صنعاء: سعودی‌های مجرم به جای آتش‌بس، تجاوز و محاصره علیه یمن را متوقف کنند
کد خبر: 3960963
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷

صنعاء: سعودی‌های مجرم به جای آتش‌بس، تجاوز و محاصره علیه یمن را متوقف کنند

مقامات دولت نجات ملی یمن با رد طرح ادعایی عربستان سعودی برای ایجاد آتش‌بس در یمن تأکید کردند که سعودی‌های مجرم خود طرفی از این بحران هستند که باید با توقف تجاوز و محاصره علیه یمن زمینه ایجاد صلح را فراهم کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری المیادین، مقامات دولت نجات ملی یمن با رد قاطع طرح ارائه شده از سوی عربستان سعودی به رغم تبلیغات طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای آن گفتند که توقف محاصره و تجاوز علیه یمن تنها راه ورود به مذاکره برای حل بحران یمن است.

محمد عبدالسلام، رئیس هیئت مذاکره کننده یمن تأکید کرد که هر گونه طرحی برای پایان جنگ یمن که به بعد انسانی جنگ توجهی نداشته باشد، جدی نیست؛ زیرا رفع محاصره نیاز به ارائه طرحی ندارد و چانه‌زنی بر سر مسائل انسانی یک جنایت است.
او با تأکید بر اینکه طرح عربستان سعودی برای پایان دادن به جنگ مضمون جدیدی ندارد، گفت: ریاض باید تجاوز و محاصره علیه یمن را متوقف کند نه اینکه ایده‌هایی را مطرح کند که قبلاً مورد بحث بوده است.
عبدالسلام تأکید کرد: عربستان بخشی از جنگ است و باید به محاصره هوایی و دریایی علیه یمن فوراً پایان دهد.
این مقام یمنی گفت: رفع محاصره نیاز به طرحی ندارد و چانه‌زنی بر سر مسائل انسانی جنایتی در حق همه ملت است و هر طرحی که به مسائل انسانی بی‌توجه باشد، جدی نیست.
وی افزود: اجازه دادن برای ورود کشتی‌های حامل فرآورده‌های نفتی به یمن که از یک سال پیش تاکنون مرتباً توقیف شده‌اند، نیاز به طرح یا پیش‌شرط ندارد و چانه‌زنی بر سر مسائل انسانی به نفع مسائل نظامی و سیاسی یک جرم اخلاقی است.
عبدالسلام تأکید کرد: اینکه عربستان سعودی خود را طرفی در تجاوز به یمن نمی‌داند، نادرست است و اصلاً به موفقیتی منجر نمی‌شود.
رئیس هیئت مذاکره‌کننده یمن گفت: ائتلاف متجاوزان علیه یمن عمداً با تشدید محاصره علیه یمنی‌ها می‌خواهد آنها را تحت فشار قرار دهد تا خواسته‌هایی را که از طریق نظامی و سیاسی به آن دست نیافته است، محقق کند.
عبدالسلام با بیان اینکه جنگ بر یمن تحمیل شده است، گفت: ما طرفی مقصر در محاصره یمنی‌ها نیستیم که بخواهیم بر سر آن مذاکره کنیم. اوضاع در یمن نه به نفع متجاوزان و نه کشورهای همسایه است.
رئیس هیئت مذاکره‌کننده یمن خواستار پایان جنگ و رنج ملت یمن شد و گفت: مسائل انسانی ربطی به مسائل نظامی و سیاسی ندارد.
محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی جنبش انصار الله یمن نیز تصریح کرد: صلح با توقف یکجانبه جنگ حاصل نمی‌شود.
او افزود: وقتی کشورهای متجاوز و مزدورانشان با اصل توقف دو جانبه و همزمان درگیری‌ها در همه جبهه‌ها مخالفند یعنی در ادعای خود برای تحقق صلح جدی نیستند و از همین رو یمن گزینه‌ای را در برابر خود جز ضربه به عمق خاک عربستان سعودی و پیشبرد آزادسازی هر وجب از خاک یمن با قدرت سلاح را ندارد.
محمد علی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی در یمن نیز تصریح کرد: ما منتظر بودیم خبر توقف تجاوز علیه یمن و رفع محاصره از سوی آمریکا و عربستان سعودی اعلام شود تا معلوم شود که آنها در صلح جدی هستند.
وی افزود: اثبات جدیت متجاوزان در ایجاد صلح با آزاد کردن کشتی‌های توقیفی در بندر الحدیده است نه چیزی که آن را طرح آتش‌بس می‌دانند.
این مقام یمنی گفت: ایجاد آتش‌بس به عنوان یک اصل مورد استقبال است، مشروط به اینکه دیدگاه جمهوری یمن در راه حلی برای صلح فراگیر مورد موافقت قرار گیرد.
وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز دوشنبه خواستار آتش‌بس در یمن شد و گفت که بر اساس ابتکار عمل ادعایی ریاض، فرودگاه صنعاء بازگشایی محدود خواهد شد و فشار از بندر الحُدیده کاسته خواهد شد.
فیصل بن فرحان گفت که عربستان سعودی در این ابتکار عمل به دنبال آتش‌بس در یمن است مشروط بر این که دولت نجات ملی این کشور که انصارلله نیز بخشی از این دولت است، با آن موافقت کند.
وزیر خارجه سعودی گفته طرح ابتکار عمل کشورش برای پایان دادن به جنگ علیه یمن، بر این اساس است که ائتلاف سعودی محاصره بندر الحدیده (غرب یمن) کاهش خواهد داد و عواید حاصل از عوارض و مالیات از این بندر به حساب بانکی مشترک در بانک مرکزی یمن منتقل خواهد شد.
وزیر خارجه سعودی همچنین گفت که ائتلاف متجاوز به یمن اجازه خواهد داد فرودگاه بین‌المللی صنعاء برای شمار محدودی از مقاصد بین‌المللی و منطقه‌ای پرواز مستقیم داشته باشد.
فیصل بن فرحان همچنین مدعی شد که بر اساس طرح مذکور همچنین شامل از سرگیری گفت‌وگوهای سیاسی  به منظور پایان دادن به بحران یمن است.

دبیر کل اتحادیه عرب، آمریکا، سودان و امارات طی ساعات گذشته با استقبال از طرح ادعایی آتش‌بس که توسط عربستان سعودی ارائه شده است، آن را گامی مثبت برای حل و فصل بحران یمن قلمداد کردند.
تجاوز ائتلاف سعودی علیه یمن در حالی وارد هفتمین سال خود می‌شود که این خود سعودی‌ها بودند که در چندین دور از مذاکرات میان صنعاء و دولت مستعفی یمن طی مدت گذشته برای عدم دستیابی به توافق کارشکنی کردند.
فرودگاه صنعاء طی شش سال گذشته بمباران شد و در محاصره شدید ائتلاف قرار گرفته است و ده‌ها نفتکش در بندر الحدیده به رغم برخورداری از مجوز سازمان ملل برای رسیدن به یمن از سوی ائتلاف سعودی توقیف شده که این امر منجر به ایجاد بحران سوخت برای تأسیسات حیاتی یمن از جمله بیمارستان‌ها شده است.

انتهای پیام
captcha