استطاعت جامعه اسلامی با توان‌افزایی دائمی امکان‌پذیر است
کد خبر: 3963465
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۰
حاج علی‌اکبری در تبیین آیه سال اتحادیه انجمن‌های اسلامی:

استطاعت جامعه اسلامی با توان‌افزایی دائمی امکان‌پذیر است

نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با اشاره به آیه ۶۰ سوره مبارکه انفال به عنوان آیه سال ۱۴۰۰ گفت: طبق این آیه شریفه، قوت جامعه اسلامی در فکر، ایمان، سازماندهی و ابزار و عرصه‌های گوناگون باید به قدری باشد که دشمن را در خوف دائمی قرار دهد؛ «ترهبون به». جامعه مومنان باید روی دو موضوع اطاعت و استطاعت سرمایه‌گذاری کنند؛ اطاعت از امام و توان‌افزایی دائمی.

آیه سال تشکل

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست مجازی تبیین آیه سال تشکل از سوی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان امروز شنبه ۲۱ فروردین‌ماه با حضور حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی‌اکبری؛ نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در محیط اسکای‌روم برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در این نشست و طبق یک جمع‌بندی، آیه ۶۰ سوره مبارکه انفال، همانند سال گذشته به عنوان آیه سال تشکل از سوی نماینده، ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان معرفی شد:
 
«وَأَعِدُّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُمْ وَآخَرِینَ مِن دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ یَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنفِقُوا مِن شَیْءٍ فِی سَبِیلِ اللَّهِ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَأَنتُمْ لَا تُظْلَمُونَ؛ ﻭ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﺗﻮﺍﻥ ﺩﺍﺭﻳﺪ ﺍﺯ ﻧﻴﺮﻭ [ﻭ ﻧﻔﺮﺍﺕ ﻭ ﺳﺎﺯ ﻭ ﺑﺮﮒ ﺟﻨﮕی]ﻭ ﺍﺳﺒﺎﻥ ﻭﺭﺯﻳﺪﻩ [ﺑﺮﺍی ﺟﻨﮓ]ﺁﻣﺎﺩﻩ ﻛﻨﻴﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺷﻤﻦ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺩﺷﻤﻦ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﻭﺩﺷﻤﻨﺎنی ﻏﻴﺮ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻧﻤﻰﺷﻨﺎﺳﻴﺪ، ﻭلی ﺧﺪﺍ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻰ‌ﺷﻨﺎﺳﺪ ﺑﺘﺮﺳﺎﻧﻴﺪ. ﻭ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻛﻨﻴﺪ، ﭘﺎﺩﺍﺷﺶ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻛﺎﻣﻞ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﻰ‌ﺷﻮﺩ ﻭ ﻣﻮﺭﺩ ﺳﺘﻢ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﺨﻮﺍﻫﻴﺪ ﮔﺮﻓﺖ».

همچنین حاج علی‌اکبری، سوره مبارکه واقعه را به عنوان سوره سال تشکل معرفی کرد. مشروح صحبت‌های نماینده ولی فقیه در این نشست را در ادامه می‌خوانید.
 
حاج علی اکبری
فضای ماه معظم شعبان حال و هوای بهاری در بهار طبیعت به وجود آورده است و خوشحالیم که جلسه اول سالمان مزین به قرآن است. جوان نیز، در حال و هوای بهاری است. بهار جان‌ها و دل‌ها و اندیشه‌ها هم قرآن کریم است، اگر جوان موفق شود در اولین فرصت ممکن با قرآن انس بگیرد، دنیا و آخرت او آباد می‌شود. از دیگر سو، سخن از قرآن در کنار سخن از اهل‌بیت (ع) است که مفسر و مبین و تبیینگر حقایق و اسرار قرآنی و تحقق‌بخش اهداف قرآنی بوده‌اند.

تأکید ما بر توجه به قرآن و برگزاری برنامه‌ای با عنوان آیه سال و یا سوره سال، به معنای برنامه گرفتن از قرآن و دریافت شاخص‌های اصلی در ارزیابی زیست شخصی و خانوادگی از قرآن است. جلسه‌ها پیش از این حضوری بود و اکنون چاره‌ای نیست. ان‌شاءالله خداوند تبارک و تعالی به حق اولیای خود این ویروس منحوس را از بین ببرد.

