شکل‌گیری موج چهارم کرونا نتیجه عادی‌انگاری ستاد ملی مقابله با کرونا است
کد خبر: 3963480
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۵
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

شکل‌گیری موج چهارم کرونا نتیجه عادی‌انگاری ستاد ملی مقابله با کرونا است

سیدمحمد پاک‌مهر شکل‌گیری موج چهارم کرونا در کشور را نتیجه عادی‌انگاری ستاد ملی مقابله با کرونا دانست و گفت: اگر هشدارهای مقام معظم رهبری و متولیان امر سلامت از جمله وزیر بهداشت رعایت می‌شد شاید امروز انتقاد چندانی به ستاد ملی مقابله با کرونا انجام نمی‌گرفت.

 سیدمحمد پاک‌مهر، نایب‌ رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

سیدمحمد پاک‌مهر، نایب‌ رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره نقش ستاد ملی مقابله با کرونا در قرمز شدن وضعیت کرونایی کشور و ضرورت پاسخگویی این ستاد به نهادهای نظارتی و افکار عمومی گفت: آنچه که امروز به منزله موج چهارم ویروس کرونا در کشور شاهد هستیم و همه استان‌های کشور به سمت قرمز شدن پیش رفته و تعداد مبتلایان و بستری‌ها با شدت بیشتری افزایش یافته و میزان فوتی‌ها را در مدت کوتاهی از دو رقمی به سه رقمی رسانده نشان از فرسایشی و مزمن شدن شدیدتر این بیماری دارد.

وی افزود: زمانی که یک بیماری مزمن شود و از طرفی برای پیشگیری و درمان قطعی آن راهکار مناسبی در دسترس نباشد و تزریق واکسن هم با کندی‌هایی روبرو باشد، متولیان امر در ستاد ملی کرونا با مشکلاتی مواجه می‌شوند.


بیشتر بخوانید:


پاک‌مهر با بیان اینکه یکی از این مشکلات در صحنه مدیریت کرونا در کشور وقوع عادی‌انگاری است، گفت: به اعتقاد من دلیل اصلی موج چهارم کرونا در کشور عادی‌انگاری ستاد ملی کروناست. در واقع این اتفاق تعمدی نبوده اما وقتی موج اول و دوم و سوم کرونا را با کمک مردم، بسیج، متولیان امر سلامت و ستاد ملی کرونا توانستیم تا حد زیادی کنترل کنیم، متأسفانه در روزهای نزدیک به نوروز یک عادی‌انگاری از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا و به تبع آن مردم انجام گرفت که باعث شکل‌گیری موج چهارم کرونا با شدت و حدت بالا شد.

ستاد ملی مقابله با کرونا جای آزمون و خطا نیست

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بیان کرد: در کنار این، عملکرد دوگانه این ستاد، باعث نگرانی مجلس شده و نمایندگان انتقادات زیادی را نسبت به عملکرد این ستاد دارند. ستاد ملی مقابله با کرونا جایی نیست که به مانند مردم عادی و اصناف، دچار عادی‌انگاری شود و به هیچ‌وجه نمی‌توان با آزمون و خطا با این ویروس مقابله کرد ‌و ستاد باید به صورت هوشمند تصمیم بگیرد و بداند تصمیمات آنها با جان مردم گره خورده است.

وی ابراز کرد: ستاد ملی کرونا در خصوص پروازها و سفرها به ترکیه و انگلیس که به لحاظ شیوع ویروس کرونا بسیار آلوده هستند، بسیار منفعل و دیرهنگام عمل کرد در حالی که همه کشورها نسبت به مراودات و سفرها به کشور آلوده از حساسیت بالایی برخوردار هستند و این برخورد سهوی و عادی ستاد در این باره به هیچ وجه قابل گذشت نیست.

پاک‌مهر شیوع ویروس کرونای انگلیسی را ره‌آورد همین سفرها خواند و گفت: باید مشخص شود که مسبب این وضعیت چه کسانی هستند که قطعاً یکی از آنها ستاد ملی مقابله با کروناست.

ضرورت محوریت وزارت بهداشت در تصمیمات ستاد

پاک‌مهر درباره توصیه رهبر معظم انقلاب به محور بودن نظرات وزارت بهداشت در تصمیم‌گیری‌های ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: اگر هشدارهای مقام معظم رهبری و متولیان امر سلامت از جمله وزیر بهداشت رعایت می‌شد شاید امروز انتقاد چندانی به ستاد ملی مقابله با کرونا انجام نمی‌گرفت.

