حال و هوای مسلمانان جهان در آستانه رمضان / فردا؛ آغاز روزه‌داری در برخی کشورها
کد خبر: 3963746
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۵

حال و هوای مسلمانان جهان در آستانه رمضان / فردا؛ آغاز روزه‌داری در برخی کشورها

مسلمانان سراسر جهان در آستانه ماه مبارک رمضان، شهرها و مساجد خود را برای استقبال از ماه مهمانی خدا آماده می‌کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از روزنامه الدستور، شهرهای مختلف مصر در آستانه ماه مبارک رمضان غرق در نور و شادی است و مسلمانان این کشور با آذین‌بندی شهرهای خود، برای استقبال از ماه مهمانی خدا آماده می‌شوند.
 
خیابان‌های شهر شبرا در مصر نیز به مناسبت ماه مبارک رمضان آذین‌بندی شده است و گروهی از جوانان مسلمان و مسیحی قبطی این منطقه طبق عادت هرساله، اقدام به تزئین خیابان‌ها و کوچه‌ها کرده‌اند.
 
محمد حسن، یکی از ساکنان شبرا با اشاره به اینکه همراه با همسایگان و دوستان مسیحی خود اقدام آذین‌بندی خیابان‌ها می‌کند، می‌گوید: ارتباط خوبی میان مسیحیان و مسلمانان در ماه مبارک رمضان دیده می‌شود و همه در کنار هم به شادی و سرور به مناسبت حلول این ماه عزیز می‌پردازند. سال گذشته نیز با وجود شیوع بیماری کرونا، مسلمانان مصر در کنار مسیحیان، خیابان‌ها و کوچه‌های شهر را آذین‌بندی کردند.
 
حال و هوای مسلمانان جهان در آستانه ماه رمضان/ گزارش خبری

بر اساس اعلام پایگاه خبری canadanews24، مسلمانان شهرهای مونترال و لاوال کانادا نیز همزمان با مسلمانان سراسر جهان، ماه رمضان را روزه می‌گیرند. اما به دلیل شیوع بیماری کرونا، امسال حضور این مسلمانان در مساجد با مقرراتی انجام می‌شود.
 
مقامات کانادایی در ماه مبارک رمضان امسال عبور و مرور را از ساعت 8 شب به بعد ممنوع کرده‌اند و مسلمانان در این ساعات نمی‌توانند برای اقامه نماز عشا به مساجد مراجعه کنند.
 
در شهر کبک کانادا نیز این ممنوعیت رفت و آمد از ساعت 8 شب به بعد آغاز می‌شود، لذا رهبران دینی مسلمانان در این کشور، همه آنها را به صبر و تحمل توصیه می‌کنند.
 
اما شبکه خبری روسیا الیوم درباره حال و هوای رمضان امسال در اردن نوشت:‌ به دلیل شیوع گسترده بیماری کرونا، مقامات اردنی محدودیت‌هایی را برای برگزاری مراسم مختلف ماه مبارک رمضان وضع کرده‌اند.
 
بر این اساس، به مسلمانان اردنی فقط اجازه داده می‌شود که در ماه رمضان نمازهای مغرب و صبح را در مساجد به جا آورند. اما اقامه نماز تراویح (نماز مستحبی اهل سنت در شب‌های ماه مبارک رمضان) در مساجد این کشور نیز همچون سایر کشورهای اسلامی همجوار ممنوع است.
 
بر اساس اعلام شبکه خبری روسیا الیوم،‌ وزیر اوقاف مصر نیز در آستانه ماه مبارک رمضان، بر تشدید ضدعفونی مساجد و آماده‌سازی آنها برای ماه مهمانی خدا تأکید و اعلام کرد که در صورتی که نماز تراویح در مساجد مشکلی برای نمازگزاران ایجاد نکند، این نماز در نیم ساعت برگزار شود در غیر این صورت، توصیه می‌شود که مساجد تعطیل شوند و نمازهای مستحبی شبانه در منازل اقامه شود.
 