در رابطه با آیه سال ۱۴۰۰، جمع‌بندی این بود که همچنان آیه سال گذشته را در دستور کار قرار دهیم. بعضی سال‌ها این موضوع وجود داشته که آیه سال تکرار می‌شده و البته چیز بدی هم نیست. این پیشنهاد داده شد و آیه امسال همان آیه سال گذشته انتخاب شد که آیه ۶۰ سوره مبارکه انفال بود. امید است، امسال که سال ویژه‌ای محسوب می‌شود، سال بهره‌های فراوان و قوت بیشتر برای همه باشد.

رهبر عزیز و عالی‌قدر در پیام خود در ابتدای سال، مسئله ایران قوی را مجدداً مطرح کردند و بر محور و مسیر اصلی تأکید داشتند که با استفاده از مضامین همین آیه کریمه عمدتاً باید همین موضوع اساسی، فرهنگ‌ساز و تمدن‌ساز را رهگیری کنیم. سال گذشته بحث نسبتاً مفصلی را داشتیم در ارتباط با این آیه نورانی که در سوره مبارکه انفال است، توصیه‌ام این است که به آن طرح بحث مراجعه شود.
 
اما ذکر چند نکته اهمیت دارد، اول اینکه این سوره مبارکه در رابطه با جریان ساخت مدینه‌النبی و ایجاد جامعه تراز است. در دل آن آیات عجیب، تکان‌دهنده، سازنده و پیش‌برنده‌ای وجود دارد که به نظر می‌رسد آیه مورد نظر را در فضای عمومی سوره باید دید؛ لذا مطالعه دقیق‌تر همراه با تدبر و مراجعه به تفاسیر معتبر درباره سوره انفال نیاز است.

در این سوره جنگ بدر و رویایی مسلمانان با کفر و شرکت و بحث نفاق به شکل ویژه‌ای مطرح شده و موضوع اصلی آن قرارگیری جبهه حق در مقابل جبهه باطل است. حیله‌ها و ترفند‌های دشمنان و مضمون سوره این است که باید در برابر همه دشمنان و همه دشمنی‌هایشان و شگردهایشان قوی و مجهز شویم و از طرفی با تقویت ارتباط با ساحت الهی و و نبی اعظم و ولی‌الله الاعظم، بتوانیم روحیه ایمانی خود را تقویت کنیم و این خط اتصال، مسیر قوت است و تقویت پیوند‌های درونی بر اساس قاعده امت و امامت و فراهم کردن هر چیزی که باعث تقویت جبهه حق می‌شود میسر است. آیه کریمه این مسئله را جمع‌بندی می‌کند. «اعدوا» یعنی آمادگی، امت اسلامی باید همیشه خود را در عالی‌ترین سطوح قرار دهد و قوت نیز یعنی افزایش توان در همه زمینه‌های ایمانی، فکری، عملی و ... ابزار‌ها هم طبق این آیه مهم است و جامعه اسلامی مطابق هر زمانی باید به ابر ابزار‌ها تجهیز باشد.

رویارویی جبهه حق و دشمن یک رویارویی دائم است، لذا شاخص در افزایش قوت مومنان این است که به نقطه‌ای برسند که دشمن از تعرض به آن‌ها ناامید شود، یعنی توانمندی و قوت شما باعث این ناامیدی می‌شود. اگر به دنبال امنیت و شرایط امن برای طلوع و بالندگی هستید، ناچارید همواره برای این رویارویی آمادگی داشته باشید. این یک شعار جهانی است که می‌گویند: اگر صلح را می‌خواهید، باید برای جنگ آماده باشید.

از سوی دیگر، قوت جامعه اسلامی در فکر، ایمان، سازماندهی و ابزار و عرصه‌های گوناگون باید به قدری باشد که دشمن را در خوف دائمی قرار دهد؛ «ترهبون به». جامعه مومنان باید روی دو عبارت اطاعت و استطاعت سرمایه‌گذاری کنند؛ اطاعت از امام و توان‌افزایی دائمی.

یک شاخص ویژه وجود دارد و آن اینکه نسبت دشمن با ما چگونه است؟ اگر روزی به این نقطه رسیدیم که دشمن از حرکت و بالندگی جامعه اسلامی به خشم منفعل رسید، آن روز کامیابی مومنان را شاهد هستیم. ایران قوی طبق همین قاعده طرح شده است.

در مسیر ایران قوی نیازمند مومنان قوی و تشکل‌های قوی هستیم. اتحادیه انجمن‌های اسلامی در این عرصه نقش ویژه‌ای دارد. جوان و نوجوان مسلمان ما باید در جنبه‌های ایمانی، علمی و فکری، معنوی، جسمی، اخلاقی و مهارتی قوی باشد؛ لذا اینجا تشکیلات برای ما موضوعیت پیدا می‌کند. وقت این رسیده است که از این منظر محاسبه‌ی انجام شود که طی سال گذشته در این زمینه آیا توانسته‌ایم قدم‌های بلندی برداریم یا خیر.