وی یادآور شد: البته منصفانه باید گفت که عملکرد ستاد ملی مقابله با کرونا در موج‌های اول تا سوم کرونا قابل دفاع است و نسبت به سایر کشورها عملکرد خوبی داشتیم اما در بحث شکل‌گیری موج چهارم کرونا کوتا‌هی‌ها کاملا مشخص است و ایام عید نوروز می‌توانست فرصت طلایی و بسیار خوبی برای کنترل کرونا باشد اما سفرها، تجمعات خانوادگی و شب‌نشینی‌ها استعداد ابتلا و سرایت بیماری را به شدت گسترش داد و ستاد ملی کرونا نسبت به عید سال قبل باز عمل کرد و امروز وضعیت قرمز کرونایی کشور محصول تصمیمات دیرهنگام و القای عادی شدن شرایط به مردم از سوی ستاد ملی مقابله با کروناست. امیدواریم با اتخاذ تصمیمات خوب این وضعیت به سرعت جبران شود.

تلاش برای تولید واکسن تا پایان بهار

پاک‌مهر با تأکید بر تلاش بیشتر متولیان بهداشت و سلامت بر تولید واکسن گفت: باید مسئولان امر موج چهارم را به مثابه یک هشدار تلقی کنند و تولید واکسن تا پایان بهار به ثمر برسد و مردم واکسینه شوند زیرا موج چهارم کرونا نشان داد که این ویروس دائماً در حال جهش است و موج‌های متعددی ایجاد می‌کند.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار کرد: موج چهارم با این شدت ابتلا و درگیری ثابت کرد ایمنی عمومی با ابتلا به این ویروس به خوبی اتفاق نمی‌افتد که اگر افتاده بود ایمنی عمومی مردم باید بعد از سه موج کرونا بالا می‌رفت و موج چهارم به علت بالا رفتن مقاومت بدن مردم شکل نمی‌گرفت؛ از این مسئله دو نتیجه می‌توان گرفت یا اینکه ایمنی عمومی در صورت ابتلا به کرونا واقعاً اتفاق نمی‌افتد و یا اینکه ویروس کرونا در حال جهش است به نحوی که هر جهش با جهش قبلی کاملاً متفاوت است و احتمال سرایت افراد بالا می‌رود و لذا تولید واکسن امری ضروری است.

پاک‌مهر با بیان اینکه رویکرد تولید واکسن در کشور باید به طور قوی مورد حمایت قرار ‌گیرد، تصریح کرد: امروز یک حمایت همه‌جانبه از سوی رهبری، دولت، مجلس، ستاد ملی کرونا و مسئولان وزارت بهداشت برای تولید واکسن داخلی وجود دارد به نحوی که حدود 22 شرکت داخلی برای تولید واکسن رقابت دارند و این اتفاق بسیار خوبی است.

وی با انتقاد از عملکرد دوگانه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: ستاد مسافرت‌ها به عراق و عتبات عالیات را به سرعت منع کرد در حالی که آلودگی عراق به مراتب کمتر از ترکیه و انگلیس است. همچنین بسیاری از مراسم‌های مذهبی به سرعت لغو می‌شوند اما پروازها و سفرهای توریستی و تفریحی به کشورهای اروپایی و ترکیه برقرارمی‌شود یا دیرهنگام لغو می‌شود.

پاک‌مهر بیان کرد: انتظار همگان از ستاد ملی مقابله با کرونا اتخاذ تصمیمات شجاعانه و قاطعانه و رفع هرگونه شائبه تصمیمات دوگانه است. علیرغم اینکه اکثر استان‌ها قرمز شده‌اند اما هنوز سازمان هواپیمایی کشوری اعلام می‌کند دستورالعملی از سوی ستاد برای قطع پروازها به ترکیه و انگلیس دریافت نکرده‌ایم و اینها جای سؤال و ابهام دارد.

تشریح نامه رئیس کمیسیون بهداشت به رئیس قوه قضاییه

پاک‌مهر با اشاره به نامه رئیس کمیسیون بهداشت و درمان به رئیس قوه قضاییه گفت: این نامه در خصوص قصورها و کوتاهی‌های ستاد ملی مقابله با کرونا در موج چهارم کرونا است. این موضوع در جلسه کمیسیون بیشتر مورد بررسی اعضا قرار می‌گیرد. البته باز هم تأکید می‌کنم انتقادات ما بیشتر مربوط به عملکرد ستاد ملی مقابله با کرونا در برخورد با موج چهارم کروناست که سؤالات و ابهامات زیادی را برای نمایندگان مجلس ایجاد کرده است.

انتهای پیام
captcha