حال و هوای مسلمانان جهان در آستانه ماه رمضان/ گزارش خبری

بنا به گزارش الوطن، در کشور آفریقایی غنا نیز که 27 درصد از جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند، هرساله در آستانه ماه مبارک رمضان، مسلمانان با ذوق و شوق به استقبال این ماه عزیز می‌روند.
 
مسلمانان این کشور از نخستین روز ماه شعبان برای استقبال از ماه مبارک رمضان آماده می‌شوند و شب‌های ماه شعبان با برگزاری تجمعات مختلف در محلات و برگزاری برنامه‌های مختلف، خود را برای بیدار شدن در سحرهای ماه رمضان آماده می‌کنند.
 
از جمله آداب و رسوم رمضانی مسلمانان غنا در زمانی که بیماری کرونا در جهان همه‌گیر نشده بود، حضور مسلمانان در مساجد پیش از افطار و قرائت قرآن و همچنین توزیع آب و میوه میان نمازگزاران و روزه‌داران بود. پس از نماز عشا و تراویح نیز بزرگترین فرد خانواده، فرزندان و نوه‌های خود را جمع می‌کرد و برای آنها داستان‌های دینی و تاریخی تعریف می‌کرد.
 
در عربستان نیز عبدالرحمن بن عبدالعزیز السدیس، رئیس کل امور مسجدالحرام و مسجدالنبی اعلام کرد: ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان روز گذشته، 22 فروردین با اقامه نماز تراویح در حرمین شریفین و کاهش رکعت‌های آن به ۱۰ رکعت موافقت کرده است.
 
وزارت حج و عمره عربستان ضمن تأکید بر تعلیق برنامه‌های افطاری،‌ سحری و اعتکاف در مساجد و اماکن مذهبی اعلام کرد که ۱۵۰ هزار نفر در این ماه می‌توانند روزانه در مسجدالحرام اقامه نماز کنند.
بر همین اساس، قرار است متولیان مسجدالحرام در روز تعداد زائران را کاهش دهند و حتی نمازهای جماعت نیز برای حفظ فاصله اجتماعی و رعایت نکات بهداشتی با اعمال محدودیت بیشتری برپا شود.
 
همچنین همانطور که پیش از این متولیان مسجدالحرام و مسئولان سعودی اعلام کرده بودند، در ماه رمضان همچنان ورود زائر خارجی به عربستان ممنوع است و این کشور هیچ زائر خارجی برای انجام مناسک عمره مفرده تا پایان ماه رمضان نمی‌پذیرد.

فردا؛ آغاز روزه‌داری در برخی کشورها

شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: چندین کشور منطقه فردا، سه‌شنبه را اولین روز ماه مبارک رمضان اعلام کردند.
 
کشور‌های عربستان، قطر، بحرین، فلسطین، مصر، سلطنت عمان، لبنان، تونس و دیوان وقف سنی عراق فردا، سه‌شنبه را اولین روز ماه مبارک رمضان اعلام کردند.
 
کشور‌های یمن، کویت، اردن و امارات نیز اعلام کردند در روز یکشنبه رؤیت هلال ماه رمضان میسر نشد و تلاش برای رؤیت هلال به امروز دوشنبه موکول شده است.

اندونزی، ترکیه، مراکش و موریتانی هم از دیگر کشورهایی هستند که روز سه‌شنبه به عنوان آغاز ماه مبارک رمضان در آنها اعلام شده است.

برخی کشور‌ها از جمله ایران نیز بر اساس اعلام حجت‌الاسلام والمسلمین موحدنژاد، عضو ستاد استهلال دفتر رهبر معظم انقلاب چهارشنبه، آغاز ماه مبارک رمضان خواهد بود.

عضو ستاد استهلال دفتر رهبر انقلاب با اشاره به فعالیت ۱۰۰ گروه استهلال در سراسر کشور گفت: احتمال زیاد چهارشنبه(۲۵ فروردین ۱۴۰۰) اول ماه مبارک رمضان ۱۴۴۲ است.

انتهای پیام
captcha