
به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، آیتالله سیدمهدی میرباقری، عضو مجلس خبرگان رهبری، صبح امروز، پنجم فروردینماه در مراسم گرامیداشت سالروز ولادت حضرت علیاکبر(ص) که در حسینیه آیتالله حقشناس تهران برگزار شد با اشاره به اهمیت خواندن صلوات شعبانیه، گفت: صلوات نورانی که از امام زینالعابدین (ع) نقل شده و در ظهرهای ماه شعبان و شب نیمه شعبان خوانده میشود، دارای معارف بلندی است که ما را با اسرار ماه شعبان آشنا میکند.
وی بیان کرد: این صلوات در دو بخش است؛ بخش اول آن صلواتهایی است که در صدر دعا آمده و شش صلوات است. در بخش دوم توجه به ماه شعبان و خصوصیات و برکات این ماه و همچنین نحوه بهرهبرداری از این ماه بیان شده است.
این استاد حوزوی افزود: باطن صلوات اقرار به مقامات نبی اکرم(ص) و اهل بیت طاهرین(ع) حضرت است؛ در هر اقراری یک عهدی است و اگر انسان با قلبش حقیقتاً اقرار کند، متعهد به آن اقرار میشود. منتهی این صلوات که اقرار و تجدید عهد با حضرت است برای انسان طهارت نفس میآورد و کفاره گناهان او نیز است و انسان را پاک میکند و این خود تواضع در عبادت و سجده بر خداوند است.
رزق عالم بهواسطه صلوات بر نبی اکرم(ص)
آیتالله میرباقری رزق عالم را بهواسطه صلوات بر نبی اکرم(ص) دانست و گفت: اصلا تمام این رزق عالم به واسطه این صلوات است. اصلا شاید به همین دلیل گفتند مقدمه بر حاجات خود صلوات بفرستید، به همین دلیل است که در حاجات هم میگویند اول صلوات بر حضرت بفرستید. این صلواتها باید ما را به سفره ماه شعبان برساند. خداوند به احترام نبی اکرم(ص) این ماه را در پوشش رحمت و رضوان الهی قرار داده است.
وی ادامه داد: ماه شعبان، ماه نبی اکرم(ص) است؛ در این ماه حضرت روزها روزه و شبها در عبادت بودند. این ماه شعبانی که اکنون بر ما میگذارد یک شعاعی از ماه شعبان نبی اکرم(ص) است و اگر کسی در ماه شعبان از صلواتهای شعبانیه شروع و به حضرت نیز اقتدا کرد، میتواند به رضای الهی برسد.
مثلهای قرآنی
آیتالله میرباقری در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به مثلهای قرآنی، بیان کرد: در بخشی از قرآن مثلهایی ذکر شده است و این مثلها دو گونه است که بعضی از این مثلها را خود قرآن توضیح میدهد مثلاً در آیه 261 سوره بقره میفرماید «مَثَلُ الَّذِینَ ینْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ؛ مثل آنان که مالشان را در راه خدا انفاق میکنند به مانند دانهای است که از آن هفت خوشه بروید و در هر خوشه صد دانه باشد»؛ در اینجا مثل درباره کسانی است که مالشان را در راه خدا انفاق میکنند. در آیه 35 سوره نور نیز خداوند میفرماید «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَةٍ ۖ؛ خدا نور وجودبخش آسمانها و زمین است، داستان نورش به مشکاتی ماند که در آن روشن چراغی باشد.»
این استاد حوزوی افزود: اما یک مثلهایی در قرآن است که قرآن درباره آن توضیح نداده است اما از روایات استناد میشود که منظور چیست و روایات آن را بیان کردهاند. در آیات ابتدایی سوره لیل خداوند میفرماید «وَاللَّیلِ إِذَا یغْشَى*وَالنَّهَارِ إِذَا تَجَلَّى؛ سوگند به شب چون پرده افكند؛ سوگند به روز چون جلوهگرى آغازد»؛ در این دو آیه ظاهر آن روشن است، اما یک باطنی دارد که مشخص نیست، اما در روایات آمده که این ناظر بر دولت ظالمان جور است که شب پرده افکنده است و با ظهور حضرت مهدی(عج) این پرده کنار میرود و روز جلوهگر میشود که این باطن آیه را هر کس نمیفهمد.
