جشنواره دو سالانه «در امتداد لاله‌ها» در خوزستان برگزار می‌شود
کد خبر: 3962817
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۸

جشنواره دو سالانه «در امتداد لاله‌ها» در خوزستان برگزار می‌شود

جشنواره «در امتداد لاله‌ها» با مشارکت ادارات فرهنگی استان خوزستان با محوریت ایثار اجتماعی در بخش‌های شعر (کلاسیک و گویشی)، سرود، نماهنگ، عکس و پوستر نماهنگ برگزار می‌شود.

جشنواره دو سالانه «در امتداد لاله‌ها» در خوزستان برگزار می‌شود / محوریت ایثار اجتماعی در آثار جشنوارهبه گزارش ایکنا از خوزستان، نشست خبری جشنواره «در امتداد لاله‌ها» امروز، 17 فروردین در اداره‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان برگزار شد.

حسن نورانی، معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان در آغاز این نشست، گفت: یکی از رسالت‌های نهادهای فرهنگی، جریان‌سازی است و یکی از جریان‌هایی که می‌تواند جامعه را به راه درست هدایت کند و از زحمات ایثارگرایانه شهدا و مردم حمایت کند، ترویج فرهنگ ایثارگری و شهادت است.

وی اظهار کرد: همه ما در این وظیفه اجتماعی مسئولیت داریم و باید این مسئولیت را به سرانجام برسانیم. واژه‌هایی چون ایثار، ایثار اجتماعی، مقاومت و... ارزش بالایی دارند و به تبع آن استفاده از هنر می‌تواند تأثیر آنها را بیشتر کند و ماندگاری آنها را رقم بزند.

نورانی گفت: دومین جشنواره استانی «در امتداد لاله‌ها» به کمک دستگاه‌های مربوطه برگزار خواهد شد و امید است بتوانیم این رویداد را در سال‌های آینده به یک جشنواره ملی تبدیل کنیم و در مسیر جریان‌سازی آن قدم برداریم. این جشنواره با مشارکت سپاه ولیعصر(عج)، حوزه هنری، صدا‌وسیما و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان برگزار می‌شود.

همچنین آرش ساربان، دبیر جشنواره «در امتداد لاله‌ها» گفت: جشنواره دوسالانه «در امتداد لاله‌ها» گرامیداشت چهلمین سالگرد حماسه دفاع مقدس و با نگاه ویژه به ایثار اجتماعی که لازمه این روزهای کشور ما است، برگزار می‌شود. منظور از ایثار، صرفا شهادت نیست. ما در هر عرصه‌ای در کشور نیاز به ایثار اجتماعی داریم.

وی اظهار کرد: دوسالانه «در امتداد لاله‌ها» در پنج بخش هنری شامل شعر (کلاسیک و گویشی)، سرود، نماهنگ، عکس و پوستر نماهنگ برگزار خواهد شد. ایثار اجتماعی، شهید و شهادت، مقاومت و زنان ایثارگر نیز موضوعات این جشنواره هستند.

ساربان با بیان اینکه برگزاری این جشنواره به‌دلیل وضعیت قرمز کرونا به امسال موکول شد، گفت: فراخوان عمومی این جشنواره ۲۱ فروردین منتشر خواهد شد. مهلت ارسال آثار تا ۲۱ خرداد و زمان برگزاری اختتامیه یکم تیرماه سال جاری همزمان با سالروز میلاد امام رضا(ع) است.

دبیر جشنواره «در امتداد لاله‌ها» افزود: تمام امورات این جشنواره به‌صورت مجازی است. در صورتی که ستاد ملی مبارزه با کرونا به ما مجوز برگزاری همایش بدهد، نشست‌های گروهی را برگزار خواهیم کرد. اطلاعات تکمیلی جشنواره در سایت حوزه هنری خوزستان و نوید شاهد خوزستان در دسترس علاقه‌مندان خواهد بود.

وی بیان کرد: در این جشنواره آثاری که در دو سال اخیر تولید شده‌اند مورد بررسی قرار می‌گیرند. بخش پوستر نماهنگ بخش نویی است که به جشنواره اضافه شده است. در بخش شعر، در رده سنی ۷ تا ۹ سال، کانون پرورش فکری، ذیل این جشنواره، مسابقه‌ای برگزار می‌کند.

ساربارن از برگزاری کارگاه‌های سه روزه همزمان با برگزاری جشنواره خبر داد و گفت: این کارگاه‌ها به‌منظور افزایش سطح علمی علاقه‌مندان به‌صورت مجازی و در رشته‌های شعر کلاسیک و گویشی، کارگردانی نماهنگ، عکاسی دیجیتال، طراحی پوستر و آهنگ‌سازی سرود برگزار می‌شوند.

همچنین محمد شهباز، رئیس حوزه هنری خوزستان با اشاره به اهمیت موضوع ایثار اجتماعی گفت: ایثار اجتماعی از موضوعاتی است که حال خوب را به جامعه تزریق خواهد کرد و انتشار آثار مرتبط با این موضوع هم در این زمینه مؤثر است.

وی با بیان اینکه انتقال این ایثار، اتفاق بزرگی است، افزود: مهم‌تر از خود جشنواره، کار رسانه‌ای است که می‌طلبد رسانه‌ها کمک کنند تا آثار برگزیده انتشار پیدا کنند و دیده شوند.

شهباز با اشاره به برگزاری کارگاه‌های همزمان با برگزاری جشنواره، گفت: با توجه به اینکه یکی از آسیب‌های جشنواره‌ها این است که بعضا افراد برتر خود را از آموزش بیشتر بی‌نیاز می‌بینند، این کارگاه‌ها به‌منظور پوشش این آسیب و کمک به رشد و ارتقای برگزیدگان جشنواره پیش‌بینی شده است تا در سال‌های بعد با آثار قوی‌تری در جشنواره حضور پیدا کنند.

رئیس حوزه هنری خوزستان گفت: به‌دنبال این هستیم که این جشنواره یک جریان‌سازی در فضای فرهنگی و ادبی استان به‌وجود بیاورد. گرچه شهادت والاترین ایثار اجتماعی است، اما موضوعات ایثار اجتماعی بسیار گسترده‌تر است. تلاش می‌کنیم این گستره موضوعات را به مخاطب منتقل کنیم تا آثار متنوعی به دست ما برسد.

وی با تأکید بر لزوم انتشار تولیدات جشنواره بیان کرد: یکی از اتفاقاتی که باید برای تولیدات ما بیفتد فرآوری آثار است. ما گنجینه‌ای از این تولیدات را داریم که می‌توانند در قالب‌های هنری به جامعه عرضه شوند.

انتهای پیام
captcha