نگرش قرآن به ماه رمضان
کد خبر: 3964363
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۷

نگرش قرآن به ماه رمضان

ماه مبارک رمضان میان مسلمانان از احترام، اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و ماه سلوک روحی آنان است و مؤمنان با مقدمه‌سازی و فراهم کردن زمینه‌های معنوی در ماه‌های رجب و شعبان هر سال خود را برای ورود به این ماه شریف و پربرکت آماده می‌کنند.

نگرش قرآن به ماه رمضانماه مبارک رمضان میان مسلمانان از احترام، اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و ماه سلوک روحی آنان است و مؤمنان با مقدمه‌سازی و فراهم کردن زمینه‌های معنوی در ماه‌های رجب و شعبان هر سال خود را برای ورود به این ماه شریف و پربرکت آماده می‌کنند. روزه امری سری و عبادتی پنهان میان بنده و خالق است و احدی از آن اطلاع ندارد، با گرفتن و یا نگرفتن آن اخلاص انسان آزموده می‌شود، چون ممکن است انسانی در منظر مردم روزه دار جلوه کند، اما در خلوت خود روزه نباشد.

رمضان، ماه برکت، رحمت، مغفرت، توبه، انابه، صبر و مواسات و ماه تقوا و طهارت و رهایی از شر نفس و به خدا پیوستن است.

ماه مبارک رمضان، ماه طهارت و ماه تخلق به اخلاق الهی است و حقیقت و باطن آن عبارت است از رسیدن به لقای خداوند، آزادی از خود؛ آزادی از خود حیوانی و تولد خود الهی.

حجت‌الاسلام محمود شربیانی، امام جمعه عجب‌شیر در گفت‌‌وگو با ایکنا، از آذربایجان شرقی اظهارکرد: قرآن مایه نورانیت منازل، نزول برکت و حضور برکت الله و عاملی برای فرار از شر شیاطین است.

وی رمضان را بهار قرآن دانست و افزود: رمضان، ماهی است که در آن قرآن نازل شد، بنابراین، رابطه ویژه‌ای میان قرآن و ماه رمضان وجود دارد؛ یعنی همان گونه که در فصل بهار، عالم طبیعت و انسان، شادابی خاص و حیاتی دوباره پیدا می‌کند، رمضان نیز بهار قرآن است.

شربیانی، با استناد به آیه 185 سوره بقره «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ ۖ وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۗ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ» بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: ماه رمضان ماهی است که قرآن در آن نازل شده برای هدایت بشر و برای راهنمایی و امتیاز حق از باطل، پس هر که دریابد ماه رمضان را باید روزه بدارد، و هرکه ناخوش یا در سفر باشد (به شماره آنچه روزه خورده است) از ماهای دیگر روزه دارد، که خداوند برای شما حکم را آسان خواسته و تکلیف را مشکل نگرفته، و خواسته تا اینکه عدد روزه را تکمیل کرده و خدا را به عظمت یاد کنید که شما را هدایت فرمود، باشد که (از این نعمت بزرگ) سپاسگزار شوید.

امام جمعه عجب‌شیر، ضمن بازگونمودن لزوم بهره‌گیری از قرآن در ماه رمضان، ادامه داد: رمضان بهترین فرصت است که از قرآن بهره‌مند شویم و از قرائت قرآن غفلت نباشیم.

وی با اشاره به فرمایش پیامبراکرم(ص) افزود: ایشان می‌فرمایند: با اینکه همه ماه‏ها ماه خداست و انسان‏‌ها همه وقت از نعمت‌‏های مادّی و معنوی و در حقیقت از سفره گسترده الهی استفاده می‏‌کنند، ولی از آنجا که همه کتاب‏‌های بزرگ آسمانی از جمله قرآن که کتاب هدایت و راهنمایی برای همه بشریت است در این ماه نازل شده است و نیز از آنجا که وظیفه بزرگ الهی روزه در این ماه انجام می‏‌شود امتیاز خاصی به این ماه بخشیده است.

شربیانی، رسیدن به حقیقت را عامل بندگی دانست و تاکیدکرد: انسان باید برای رسیدن به حقیقت بندگی کند و بندگی یعنی راه حق را پیمودن و به مبدأ و منتهای خود رسیدن که شکل این اظهار بندگی در برابر حق، رسیدن به نهایت را خداوند به ما نشان داده است انسان به هر شکل می‌تواند این حسّ و بعد انسانی را نمایش دهد ولی شکل صحیح و روال آن همان است که خداوند معرفی کرده است که از جمله آن نماز و روزه است.

ماه رمضان ماه تقویت اراده به معنای حقیقی است

در ادامه حجت‌الاسلام حس مرسلی، امام جمعه صوفیان نیز اظهار کرد: ماه رمضان ماه تقویت اراده به معنای حقیقی است، به نوعی از معضلات جامعه فقدان اراده در میان جوانان و نوجوانان است.

وی روزه را عبادتی پنهانی میان بنده و خالق دانست و افزود: روزه امری سری و عبادتی پنهان میان بنده و خالق است و احدی از آن اطلاع ندارد، با گرفتن و یا نگرفتن آن اخلاص انسان آزموده می‌شود، چون ممکن است انسانی در منظر مردم روزه دار جلوه کند، اما در خلوت خود روزه نباشد.

وی با استناد به آیه 183 سوره بقره «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» بیان کرد: در این آیه می خوانیم: ای اهل ایمان! روزه بر شما مقرّر و لازم شده، همان گونه که بر پیشینیان شما مقرّر و لازم شد، تا پرهیزکار شوید.

مرسلی، ضمن بازگونمودن هدف از روزه گرفتن در ماه رمضان ادامه داد: روزه گرفتن در این ماه واجب و منظور از روزه گرفتن آن است که انسان برای اطاعت فرمان خدا، از اذان صبح تا مغرب، از چیزهایی که روزه را باطل می کند، خودداری نماید.

امام جمعه صوفیان یادآورشد: صبر در برابر امر الهی در اثر گرسنگی و تشنگی، باعث خشوع و از بین رفتن کبر و عجب و غرور شده و زمینه اصلاح و بازگشت به خداوند، مهیا می‌شود.

وی با اشاره به فرمایش امام زین العابدین(ع) افزود: ایشان می‌فرمایند: ستایش، زیبنده خدایی است، که یکی از راههای احسان خود به بندگانش را ماه خود قرار داد، ماه رمضان، ماه روزه، ماه اسلام، ماه پاک کننده، ماه از بین رفتن گناهان و ماه قیام و نماز شب است.

مرسلی، از طهارت بودن ماه رمضان گفت و تاکیدکرد: ماه مبارک رمضان، ماه طهارت است. ماهی که بنده وجود خود را از تمایلات مادی و حیوانی زدوده و با روزه ضمن تطهیر جسم، به تطهیر جان نیز می‌پردازد تا روحش در عالم پاکی و رشد و تعالی، از انوار هدایت بخش خدای متعال بهره‌مند شود.

انتهای پیام
captcha