تقویت زنجیره تواصی؛ محور برنامه‌های ماه رمضان / نهضتی قرآنی در پیش است
کد خبر: 3964095
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۳
حجت‌الاسلام اخوان صباغ بیان کرد:

تقویت زنجیره تواصی؛ محور برنامه‌های ماه رمضان / نهضتی قرآنی در پیش است

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه بر اساس ابلاغ وزیر بهداشت برنامه‌های دینی در ماه مبارک رمضان تعطیل نیست، گفت: گفتمان اصلی و محور تمام فعالیت‌های دینی در این ماه، قرآن و توسعه فعالیت‌های قرآنی است که بر این اساس یک محور گفتمانی با نگاه قرآنی هم تعریف شده که امید و باور به توان مردم و همچنین تشویق و تقویت زنجیره تواصی در جامعه است.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، شب گذشته، ۲۳ فروردین‌ماه با حضور در برنامه مصباح شبکه قرآن و معارف سیما، با اشاره به فرارسیدن ماه مبارک رمضان و برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی و سایر دستگاه‌های قرآنی گفت: طی یک سال گذشته یک مطالبه مردمی به ویژه از سوی متدینین درباره برگزاری برنامه‌های مذهبی اتفاق افتاد؛ با نزدیک شدن به ماه مبارک، موضع ستاد ملی مبارزه با کرونا در مواجهه با برنامه‌ها و فعالیت‌های مذهبی در این ماه، یک برداشت غیر کارشناسی شد و یک اتفاق ناخوشایندی برای جامعه رقم خورد و خیلی زود اعلام کردند که مساجد تعطیل و یا مراسم و برنامه‌های مذهبی با محدودیت و با مشکل مواجه است که همین امر جامعه متدینین را با مشکلاتی مواجه و نگرانی‌هایی را ایجاد کرد که در نهایت یک مطالبه عمومی ایجاد شد.

وی افزود: بر همین اساس سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان نهاد دین از هفته گذشته با همکاری صدا و سیما این مطالبه را پیگیری کرد. اتفاقی که در ستاد ملی کرونا افتاد، مخالف نظر کارشناسی کارشناسان بود این درحالی بود که متدینین در یک سال گذشته نشان دادند زمانی که از اماکن مذهبی استفاده می‌کنند و یا در اماکن مذهبی هستند، بر اساس مبنای عقلی خودشان تمام دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و همچنان که سلامت روح و رشد روحانی برایشان مهم است، سلامت جسمانی جامعه هم برایشان مهم است. بر همین اساس در مواجه با دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا نشان دادند که در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی، همراهی خوبی را با کادر بهداشت و درمان کشور و همه دست‌اندرکاران این عرصه دارند.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم افزود: متأسفانه دو هفته مانده به ماه مبارک رمضان که فرصتی برای رعایت موارد و پروتکل‌های بهداشتی و ورود مطمئن به ماه میهمانی خدا وجود داشت، شاهد سو‌ء تدبیر برخی بودیم و با یک تصمیم عجولانه مواجه شدیم. این در حالی بود که بر اساس برنامه‌های مختلفی که قبل از آن توسط صدا و سیما و سایر برنامه‌ها رخ داده بود مردم نشان دادند که به برنامه‌های دینی خصوصاً برنامه‌هایی که در ماه مبارک رمضان اتفاق می‌افتد بیش از گذشته علاقه دارند و در این مسیر مطالبه هم جواب می‌دهد.

اخوان‌صباغ تصریح کرد: خوشبختانه وزیر بهداشت دستورالعمل بسیار خوبی را ابلاغ کردند و ان‌شالله در سازمان تبلیغات اسلامی و سایر نهاد‌های دینی این دستورالعمل‌ها اجرا خواهد شد. بر این اساس درب‌های مساجد در ایام رمضان بر روی مردم باز است و نماز‌ها برقرار خواهد بود. البته در مکان‌هایی که امکان برگزاری نماز جماعت وجود دارد، نماز برگزار و در مکان‌هایی که امکان برگزاری نماز جماعت وجود ندارد، مردم از فضای مسجد و فضای روحانی آن استفاده می‌کنند. در کنار آن برنامه‌های ترتیل‌خوانی و جزخوانی قرآن برقرار خواهد بود و همچنین از امروز برای فضای مناسب مناجات‌خوانی در ایام شب‌های قدر هم حساب باز کرده‌ایم.

وی با تأکید براینکه قطعاً ملت عزیزمان در این ایام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند چرا که از بعد روحی به این موارد نیاز دارند، ادامه داد: همه این موارد از طریق دستورالعملی که وزیر بهداشت با نظر کارشناسی تمام کارشناسان حاضر در کمیته تخصصی وجود داشته است، ابلاغ شد و اتفاق بسیار خوبی رخ داده است که جا دارد، هم از ایشان و هم از کارشناسان وزارت بهداشت و کارشناسان سازمان‌های تبلیغی کشور تشکر کنیم.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه تحقیقات میدانی نشان داده که امروز ابتلا و فراگیری کرونا در مساجد و مکان‌هایی که مردم رعایت می‌کنند نسبت به خیلی از مکان‌هایی که مردم در آن رفت و آمد دارند، بسیار پایین‌تر است، گفت: مردم اشکالشان به تناقض‌های رفتاری و برخوردی است. در همین رابطه خود وزیر بهداشت هم اشاره کردند، چگونه است که سفر‌های هوایی به ترکیه بسته نمی‌شود اما برخی از اتفاقاتی که در آن رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود دارد در کشور تعطیل و بسته می‌شود، در حالی که برخی از پرواز‌ها لغو نمی‌شود، اما برخی از فعالیت‌ها در داخل کشور تعطیل می‌شود. اشکال اصلی اتفاقاتی که در این ایام رخ می‌دهد که متأسفانه به صورت ناگوار هم در شرایط کنونی شاهد هستیم، همین موارد تناقض رفتاری و برخوردی است.
 
