انتقاد جامعه‌شناس مصری از راه‌اندازی رژه فراعنه از سوی سیسی
کد خبر: 3962698
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۵

انتقاد جامعه‌شناس مصری از راه‌اندازی رژه فراعنه از سوی سیسی

راه‌اندازی رژه تابوت‌های فراعنه مصر از سوی رئیس‌جمهور مصر با انتقاد محافل دینی این کشور روبرو شده است. یک جامعه‌شناس مصری می‌گوید قرآن فرعون را مظهر شر معرفی می‌کند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از تی آر تی، عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر روز گذشته در میان تدابیر شدید امنیتی، نظاره‌گر رژه فراعنه در سطح شهر قاهره بود. 

با این حال، این نمایش میلیون دلاری فقط یک تبلیغ توریستی برای دنیای خارج نبود، بلکه در آن 22 فرعون مصر به یک موزه تازه افتتاح شده، منتقل شدند. گوینده مصری در حالی که «رژه طلایی فراعنه» در حال انجام بود، می‌گفت: تمدن مصر باستان پیشگام تمدن بشری بود. اساس آن علم، دانش و ایمان بود. مصر بزرگ با بزرگترین تمدن که هدیه به بشریت بود. 

دولت‌های پیشین مصر نیز از تاریخ فراعنه این کشور برای تهییج احساسات ملی‌گرایانه استفاده کرده‌اند. با این حال، این اقدام با ماهیت اسلامی عربی این کشور که نفوذ قدرتمندی بر هویت مردم مصر دارد، در تناقض است. 

عمرو علی، جامعه‌شناس متخصص جهان عرب می‌گوید: مصریان ظلم فراعنه را از روی منبر مساجد و کلیساها محکوم خواهد کرد. وی افزود: دیدگاه‌های کتاب مقدس و قرآن، فراعنه را به عنوان مظهر شر معرفی می‌کنند.

وی ادامه داد: مصر معاصر در جستجوی هویت، مدرنیته و ملت‌سازی هنوز نتوانسته است تناقضات استفاده از فراعنه را در دو طیف دینی و ملی‌گرا از بین ببرد. حسنی مبارک، دیکتاتور رئیس‌جمهور پیشین مصر، پس از اعتراضات گسترده که به سقوط حکومت وی منجر شد، همواره با فراعنه مقایسه می‌شد.

انتهای پیام
captcha