تولید از منظر قرآن
کد خبر: 3961155
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴

تولید از منظر قرآن

گسترش تولید ملی بهبود سطح زندگی مردم است؛ زیرا با تولید در کشور، نرخ بیکاری کاهش می‌یابد و سطح زندگی کسانی که به بخش تولید وابسته‌اند بهبود خواهد یافت. به زبان ساده‌تر چرخش فعالیت‌های اقتصادی باعث بهبود زندگی مردم خواهد شد.

اسلام خواهان عزّت و اقتدار مسلمانان در تمامی عرصه‌ها از جمله عرصه اقتصادی است و تولید مقدمه رسیدن به این هدف بزرگ است؛ از این‌رو، اسلام برای تولید اهمیّت ویژه‌ای قائل شده و مسلمانان و پیروان خود را به فعالیّت‌های مختلف تولیدی چون تولیدات کشاورزی، دامداری، صنعتی و نیز تجارت تولیدات این بخش‌ها در راستای توزیع و ترویج این سه بخش دعوت می‌کند.گسترش تولید ملی بهبود سطح زندگی مردم است؛ زیرا، با تولید در کشور، نرخ بیکاری کاهش می‌یابد و سطح زندگی کسانی که به بخش تولید وابسته‌اند بهبود خواهد یافت. به زبان ساده‌تر چرخش فعالیت‌های اقتصادی باعث بهبود زندگی مردم خواهد شد. اسلام خواهان عزّت و اقتدار مسلمانان در تمامی عرصه‌ها از جمله عرصه اقتصادی است و تولید مقدمه رسیدن به این هدف بزرگ است؛ از این‌رو، اسلام برای تولید اهمیّت ویژه‌ای قائل شده و مسلمانان و پیروان خود را به فعالیّت‌های مختلف تولیدی چون تولیدات کشاورزی، دامداری، صنعتی و نیز تجارت تولیدات این بخش‌ها در راستای توزیع و ترویج این سه بخش دعوت می‌کند.

با توجه به اینکه رسیدن به رشد تولید و خودکفایی مسلمانان و بی‌نیازی جستن از کشور‌های کفر، روش‌ها و راهکارهای بی‌عیب و نقصی را می‌طلبد که از جمله آن‌ها رعایت اولویت‌ها در تولید است. رویکرد به مقوله تولید ملی به معنای دنیامداری نیست؛ بلکه به معنای عمران دنیا است که خود در زمره بالاترین تکالیف شرعی و الهی جای می‌گیرد. مهم آن است که آدمی به دنیا تعلق و وابستگی نداشته باشد نه آنکه نسبت به آبادانی آن بی‌تفاوتی پیشه کند.

حجت‌الاسلام صمد ناصری، امام جمعه خسروشهر در گفت‌‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: اگر تولید ملی رونق پیدا کند، کشور به طرف استقلال فرهنگی و اقتصادی حرکت می‌کند و هیچ کشوری به استقلل واقعی نمی‌رسد مگر این‌که خودکفا باشد و خودش بتواند روی پای خودش بایستد.

وی ضمن بازگو کردن ثمره اتحاد دولت و مردم بیان کرد: اگر مردم و دولت متحد باشند و تولیدی خوب و باکیفیت داشته باشند، مملکت از وابستگی رهایی می‌یابد.

