حوزه‌های علمیه بر تولیدات فرهنگی و دینی خود بیافزایند
کد خبر: 3964314
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰
نماینده ولی‌فقیه در لرستان:

حوزه‌های علمیه بر تولیدات فرهنگی و دینی خود بیافزایند

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به نام‌گذاری شعار سال از سوی مقام معظم رهبری به «تولید، مانع‌زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها»، گفت: حوزه‌های علمیه نیز باید بر تولیدات فرهنگی و دینی خود بیافزایند و موانع را از بین ببرند.

ااابه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد، سه‌شنبه، ۲۴ فروردین در کارگاه آموزشی و جلسه توجیهی «تواصی به حق» ویژه مبلغان و امامان روستا شهرستان خرم‌آباد با اشاره به اینکه ماه مبارک رمضان، ماه رشد و کمال و گسترش فضیلت‌های دینی است، اظهار کرد: این فضیلت‌ها از درون حوزه‌های علمیه می‌جوشد و حوزه‌های علمیه در طول تاریخ مرکز تربیت، تعلیم، تعلم و پرورش عالمان، اندیشمندان، فرهیختگان و مفاخر بزرگی بوده‌ است.

وی با بیان اینکه مدارس علمیه در لرستان و روحانیون استان به برجستگی‌هایی از جهت علمی و معنوی نائل شده‌اند، اضافه کرد: مدارس علمیه محل جوششی بوده است که تعلیم و تعلم اسلامی شکل بگیرد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان افزود: در مقطع انقلاب اسلامی فرصتی برای روحانیت فراهم شد تا ارتباط و تعاملش با مردم هم در داخل کشور و هم در بیرون از کشور به صورت وسیع و گسترده فراهم شود و ما باید از این فرصت نهایت بهره‌برداری و استفاده را ببریم.

شاهرخی یادآور شد: آنچه که ما در تاریخ این یک قرن اخیر مشاهده می‌کنیم، در کشور ما با حضور رضاخان پهلوی بر مسند قدرت و ارتحال مرحوم آیت‌الله حاج شیخ عبدالکریم حائری، حوزه‌های علمیه مورد تهاجم قرار گرفتند و آن‌چنان عرصه را به حوزه علمیه و روحانیت تنگ کردند که در حوزه علمیه قم که مرکز و کانونی برای تربیت دانشمندان علوم اسلامی است روحانیون مجبور می‌شوند روزها به اطراف پناه ببرند و در بیرون از شهر به مباحثه علمی و مطالعه بپردازند و شب‌ها یا به مدرسه علمیه یا به منزل برگردند.

وی با تأکید بر اینکه در دل همین سختی‌ها و دشواری‌ها و سختی‌های معیشتی، امام(ره) قیام کرد و توانست جریان‌سازی سالم فرهنگی، دینی، متنفذ و تأثیرگذار را در جامعه ایجاد کند، افزود: این جریان دینی و فرهنگی مورد هجمه‌های متعدد قرار گرفت، اما در سال ۴۲ از حالت دفاعی بیرون آمد و حالت تهاجمی گرفت، نایستاد تا مورد ضربه واقع شود، این جریان فعال سالم، دینی و تأثیرگذار در مدت ۱۵ سال با تهاجمش نظام سلطه و نظام طاغوت و استبداد را برچید و از بین برد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به اینکه هر کجا این جریان‌سازی سالم فرهنگی و دینی شکل بگیرد که از وظایف همه روحانیت است، می‌تواند آن کار عظیم و کار بسیار مهم را انجام بدهد و خوشبختانه روحانیون امروزه دارای این ظرفیت و توانایی هستند در همین راستا باید از این ظرفیت‌ها استفاده و از حالت بالقوه به حالت بالفعل تبدیل کنیم.

وی با طرح این سؤال که چگونه مساجد را کانون تعلیم و تربیت اسلامی قرار دهیم، اظهار کرد: با توجه به نام‌گذاری شعار سال مبنی بر «تولید، مانع‌زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها» از طرف مقام معظم رهبری در حوزه‌های علمیه نیز باید بر تولیدات فرهنگی و دینی خود بیافزاییم و موانع را از بین ببریم باید مورد پیگیری قرار بگیرد.

شاهرخی با بیان اینکه حفظ جوانان و نوجوانان در مساجد نیازمند شیوه‌های مختلفی است و باید بتوانیم این پیوند را ایجاد کنیم، بر لزوم برگزاری جلسات و نشست‌های هم‌اندیشی مبلغان دینی تاکید کرد و گفت: مبلغان و طلاب باید موفقیت‌های یکدیگر را تبادل‌نظر کنند و چالش‌های پیش‌رو را در جلسات هم‌اندیشی مورد بررسی قرار دهند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان اینکه در سال حمایت از تولید و مانع‌زدایی‌ها روحانیت و حوزه‌های علمیه باید در بحث تعلیم، تربیت و ارتقاء دینی امروز از دیروز بهتر باشد، به سفر اخیر قوه قضائیه به استان لرستان اشاره و عنوان کرد: در سفر اخیر آیت‌الله رئیسی بنا شد چندین کارخانه استان که مشکل قضایی دارند تعیین تکلیف شوند ولی نباید این‌گونه باشد که رئیس قوه دیگری به استان بیاید و مابقی موانع را برطرف کند بلکه رئیس دادگستری استان به‌عنوان جانشین رئیس قوه قضائیه و استاندار به عنوان جانشین رئیس جمهور و همچنین سایر دستگاه‌ها به عنوان نمایندگان وزرا جهت رفع موانع و مشکلات استان اقدام کنند.

شاهرخی با بیان اینکه نیاز داریم همراه با آن پیشرفت اقتصادی ارتقای فرهنگ دینی هم محقق شود و این به دست روحانیت قابل انجام است، تصریح کرد: مهم این است که بتوانیم آن جریان‌سازی فعال فرهنگی و دینی را حاکم کنیم و خروجی آن تربیت جوانان مؤمن، انقلابی، پای کار، معنویت‌گرا، اخلاق‌مدار و عدالت‌خواه است کمااینکه در گام دوم انقلاب اسلامی، باید اقدامات حوزه توسعه و گسترش فرهنگ دینی را به صورت کیفی و با قوت پیش ببریم.

انتهای پیام
captcha