وی ادامه داد: از جمله مثلهای قرآن که یک واقعیت را بیان کرده جریان داستان کشتی حضرت نوح(ع) است که هر کس در آن طوفان سوار بر کشتی شد، نجات پیدا کرد و اکنون نیز اهل بیت(ع) کشتی نجات انسانها در این ظلمتکده دنیا هستند.
تنها راه عبور از وادی ظلمت
آیتالله میرباقری اظهار کرد: اگر کسی به امام نرسید بداند که در ظلمات تا قیامت باقی میماند و ما باید تلاش کنیم از این وادی ظلمت عبور کنیم و برای عبور از این وادی ظلمت به چراغ راه و نور نیاز داریم تا از این فضای ظلمانی و طوفانی نجات پیدا کنیم، و تنها راه نجات هم کشتی اهل بیت(ع) است و بدون سوار شدن بر کشتی اهل بیت(ع) هرگز نمیتوانید از این ظلمت و طوفان عبور کنید. وادی دنیا هم یک دریای عمیق و ظلمانی است که خیلیها در آن غرق شدهاند ولی همانطور که گفته شد اهل بیت(ع) کشتی نجات در این وادی ظلمت هستند و در این طوفان کشتی آنها در حال عبور است.
وی تصریح کرد: بنابراین اگر انسان با امام ملازم شد در این دریای مواج و ظلمانی غرق نمیشود و به مقصد هم میرسد، اما اگر از امام جدا شد در این دریا غرق خواهد شد و در وادی شیطان قرار میگیرد. اگر در کشتی اهل بیت(ع) سوار شدید دیگر لازم نیست با امواج و طوفان بجنگید یا بترسید کافی است سوار بر این کشتی شوید آنها خودشان مار ا نجات میدهند و از وادی ظلمت میبرند.
زینتهای دنیا برای امتحان انسانها
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به جایگاه امام در ظلمات دنیوی، گفت: به ما گفتهاند خود را به امام برسانید، امام هم که در این طوفان غرق نمیشود این ما هستیم که به تنهایی غرق خواهیم شد. این دنیا هم زینت شده تا با ابتلائات و امتحانات مشخص شود چه کسی با وجود این زینت دنیا قبول میشود و از این زینت دنیا عبور میکند. زینت دنیا ماندنی نیست و بهزودی به یک بیابان خشک تبدیل خواهد شد و باید شما از اینجا به سلامت عبور کنید.
وی ادامه داد: اما شیطان از راههای مختلف و حتی مخفیانه سر راه انسان طعمه میگذارد و فریب میدهد تا نگذارد انسان از این وادی دنیا عبور کند ولی کهفی وجود دارد که میتوان از دنیا عبور کرد و اگر کسی به آن کهف پناه برد، شیطان دیگر دستش به او نمیرسد و آن کهف، اهل بیت(ع) هستند. در صلوات شعبانیه میخوانید «اللَّهُمَ صَلِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدِ الْكَهْفِ الْحَصِینِ وَ غِیاثِ الْمُضْطَرِّ الْمُسْتَكِین» آل پیامبر کهفی است که حصن و نگاهبان است و اگر کسی وارد این کهف شد، هیچ خطری او را تهدید نمیکند.
آیتالله میرباقری اظهار کرد: بنابراین در کهف اهل بیت(ع) دست هیچ دشمنی به شما نخواهد رسید و اگر مضطر هم شدید امام شما را نجات خواهد داد. اهل بیت(ع) واسطه بین ما و خدا هستند و ما آنها را بالاتر از خدا نمیدانیم. پس اگر کسی دستگاه شیطان و مکررش را دید و فرار کرد به مقصد میرسد، اما اگر کسی شیطان را دید و فرار نکرد به جهنم خواهد رسید.
وی گفت: حالا اگر ما بخواهیم عصمت هم پیدا کنیم و آلوده به گناه نشویم و حتی از شیطان محفوظ باشیم باید به امام تکیه کنیم چراکه امام عصمت دارد و انسان متصل به امام آلوده به گناه نمیشود. اما اگر متصل به امام نشدید شیطان شما را آلوده میکند و تنها چیزی که میتوان انسان را پاک نگه دارد امام است.
امیرمحسن سلطاناحمدی
انتهای پیام