برخورد قاطع با مفسدان رشوه را ریشه‌کن می‌کند
کد خبر: 3964811
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۲
حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌ابوالقاسم:

برخورد قاطع با مفسدان رشوه را ریشه‌کن می‌کند

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: دولت اسلامی موظف است از طریق راهکارهایی از جمله شفافیت در دریافت‌ها و پرداخت‌ها و نظارت دقیق بر رفتار کارکنان و برخورد قاطع با مفسدان درصدد ریشه‌کن کردن این گناه برآید.

برخورد قاطع با مفسدان رشوه را ریشه‌کن می‌کندبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم دولابی عضو مجلس خبرگان رهبری امروز در سخنرانی ماه مبارک رمضان که در حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، با اشاره به درس‌هایی از قرآن در خصوص ویژگی‌های دولت اسلامی گفت: دولت اسلامی دولتی است که اهل مبارزه با رشوه‌خواری و حذف ساختارهای فسادزا باشد.

وی افزود: خداوند می‌فرماید:« وَلَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُوا فَرِيقًا مِنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ؛و مال یکدیگر را به ناحق مخورید و آن را به نزد قاضیان نیفکنید که (به وسیله رشوه و زور) پاره‌ای از اموال مردم را بخورید با آنکه (شما بطلان دعوی خود را) می‌دانید.» بر اساس این آیه وجود رشوه‌خواری ابدا زیبنده نظام اسلامی نیست و دولت اسلامی برای حذف این پدیده شوم باید برنامه‌ای داشته‌باشد.

حاج‌ابوالقاسم در خصوص پیامدهای ناگوار رشوه اشاره و بیان کرد: گسترش شکاف و فاصله طبقاتی و گسترش فساد و انگیزه تحصیل مال نامشروع در بین اقشار مختلف از پیامدهای اقتصادی رشوه و دامن زدن به بی‌اعتمادی مردم و ناکارآمد نشان دادن نظام در برخورد با مفاسد از پیامدهای سیاسی رشوه است.

وی ادامه داد: پایمال شدن حقوق عموم مردم و گسترش رانت‌خواری در سطح جامعه از پیامدهای اجتماعی رشوه و از بین رفتن قبح این گناه بزرگ و تبدیل شدن این کار زشت به یک روحیه و اخلاق عادی از پیامدهای فرهنگی رشوه است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: دولت اسلامی موظف است از طریق راهکارهایی از جمله شفافیت در دریافت‌ها و پرداخت‌ها و نظارت دقیق بر رفتار کارکنان و برخورد قاطع با مفسدان درصدد ریشه‌کن کردن این گناه برآید.

دولت به آمریکا اجازه دخالت در مسیر استفاده از انرژی هسته‌ای را ندهد

وی با بیان اینکه پرهیز از حرکت به سمت تولید سلاح‌های کشتار جمعی از ویژگی‌های دولت اسلامی است، افزود: آیات 204 تا 205 سوره بقره به اشخاصی اشاره می‌کند که به دنبال فساد بر روی زمین، هلاک و نابودسازی نسل انسانی و ازبین بردن محیط زیست هستند.

حاج‌ابوالقاسم با اشاره به اینکه قرآن کریم در آیات متعددی به مومنان دستور داده تا در برابر کفار پیکار کنند اما اجازه نداده‌است که از ابزارها و راهکارهای نادرست استفاده کنند، گفت: در روایتی از امیرالمونین نقل شده است که پیامبر اکرم(ص) اجازه ندادند تا در پیکار از ابزارهای سمی و اموری که محیط را آلوده می‌کند استفاده شود زیرا این ابزارها باعث می‌شود تا بی‌گناهان و گناهکاران در کنارهم نابود شوند.

سخنران حرم بانوی کرامت ادامه داد: دولت اسلامی نباید به کشوری مانند آمریکا که تولید کننده سلاح اتمی است، اجازه بدهد که در مسیر استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای دخالت کند؛ آمریکا تنها کشور استفاده‌کننده از سلاح اتمی است.

لزوم حمایت جدی دولت از صندوق‌های قرض‌‍الحسنه و مردمی

وی با تاکید بر اینکه ایران اسلامی همواره به اخلاق و آداب اسلامی پایبند بوده است، افزود: ضرورت حمایت و توسعه صندوق‌های قرض‌الحسنه از ویژگی دولت اسلامی است که در آیه 245 سوره بقره آمده‌است:« مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً وَاللَّهُ يَقْبِضُ وَيَبْسُطُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ؛كيست آن كس كه به [بندگان] خدا وام نيكويى دهد تا [خدا] آن را براى او چند برابر بيفزايد و خداست كه [در معيشت بندگان] تنگى و گشايش پديد مى ‏آورد و به سوى او بازگردانده مى ‏شويد.»

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: قرض دادن به دیگران کار خداپسندانه‌ای است که در نقطه مقابل رباخواری قرار می‌گیرد که رباخواری روحیه ایثار را از بین می‌برد اما سنت قرض‌الحسنه و وام‌های بدون سود سبب گسترش روحیه ایثار در جامعه می‌شود.

وی افزود: تعداد صندوق‌های قرض‌الحسنه در کشور ما نسبت به پیش از انقلاب اسلامی ده‌ها وصدها برابر افزایش پیدا کرده‌ که از برکات جمهوری اسلامی است البته دولت اسلامی علاوه بر اعطای تسهیلات وامی به اشار نیازمند باید سازوکاری برای تشویق مردم در جهت کمک به یکدیگر تدارک ببیند و از صندوق‌های مردمی حمایت جدی به عمل آورد.

حاج‌ابوالقاسم گفت: از ویژگی‌های کارگزار در دولت اسلامی این است که باید توانمند و متخصص باشد و کسانی که متولی امور می‌شوند باید توانایی اجرایی قابل قبولی داشته‌باشند و علاوه بر آن برای حل مسائل راه‌حل اراه دهند.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص دولت جوان گفت: رهبر معظم انقلاب در بیانات مختلف نشان داده‌اند که منظور از دولت جوان دولتی است که توانایی مناسب برای انجام این مسئولیت بزرگ را داشته‌باشد بنابراین کسانی که توانایی جسمی مناسب یا آگاهی کافی از مسائل کشور و راه‌حل آن‌ها را ندارند صلاحیت تصدی مناصب نظام اسلامی را ندارند.

 

انتهای پیام
captcha