«رصد» به کمک مدیران قرآنی کرمان می‌آید
کد خبر: 3961913
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۷

«رصد» به کمک مدیران قرآنی کرمان می‌آید

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کرمان گفت: پیگیر راه‌اندازی سامانه رصد هستیم تا فعالیت‌های قرآنی استان را پایش کنیم، این سامانه مدیران قرآنی استان را حمایت می‌کند تا بدانند در کدام قسمت‌ها باید بیشتر فعالیت کنند.

مصطفی نیک‌ورز، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان کرمان، با اشاره به فعالیت‌های این اتحادیه در سال 99، گفت: آموزش مجازی قرآن کریم با شرکت مؤسسات فعال و با همکاری سایت امجد جهاد دانشگاهی برای قرآن‌آموزان انجام شد، یک سری از مؤسسات نیز از طریق اسکای‌روم آموزش مجازی را ارائه می‌دهند.

وی ادامه داد: از برنامه‌های دیگری که می‌توان نام برد برنامه‌های ایام سالگرد شهادت سردار سلیمانی بود، به تازگی نیز افتتاح مؤسسه قرآنی در مهدی‌آباد را داشتیم که در زمینه‌های حفظ، قرائت و صوت و لحن کار می‌کنند. محفل فجر قرآن را به صورت سراسری در بهمن‌ماه در جوار مرقد حاج قاسم سلیمانی برگزار کردیم که به صورت پخش زنده از شبکه قرآن و معارف سیما روی آنتن رفت. این محفل قرآنی که در سالروز شهادت سردار قاسم سلیمانی برگزار شد، به‌صورت مشترک از طریق شبکه سراسری قرآن و از شبکه‌های کشورهای عراق، سوریه و لبنان نیز پخش شد.

وی ادامه داد: در سال گذشته سامانه قرآنی سردار آسمانی را راه‌اندازی کردیم و در ایام سالگرد شهادت سردار دل‌ها به رونمایی رسید. در این سامانه مسابقات قرآنی مجازی در پنج رشته برگزار کردیم که بالغ بر 12 هزار نفر در این مسابقات شرکت کردند، همچنین هدایای برندگان نیز به تعداد 313 نفر اهدا شد.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کرمان اظهار کرد: دوره مجازی سواد رسانه‌ای و تولید محتوا را نیز برای مدیران و مربیان فعال قرآنی برگزار کردیم. یکی دیگر از برنامه‌ها تجلیل از مدیران و بانوان فعال قرآنی بود که در محفل قرآنی کوثر وحی به عنوان اولین محفل قرآنی ویژه بانوان در سالروز ولادت حضرت زهرا(س) انجام شد.

پایش فعالیت‌های قرآنی استان کرمان از طریق سامانه رصد

نیک‌ورز با بیان اینکه جلسات متعددی با فعالان قرآنی در خصوص ترویج بهتر قرآن کریم در فضای کرونایی و به‌صورت مجازی داشتیم، گفت: جلساتی پیرامون راه‌اندازی سامانه رصد و پایش فعالیت‌های قرآنی استان داشتیم که یکی از ملزومات اساسی همه دستگاه‌هاست و در واقع پیگیر آن هستیم که بتوانیم از طریق آن تمام فعالیت‌های قرآنی استان را در زمینه تبلیغ، ترویج و پژوهش‌های قرآنی رصد و پایش کنیم. این سامانه مورد نیاز همه استان‌هاست، سامانه جامع و بانک اطلاعاتی است، باید بدانیم که در هر استانی چند قاری، حافظ، خیر قرآنی، نویسنده قرآنی، خطاط قرآنی و ... داریم، همه اینها در قالب سامانه رصد دیده شده است، جلسات اولیه آن برگزار شده و قرارداد فاز اول طراحی این نرم‌افزار را با شرکت مربوطه منعقد کرده‌ایم. این سامانه مدیران قرآنی استان را حمایت می‌کند که بدانند در کدام قسمت‌ها باید بیشتر فعالیت کنند، جای آن در سطح استان و کشور خالی بود.

وی بیان کرد: جلسات قرآنی در قالب قرارگاه فرهنگی با حضور امام جمعه کرمان و ارائه طرح‌ها و نظرات قرآنی برگزار شد، همچنین می‌توانیم به کمک‌های نقدی حمایتی به حدود 80 درصد مؤسسات قرآنی استان اشاره کنیم که اتحادیه این حمایت را انجام داده است. تسهیلات قرض‌الحسنه بانک رسالت به حدود 30 مؤسسه قرآنی تعلق گرفت و همچنین کمک‌های معیشتی و مؤمنانه به تعدادی از مربیان قرآنی داشتیم که امسال توسط اتحادیه انجام شده، همچنین ارائه مشاوره‌های مختلف در زمینه مالیات، تسهیلات بانکی و بیمه به مؤسسات قرآنی که دچار مشکل شده بودند و همچنین جلسه با مدیرکل‌های مختلف ادارات فرهنگی و نهادهای ذی‌ربط از جمله چندین جلسه با مدیران ارشاد، اوقاف، تبلیغات اسلامی و سازمان تأمین اجتماعی در خصوص بخشودگی بیمه‌های فعالان قرآنی برگزار شد، همچنین نماینده اتحادیه در هیئت اندیشه‌ورز بانوان حضوری فعال داشت و طرح‌ها و ایده‌هایی را به طرح رساند.

وی با اشاره به چشم‌انداز سال 1400، گفت: تلاش می‌کنیم فعالیت‌های مجازی‌مان را گسترش دهیم، امسال سال اولی بود که فعالیت‌ها به‌صورت مجازی برگزار می‌شد و مؤسسات آمادگی لازم برای حضور مطلوب در فضصای مجازی را نداشتند. با برگزاری دوره‌های آموزش سواد رسانه‌ای و سایر نرم‌افزارهایی که می‌تواند به مؤسسات کمک کند تلاش داریم تا دوباره رونق سابق به صورت مجازی به مؤسسات برگردد و بتوانیم بسیاری از مؤسسات را از حالت تعطیلی دربیاوریم.

نیک‌ورز اظهار کرد: بحث بیمه فعالان قرآنی را نیز برای سال 1400 راه‌اندازی می‌کنیم که جدا از بیمه صندوق هنرمندان است و مؤسسات از بیمه خدمات درمانی، بازنشستگی و مستمری‌بگیران بهره‌مند می‌شوند. این بیمه غیر از صندوق اعتباری هنر است و با همکاری اتحادیه‌‌های دیگر استان‌ها انجام می‌شود. یکی دیگر از فعالیت‌های اتحادیه بازدید از مؤسسات در همین ایام کرونایی و طرح پایش مؤسسات قرآنی بود که تقریباً از تمام مؤسسات قرآنی فعال و نیمه فعال بازدید صورت گرفت.

انتهای پیام
captcha