بخش فروشگاهی و محتوایی در نمایشگاه مجازی قرآن هم‌تراز باشد
کد خبر: 3964235
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۳
فقهی‌زاده در شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه مجازی قرآن:

بخش فروشگاهی و محتوایی در نمایشگاه مجازی قرآن هم‌تراز باشد

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اولین جلسه شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه مجازی قرآن کریم به برخی دغدغه‌های شکل‌گرفته در فضای مجازی مبنی بر غلبه فضای فروشگاهی نمایشگاه قرآن بر فضای محتوایی آن، گفت: باید تلاش کنیم تا این دو بخش همتراز با یکدیگر باشند.

تأکید بر هم‌تراز بودن بخش فروشگاهی و محتوایی در نمایشگاه مجازی قرآن

به گزارش ایکنا؛ اولین جلسه شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه مجازی قرآن کریم صبح امروز 24 فروردین‌ماه با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد و دیگر مدیران نمایشگاه مجازی قرآن کریم برگزار شد.

در بخشی از این جلسه، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد در سخنانی ضمن تبریک به مناسبت ورود به ماه مبارک رمضان، گفت: زحمات زیادی کشیده شده تا نمایشگاه به این مرحله رسیده است. آن چیزی که در طرح مطالعاتی بوده، بسیار متفاوت از چیزی است که در آستانه اجرای آن قرار داریم. البته نمی‌خواهم بگویم تفاوت ماهوی دارد، اما بیش از آن چیزی است که الان با آن مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه ممکن است برای اجرای کاری گام بلندی برداشته شود، اما لغزنده و لرزان باشد، افزود: بنابراین ما باید برای نمایشگاه مجازی قرآن کریم، گامی هرچند کوتاه، اما با استحکام، جدیت و ثبات قدم برداریم و باید تصور دورادور همه، این موضوع باشد.

فقهی‌زاده با تأکید بر اینکه باید چارچوب نمایشگاهی نمایشگاه مجازی قرآن حفظ شود، تصریح کرد: این یعنی باید حداقل دو دسته‌بندی فروشگاهی و محتوایی را داشته باشیم. بخش‌های دیگر هم اگر قرار است وجود داشته باشد، به این دو دسته‌بندی اصلی ملحق خواهد شد. تمام تلاش را به کار بسته‌ایم تا این دو دسته‌بندی جدی باشد. برخی نگرانی‌ها در جامعه قرآنی در مورد صرفاً فروشگاهی بودن نمایشگاه امسال به وجود آمده است که باید آن را با عملکرد خودمان برطرف کنیم، بنابراین در حداقل حالت ممکن، باید دو بخش فروشگاهی و محتوایی هم‌تراز باشند.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه بخش فروشگاهی به تنهایی می‌تواند یک نمایشگاه جدی باشد، اظهار کرد: اولین بار است که حوزه دین به صورت عام و حوزه قرآن و عترت به صورت خاص در کنار هم قرار می‌گیرند و این اتفاق با یک بخش مهم الحاقی به نام آثار دفاع مقدس و مقاومت که یکی از اجزاء فرهنگ اسلامی است، همراه شده است. بنابراین نمایشگاه قرآن فقط مربوط به قرآن و حدیث نیست. در دومین دوره نمایشگاه قرآن در عمر دولت دوازدهم، بخش فروشگاهی نمایشگاه بسیار جدی و قابل مقایسه با سال قبل از خود نبود. این بخش الحاقی بسیار مهم است که چندین هزار اثر تولیدی دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بخش محتوایی اشاره و بیان کرد: سعی خواهیم کرد بخش محتوایی پررنگ‌تر از بخش فروشگاهی باشد. دغدغه‌ای که اخیراً در فضای مجازی شکل گرفته و فعالان قرآنی نسبت به پررنگ تر بودن بخش فروشگاهی از محتوایی نگرانی داشته‌اند، ناشی از موفقیت نمایشگاه حضوری قرآن کریم در دوره گذشته بوده است که البته آنجا نیز فعالیت فقط فروشگاهی نبود.

فقهی‌زاده در ادامه بر این موضوع که باید بخش محتوایی بر بخش فروشگاهی غلبه داشته باشد، تأکید کرد و گفت: بخش‌های دیگری همچون نگارخانه و بخش بین‌الملل نیز در نظر گرفته شده است.

وی گفت: در عرصه بین‌الملل نیز حداقل دو کار جدی به مرحله اجرا در خواهد آمد که یکی از آنها انتشار چهار مجله به چهار زبان زنده دنیا و در جهت انعکاس فعالیت‌ها و اهتمامات جمهوری اسلامی در حوزه قرآن و عترت است. دومین کار جدی در عرصه بین‌الملل که زیرمجموعه بخش محتوایی خواهد بود، برگزاری 10 نشست وبیناری از 10 کشور دنیا خواهد بود.

معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد با تأکید بر اینکه فعالیت در فضای مجازی یک فرصت استثنایی بوده که دایره مخاطبان را افزایش می‌دهد، گفت: یکی از کارهایی که در ماه مبارک رمضان امسال انجام خواهیم داد، بازارائه و بازپخش محتواهای تولید شده در طرح خانه‌های نورانی خواهد بود که سال قبل اجرا شد.

فقهی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست به بیان برخی از وظایف شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه اشاره و بیان کرد: در این شورا برنامه‌ها نسبت‌سنجی می‌شود. ما کلیاتی را طراحی کرده‌ایم، اما ممکن است تغییرات مختصری با تصمیم شورا ایجاد شود که این در صلاحیت شورا هست. موضوع دیگر بررسی‌های محتوایی است، برای اینکه کار عقب نیفتد کلیات محتوایی تأیید شده است، اما بررسی محتوایی به صورت جزئی و موردی در این شورا خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه وحدت اسلامی و عدم تحریک احساسات مذهبی و فرقه‌ای به عنوان یک اصل برای ما مطرح است، گفت: در تبعیت از فرمایشات مقام معظم رهبری به عنوان پرچمدار فعالیت‌های قرآنی کشور، این موضوع را یک اصل تلقی می‌کنیم. ما به جناحی نبودن و نپرداختن به مسائل جزئی و سلیقه‌ای اعتقاد داریم و حفظ حرمت و ادب دینی و چارچوب اخلاق دینی که به شدت مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است را استمرار خواهیم بخشید.

فقهی‌زاده یکی دیگر از وظایف شورای برنامه‌ریزی را بررسی‌های ریز مالی و اعتباری عنوان کرد و افزود: اگر قرار بود بخش‌هایی به لحاظ محتوایی اضافه شود، با بررسی مالی در این شورا اضافه یا حذف خواهد شد. امیدوارم گام اول منظم و محکم برداشته شود و نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم، نقطه عطفی در فعالیت‌های قرآنی کشور شود و بتوانیم سال‌های بعد نیز آن را گسترش دهیم.

انتهای پیام
captcha