انتقاد عفو بین‌الملل از تبعیض اسرائیل در عدم تهیه واکسن کرونا برای فلسطینیان
کد خبر: 3963282
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶

انتقاد عفو بین‌الملل از تبعیض اسرائیل در عدم تهیه واکسن کرونا برای فلسطینیان

سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی اسرائیل را به تبعیض در تهیه واکسن کرونا برای پنج میلیون فلسطینی مقیم کرانه باختری و نوار غزه متهم کرد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری «روسیا الیوم»، سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی اسرائیل را به تبعیض نهادی برای واکسیناسیون اسرائیلی‌ها ضد ویروس کرونا بدون واکسیناسیون پنج میلیون فلسطینی مقیم کرانه باختری و نوار غزه متهم کرد.
 
این سازمان در گزارشی اعلام کرد: این اقدام به موجب قوانین بین‌المللی، نقض آشکار تعهدات اسرائیل به‌عنوان یک نیروی اشغالگر است.

در این گزارش آمده است: شکست اسرائیل در واکسیناسیون ساکنان فسطینی دلیل آشکاری بر میزان تبعیض نهادی از سوی مقامات اسرائیلی است.

وزارت دفاع رژیم صهیونیستی ژانویه گذشته اعلام کرد که با ارسال پنج  هزار دوز از واکسن ضد کرونا به دولت خودگردان فلسطین برای واکسیناسیون کادرهای درمانی موافقت کرده است، اما وزارت بهداشت فلسطین این موضوع را تکذیب و تأکید کرد که هیچ نهاد فلسطینی دیگری از اسرائیل واکسن کرونا دریافت نکرده است.

لازم به ذکر است که در کنوانسیون چهارم ژنو در سال 1949 مقرر شده است که دولت اشغالگر مسئولیت اجرای اقدامات پیشگیرانه لازم برای مبارزه با شیوع بیماری‌ها را در مناطقی که اشغال می‌کند، بر عهده گیرد، اما در مورد فلسطین، اسرائیل از فلسطینیان خواسته است که به خود اعتماد کنند.

محکومیت عدم همکاری اسرائیل با دیوان بین‌المللی کیفری

از سوی دیگر، خبرگزاری فلسطینی «صفا» نوشت: سازمان دیدبان حقوق بشر اروپا ـ مدیترانه که مقر آن در ژنو قرار دارد، تصمیم اسرائیل برای عدم همکاری با دیوان کیفری بین‌المللی را به شدت محکوم و اعلام کرد: این دیوان اخیرا خبر داد که تحقیقاتی را درباره جنایات احتمالی جنگی در اراضی اشغالی فلسطین از سال 1967 آغاز کرده است.
 
این سازمان اعلام کرد: این تصمیم ناشی از آگاهی مقامات اسرائیلی از تخلفاتی است که ارتش آنها مرتکب شده است که ممکن است جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت باشد.
انتقاد عفو بین‌الملل از تبعیض اسرائیل در عدم تهیه واکسن کرونا برای فلسطینیان
بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز گذشته مدعی شد که این دیوان، اختیار ندارد چنین تحقیقاتی را آغاز کند و تل‌آویو نیز همکاری نخواهد کرد.

سازمان دیدبان حقوق بشر اروپا ـ مدیترانه از دیوان کیفری بین‌المللی خواست که این تحقیقات را آغاز کند و تسلیم فشارهای سیاسی نشود و اجازه ندهد عاملان این جنایات، از مسئولیت خود شانه خالی کنند.
انتهای پیام
captcha