خداوند تبارک و تعالی، انتظاراتی از مومنان دارد که در همین سوره مبارکه انفال نیز مطرح کرده است. اکنون و در شرایطی که دشمن تحرکاتی در فضا‌های مختلف به ویژه فضای مجازی داشته است، در می‌یابیم راه بسیار است تا قوی‌تر شویم و به میدان بیاییم و کار جدی داشته باشیم. اگر بتوانیم قوت حرکت درونی و اخوت ایمانی را بیشتر کنیم و از آن به درستی استفاده کنیم، کامیابی خواهیم داشت. توانمندی‌ها باید در یکدیگر ضرب شود تا قوت حاصل شود و به خدا پناه می‌بریم از گرفتار شدن در تور شیطان که مقصود ایجاد گسل و رخنه است. همه طراحی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها باید به تقویت نیروی حرکتی و ایمانی بینجامد.

درباره این موضوع که جریان تربیتی از تمرکز به عدم تمرکز رسیده و از مدرسه به خانه رفته و از آموزش مکان‌مند و زمان‌مند به آموزش بدون زمان و مکان رسیده‌ایم، باید تحلیل‌هایی باید صورت بگیرد و تصمیمات درستی اتخاذ شود.

امسال اگر اولویت مسائل اقتصادی وجود نداشت شاید امسال سال امام مهدی (عج) نامگذاری می‌شد، چرا که دو نیمه شعبان در این سال وجود دارد. باید برای این موضوع و برنامه‌های سال، کار‌های ویژه‌ای انجام پذیرد. یکی از کار‌ها می‌تواند این باشد که زیارت آل یس و مرور معارف در سایه اتصال به، ولی الله الاعظم در برنامه‌ها جای‌گذاری شود.

امسال همچنین انتخابات را پیش‌رو داریم مسئله اصلی مشارکت حداکثری است که در همه انتخابات جهت‌گیری‌هایی در این باره وجود داشته است و در این دوره و در شرایط فعلی این موضوع اهمیت بیشتری دارد. چالش کرونا و مشکلات اقتصادی مردم در این عرصه اثرگذاری دارد. تشکل‌ها باید در این زمینه ورود کنند.

طی سال‌های متمادی موضوعات اقتصادی، تولید و رفع موانع مورد تأکید رهبری بوده است. در نامگذاری امسال نیز، توقع رهبری معظم این است که کار‌های مردمی انجام شود. در زمینه‌های اقتصادی، حقوقی و سیاسی تولید وظایف مشخص است اما در بخش اجتماعی و مردمی این عرصه کار‌های زیادی می‌تواند در دستور قرار بگیرد که تشکل‌ها نیز در این بخش می‌توانند فعالیت داشته باشند.

برای آمادگی برای ضیافت‌الله در ماه مبارک رمضان باید بدانیم که چند روز پایانی ماه شعبان بسیار خاص است. ماه شعبان پایان سال اهل سلوک است. ماه حساب و کتاب است و توصیه به استغفار مناجات و دعا در این ماه به همین منظور است. پیامبر (ص) در خطبه‌ای در روز‌های آخر ماه شعبان می‌فرمایند: «قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْکُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ ...». بر این اساس، خداوند متعال می‌خواهد برای شما سنگ تمام بگذارد؛ نفس می‌کشید و می‌خوابید و برای شما عبادت حساب می‌شود. در این ماه مومنان برای روزه‌داری، تلاوت قرآن، نماز، توبه و استغفار، رسیدگی به ایتام، تمرین حسن خلق و صدقه دادن و ... برنامه متفاوتی دارند. ما نیز باید از فرصت ماه مبارک رمضان برای برنامه‌ریزی و آماده شدن استفاده کنیم. باید مواظب باشیم این ماه همانند ماه‌های گذشته برای ما نباشد.

یکی از برنامه‌های ما در تشکیلاتمان که باید پیگیری شود این است که طرح‌هایی دنبال شود که حال معنوی جوانان و نوجوانان را بهتر کند. کار متفاوت تشکیلات انجمن اسلامی راه‌اندازی خیریه‌ای با نام امام حسن (ع) است که مقدمات این کار انجام شده است.
انتهای پیام
captcha