شهادت 337 تن از اهالی رسانه در یمن از ابتدای تجاوز ائتلاف سعودی
کد خبر: 3969269
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۷

شهادت 337 تن از اهالی رسانه در یمن از ابتدای تجاوز ائتلاف سعودی

اتحادیه روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که از ابتدای جنگ یمن و هجوم نیروهای عربستان و امارات به این کشور، 337 تن از روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه در این کشور به شهادت رسیدند.

 به گزارش ایکنا به نقل از المیادین اتحادیه روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که از ابتدای جنگ یمن و هجوم نیروهای عربستان و امارات به این کشور، 337 تن از روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه در این کشور به شهادت رسیده‌اند. از این میان 47 نفر غیرنظامی و 290 نفر در مناطق نظامی خبرنگار بوده‌اند.

در این بیانیه آمده است که 47 نفر از این افراد در اثر بمباران منازل و مناطق مسکونی خود توسط ائتلاف سعودی _ آمریکایی در 6 سال گذشته جان باخته‌اند.

در ادامه این بیانیه آمده است که ائتلاف سعودی مرتکب 584 مورد نقض حقوق روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه در یمن شده است و به شکلی عامدانه اقدام به حذف این گروه کرده است چرا که از افشای جنایات جنگ خود توسط آن‌ها بیمناک است.

 در این بیانیه آمده است که عربستان سعودی، آغازگر این تجاوز، از نظر آزادی رسانه‌ها در بین کشورهای جهان در رتبه 170 قرار دارد. این کشور یکی از خطرناک‌ترین حکومت‌ها برای آزادی رسانه در جهان است و در آن همواره شاهد دستگیری و حبس افرادی هستیم که اقدام به افشاگری در زمینه اقدامات حاکمان سعودی و فساد آن‌ها کرده‌اند.

در ادامه آمده است: بر مبنای اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت ارتباطات از آغاز تجاوز عربستان سعودی به یمن تا کنون، 23 مرکز رسانه‌ای مورد هدف قرار گرفته و همچنین 30 ایستگاه پخش و ارسال رادیویی مورد اصابت قرار گرفته و منهدم شده است.

علاوه بر این، تعطیلی 6 کانال و سایت، توقف پخش 8 کانال، ایجاد اختلال در پخش 8 کانال،  توقف کار  6 پایگاه خبری، توقیف 2 روزنامه رسمی و ایجاد ممنوعیت برای کار 143 روزنامه‌نگار عرب و خارجی از دیگر اقدامات ائتلاف سعودی علیه رسانه‌ها در یمن بوده است.

در کنار این اقدامات ساختمان برخی از مؤسسات رسانه‌ای مانند روزنامه جمهوری در تعز توسط متحدین داخلی ائتلاف مورد غارت قرار گرفته است و تجهیزات و وسایل ربوده‌شده از آن در بازار سیاه به فروش رفته است.

علاوه بر این ساختمان روزنامه اخبار الیوم در عدن نیز  به چنین سرنوشتی دچار شده است. در کنار این اقدامات صدها حساب متعلق به مؤسسات رسانه‌ای یا اصحاب رسانه در فیس‌بوک، توییتر و یوتیوب نیز مسدود شده است.

اتحادیه روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه یمن، از نگرانی شدید خود در زمینه تداوم حملات سعودی علیه روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه در یمن خبر داد و همچنین  سکوت جهانی در قبال اقدامات ائتلاف سعودی آمریکایی و اتباع آن، در قطع حقوق اصحاب رسانه را محکوم کرد.

همچنین تحمیل اخبار و مواضع رسمی ائتلاف به این قشر و علاوه بر این وادار ساختن اصحاب رسانه برای اتخاذ مواضعی که خلاف واقعیت است به منظور پرداخت حقوق آن‌ها که از سال 2016 قطع شده را نیز باید به این اقدامات افزود.

این اتحادیه به مناسبت روز جهانی آزادی رسانه، تمام سازمان‌ها و انجمن‌های حقوقی روزنامه‌نگاری و اصحاب رسانه در کشورهای مختلف جهان را به محکومیت این اقدامات فراخواند و  تداوم سکوت در قبال آن را «لکه ننگی بر دامن آزادی عقیده و بیان» دانست.

اتحادیه روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه یمن همچنین خواستار تشکیل کمیته بین‌المللی مستقل برای تحقیق درباره جنایت‌هایی شده است که ائتلاف سعودی در یمن علیه روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه مرتکب شده و معرفی عاملان این جنایت به دادگاه‌های بین‌المللی شده است.

علاوه بر این از سازمان ملل متحد و یونسکو خواسته شده تا علیه این جنایت‌ها که قوانین بین‌المللی را نقض کرده است، موضعی یک‌صدا اتخاذ کنند. آن‌ها از این سازمان‌ها خواسته‌اند تا با اعمال فشار بر ائتلاف، خواهان لغو ممنوعیت‌های ایجاد شده در زمینه پرواز هواپیماهای غیرنظامی در یمن، بازگشایی فرودگاه صنعا بر روی بیماران و مسافرین و فراهم کردن امکان تردد روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه یمنی و بین‌المللی به یمن و خارج از آن و تأمین حمایت‌های لازم شوند.

این اتحادیه همچنین در این بیانیه خواهان آزادی اسرا و افراد بازداشت‌شده و همچنین معلوم کردن وضعیت افراد ناپدید شده و همچنین خواستار توافق فراگیر  بین طرف‌های درگیر به منظور تبادل اسرا و افراد دربند شده است.

در این بیانیه از اقدام دولت نجات مستقر در صنعا مبنی بر آزادسازی برخی از روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه و همچنین زندانیان سیاسی و افرادی که به دلیل پیشینه فعالیت‌های رسانه‌ای بازداشت شده بودند، تقدیر شده است و آن‌ را گامی مهم و مثبت توصیف کرده است. در پایان از دیگر طرف‌های درگیر خواسته شده که روزنامه‌نگاران ربوده شده و در بند را آزاد کنند.

انتهای پیام
captcha