اخوان صباغ اظهار کرد: امسال رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی همچون سال گذشته در متدینین جامعه بیشتر خواهد شد و با توجه به نظرات کارشناسی که از سوی وزارت بهداشت و جامعه دینی کشور ارائه شده، امیدواریم اتفاق خیلی خوب و مطلوبی در ماه مبارک رمضان رخ دهد. ما هم علی‌رغم این که خودمان را مقید به رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی می‌دانیم در کنار کادر پزشکی و بهداشتی بوده و مکلف به کمک کردن به این عزیزان هستیم، کما اینکه در سال گذشته در برنامه قبلی همین اتفاق توسط روحانیون، متدینین و هیئت‌ها اتفاق افتاد. امروز هم جامعه متدین در سراسر کشور این اعلام آمادگی را کرده‌اند که به کادر درمان به صورت خاص کمک کنند. این ظرفیت مردمی پای کار می‌آید و کمک می‌کند تا این مشکل در کشور پشت سر گذاشته شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا، وی در ادامه به مهم‌ترین برنامه‌های سازمان دارالقرآن کریم در ایام ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: الحمدلله برای ماه مبارک رمضان برنامه‌های بسیار خوبی طراحی شده است. این برنامه‌ها از ابتدای ماه مبارک رجب و با تشکیل ستاد ماه بندگی برنامه‌ریزی شد و این ستاد در سراسر استان‌های کشور به صورت رسمی شکل گرفت. نهاد‌های مختلف کشور هم دست به دست هم داده‌ و جلسات کارشناسی و برنامه‌ریزی‌های مفصلی را داشتند که در مجموع به یک سری برنامه‌های تعریف شده در ماه مبارک رمضان رسیدیم و قرار شد که ماه مبارک رمضان متفاوتی را نسبت به سال‌های گذشته داشته باشیم.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم اظهار کرد: در فضای قرآنی کشور از آنجایی که رمضان ماه بهار قرآن است و باید به قرآن بیشتر پرداخته شود، بنای خود را بر این گذاشتیم که گفتمان اصلی و محور تمام فعالیت‌ها، قرآن و توسعه فعالیت‌های قرآنی باشد. یک محور گفتمانی با نگاه قرآنی هم تعریف شده که امید و باور به توان مردم و همچنین تشویق و تقویت زنجیره تواصی در جامعه است؛ تواصی یک کلمه قرآنی است که مقام معظم رهبری از افسران جنگ نرم و همه مردم ایران مطالبه کردند تا زنجیره تواصی شکل بگیرد و تقویت شود، چرا که داستان امید و باور به توان مردم باید گفتمان غالب بر جامعه باشد و ما این گفتمان را به عنوان گفتمان سال ۱۴۰۰ در نظر گرفتیم.

اخوان صباغ بیان کرد: با توجه به ورود به ماه مبارک رمضان و اتفاقاتی که بعد از آن قرار است که رخ دهد، امید داشتن به برنامه‌های مختلف و متنوعی که تعریف شده برای ما موضوعیت دارد. آن چیزی که مقام معظم رهبری در گام دوم به آن اشاره کرده‌اند این مسئله است که امروز جهاد اصلی، ایجاد امید در دل مردم است. نگاه ما این است که با گفتمان قرآنی این امید را در دل مردم ایجاد کنیم.

وی گفت: رهبری معظم انقلاب در سال گذشته و در دیداری که با قاریان قرآن داشتند، فرمودند که قرآن کتاب زندگی است و ما این شعار را هم به عنوان شعار محوری پذیرفتیم تا برنامه زندگی را هم از این کتاب نورانی برداشت کنیم.

بر اساس گزارش ایکنا، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به اینکه برنامه‌های مفصل قرآنی را طبق روال همیشه که با شور حال بسیار خاصی در ماه مبارک رمضان انجام می‌شود، امسال نیز پیش‌بینی کرده‌ایم، گفت: از جمله این برنامه‌ها ترتیل‌خوانی، جزخوانی و همچنین ایجاد یک نهضت بزرگ قرآنی است که با کمک حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی و مفسران و معلمان بزرگ قرآنی در کشور برنامه‌‌ریزی کرده‌ایم. در مجموع در فضای قرآنی، حلقه‌های قرآنی و همچنین توسعه جلسات خانوادگی قرآنی را که سال گذشته شروع کردیم، امسال به نیز صورت جدی دنبال می‌کنیم.

اخوان صباغ ادامه داد: در بخش تواصی هم چند برنامه را طراحی کرده‌ایم که یکی از آن‌ها محله همدل است که قرار است مردم جمع شوند و با محوریت امام مسجد و امام محله مشکلات را حل کنند که معتقدیم یک اتفاق بزرگ بر اساس آن در کشور رخ خواهد داد. در کنار این برنامه یک پویش به نام «مردم ماه» تعریف کرده‌ایم که بر اساس آن خوبی‌های محله‌ها و خوبی‌های مردم به یکدیگر نشان داده خواهد شد و الگو‌های جامعه مورد تقدیر و تشکر قرار خواهند گرفت و معرفی می‌شود. برای تمام این اتفاقات کارگروه‌های مختلفی در سازمان تبلیغات اسلامی تشکیل شده و پویش‌های مختلفی طراحی شده است که در فرصت دیگر جزئیات آن را اعلام می‌کنیم.
انتهای پیام
captcha