرض‌الحسنه کوثر در قسمت‌های وام قرض‌الحسنه در موضوعات برآوردن نیاز مالی افراد مجموعه، پروژه‌های مربوط به مدرسه، برآوردن نیاز افراد جامعه در صورت امکان، وام زیارت برای افراد مجموعه و پشتیبانی نیازمندانی که در بازپرداخت اقساط وام خود ناموفق بوده‌اند در حال فعالیت است.

راه‌های ارتباطی و بهره‌مندی از دوره‌ها

برنامه‌ها و دوره‌های در حال برگزاری و آتی مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران از طریق نشانی‌‌های http://www.quranetratschool.ir ble.ir/QuranEtratSchool، sapp.ir/QuranEtratSchool، instagram.com/QuranEtratSchool و eitaa.ir/QuranEtratSchool در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

انتهای پیام
captcha