سعه صدر لازمه پذیرش مسئولیت در نظام اسلامی است
کد خبر: 3963525
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۹
آیت‌الله هادوی تهرانی:

سعه صدر لازمه پذیرش مسئولیت در نظام اسلامی است

آیت‌الله هادوی تهرانی گفت: شرح صدر برای کسانی که به خصوص فعالیت اجتماعی دارند، بسیار مهم است، چه رسد به اینکه فردی بخواهد رئیس جمهور شود که قطعاً باید در سطح بالایی از شرح صدر باشد و جزء لوازم پذیرش مسئولیت برای او است. 

هادوی تهرانیبه گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، 21 فروردین‌ماه در ادامه مباحث تفسیری به سوره شرح اشاره کرد و گفت: در آیه نخست به این مطلب اشاره دارد که ما به پیامبر شرح صدر یعنی ظرفیت تحمل سختی‌ها و نا‌ملایمات را دادیم، زیرا ایشان با افراد زیادی مواجه بود که درک درستی نداشتند یا حق‌طلب نبودند، سر و کار داشت.

وی افزود: خداوند از شرح صدر به عنوان یک نعمت بزرگ یاد فرموده است؛ در جای دیگری یعنی در سوره آل عمران فرموده است: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ...» بنابراین پیامبری که قرار است دین اسلام را رواج دهد، باید این سعه صدر را داشته باشد تا بتواند سختی‌ها را تحمل کند.

آیت‌الله هادوی تهرانی تصریح کرد: این سعه صدر سبب می‌شد تا پیامبر اعراب بادیه‌نشین را که وضع ظاهری مناسبی هم نداشتند، تحمل می‌کردند، بدون اینکه اعتراض به آنها داشته باشد و با ملاطفت و مهربانی رفتار می‌کرد، فحش و دشنام‌ها را تحمل کرد و اگر غیر از این بود، پیام اسلام جهانی نمی‌شد. یک یهودی مدت‌ها بر سر مبارک ایشان آشغال می‌ریخت تا اینکه یک روز بیمار شد و پیامبر به دیدار وی رفت و همین مسئله سبب شد تا به پیامبر ایمان بیاورد.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: برخی هم مسلمان بودند، ولی به تعبیر سوره حجرات، ایمان در دل آنها نفوذ نکرده بود و ایمان واقعی نیاورده بودند، حتی پیامبر را «اذن» می‌خواندند، ولی خداوند فرمود اذن خیر لکم؛ اینکه پیامبر گوش شنوا برای شماست، به نفع شما هست.

وی بیان کرد: شرح صدر برای کسانی که به خصوص فعالیت سیاسی و اجتماعی دارند، بسیار مهم است، حتی در درون یک خانواده هم اگر انسان ظرفیت و شرح صدر لازم را نداشته باشد، نمی‌تواند روابط درستی را تعریف کند، چه رسد به اینکه فردی بخواهد رئیس جمهور شود که قطعاً باید در سطح بالایی از شرح صدر باشد و جزء لوازم پذیرش مسئولیت است. 

وی همچنین در تفسیر سوره مبارکه لیل گفت: خداوند در آیه نخست به شب قسم خورده که مانند پرده‌ای سطح زمین را می‌پوشاند؛ در آیه دوم به روز و تجلی آن قسم خورده است؛ روز و شب از ایات بزرگ طبیعی است که خداوند در آیات فراوانی به آنها ارجاع می‌دهد و در این دو آیه با قسم خوردن عظمت آنها را بیان می‌کند که بیانگر عظمت خالق است.

هادوی تهرانی اضافه کرد: قرآن می‌گوید اگر انسان به همین امور طبیعی عادی و مادی دور و بر خود مانند خورشید و ماه و ستاره و ابر و باد بنگرد، بدون آنکه بخواهد درس فلسفه و کلام بخواند و استدلال و برهان بیاموزد، به اصل وجود خدا و عظمت و علم و حکمت و رحمت خدا پی می‌برد.

استاد حوزه علمیه گفت: با مشاهده پدیده‌های طبیعی، اوصاف کمالی خدا را می‌توان به راحتی فهم کرد و نیازی هم به ابزار و وسایل پیچیده و خاصی ندارد، بلکه هر کسی هر روز در معرض مشاهده چنین پدیده‌هایی است. 

انتهای پیام
captcha