ناصری، با استناد به آیه 141 سوره نساء «الَّذِينَ يَتَرَبَّصُونَ بِكُمْ فَإِنْ كَانَ لَكُمْ فَتْحٌ مِنَ اللَّهِ قَالُوا أَلَمْ نَكُنْ مَعَكُمْ وَإِنْ كَانَ لِلْكَافِرِينَ نَصِيبٌ قَالُوا أَلَمْ نَسْتَحْوِذْ عَلَيْكُمْ وَنَمْنَعْكُمْ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ ۚ فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۗ وَلَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا» ادامه داد: در این آیه می‌خوانیم: آنان که همواره حوادثی را برای شما انتظار می‌برند، اگر از سوی خدا برایتان فتح و پیروزی رسد، می‌گویند: مگر ما با شما در میدان جنگ نبودیم؟ پس سهم ما را از غنایم جنگی بپردازید و اگر برای کافران بهره‌ای اندک از غلبه و پیروزی باشد، به آنان می‌گویند: آیا ما که در میان ارتش اسلام بودیم بر شما چیره و مسلّط نبودیم؟ ولی دیدید که از ضربه زدن به شما خودداری کردیم و شما را ازآسیب و زیان مؤمنان مانع می‌شدیم پس سهم غنیمت ما را بدهید. خدا روز قیامت میان شما داوری می‌‌کند؛ و خدا هرگز هیچ راه سلطه‌ای به سود کافران بر ضد مؤمنان قرار نداده است.

امام جمعه خسروشهر، با بیان اینکه آموزه‌های دینی به ما یاد می‌دهد که مسلمانان نباید محتاج دیگران باشند، افزود: رونق تولید باعث می‌شود نیازمان که از خارج تامین می‌شد در داخل کشور تامین شود و درپی آن با ایجاد شغل بیکاری برطرف شده و درآخر کشور نرقی پیدا خواهد کرد.

وی از بهبود سطح زندگی مردم با گسترش تولید ملی گفت و تأکید کرد: گسترش تولید ملی بهبود سطح زندگی مردم است؛ زیرا، با تولید در کشور، نرخ بیکاری کاهش می‌یابد و سطح زندگی کسانی که به بخش تولید وابسته‌اند بهبود خواهد یافت. به زبان ساده‌تر چرخش فعالیت‌های اقتصادی باعث بهبود زندگی مردم خواهد شد.

تولید از اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین مبانی اقتصاد هر کشور است

در ادامه حجت‌الاسلام حسن مرسلی، امام جمعه مهربان‌ نیز با بیان اینکه تولید و کار جزء اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین مبانی اقتصاد هر کشور است، گفت: مبنای اقتصاد مقاومتی که در پی آن توانمند شدن مردم در تامین معیشت، رونق زندگی مردم و برطرف شدن بیکاری جوانان براساس تولید است.

وی با استناد به آیه 131 سوره طه «وَلَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَيَاةِ الدُّنيَا لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ وَرِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَأَبْقَى» بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: و هرگز به متاع ناچیزی که به قومی از آنان قومی کافر و جاهل در جلوه حیات دنیای فانی برای امتحان داده‌ایم چشم آرزو مگشا و رزق خدای تو بسیار بهتر و پاینده‌تر.

مرسلی، ضمن بازگو کردن مهم‌ترین معضل تولید ادامه داد: مهم‌ترین معضل تولید را مسئولان باید بدانیم که در عمل هیچ کاری انجام نمی‌دهند و در واقع مسئولان هیچ کاری برای اقتصاد مملکت انجام نمی‌دهند.

امام جمعه مهربان، یادآور شد: استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات موجود و به‌کارگیری نیروهای کارآمد در تحقق تولید نقش مهمی خواهد داشت.

وی افزود: موانع تولید در ایران بی‌شمار هستند، از نبود فضای مناسب برای کسب و کار گرفته تا مهیا نبودن شرایط برای ایجاد فضای رقابتی در اقتصاد اما نکته مهم اینجاست که برطرف کردن تمامی مشکلات در یک سال میسر نیست و کافی است تنها با شناسایی مهم‌ترین مشکلات، یک یا دو مانع اساسی از سر راه تولید برداشته شود.

مزسلی، از نیاز تولید به برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت گفت و تأکید کرد: رونق تولید مسئله‌ای است که هم نیاز به سیاست‌های بلندمدت و هم میان‌مدت و هم کوتاه‌مدت دارد و الزاماً نمی‌تواند در یک سال به همه اهداف رسید.

انتهای پیام
captcha