رجبی: کام روزه‌دار را با کارهای نامناسب تلخ نکنیم
کد خبر: 3964930
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰

رجبی: کام روزه‌دار را با کارهای نامناسب تلخ نکنیم

یک بازیگر سینما و تلویزیون گفت: متاسفانه برخی تولیداتی که از تلویزیون روی آنتن می‌رود به دلیل رویکرد تلخشان، کام روزه‌دار را بعد از افطار تلخ می‌کنند.

مهران رجبی، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با ایکنا، پیرامون تولیدات مناسبتی سیما در ماه مبارک اظهار کرد: من از بازیگرانی هستم که بیشترین حضور در سریال‌های ماه رمضان را تجربه کرد‌‌ه‌ام.  کارهایم نیز تنها به یک گونه خلاصه نشده، بلکه در کنار کارهای طنز، آثاری جدی نظیر «صاحبدلان» و «پرده‌نشین» را هم در پرونده کاری خود دارم. با این توضیح، معتقدم کارهای رمضانی به واسطه فضای معنوی که بر جامعه حاکم است، حتما باید از مضمونی اخلاقی و دینی سود برده باشند. بهترین گویش نیز در این رابطه کارهایی هستند که زبانی شاد و طنزگونه دارند.

وی افزود: البته جنس کارهای مناسبتی با هم فرق دارد. برای مثال مجموعه‌‌ای که قرار است در ایام محرم روی آنتن رود، مسلماً نمی‌تواند رویکرد شاد داشته باشد، اما ماه رمضان، در نگاه همه مسلمانان جهان ماه شادی و مهمانی خداست، پس حتماً در این ایام باید کاری را روی آنتن فرستاد که شادی و امید را به مردم تزریق کند، وگرنه اگر قرار باشد با کارهای تلخ، کام مردم را بعد از افطار تلخ کنیم، مطمئناً عملکردمان مطلوب نخواهد بود. لازم به ذکر است سریال طنز و شاد الزاماً کارهای سخیف و بی‌ارزش نیستند و در بسیاری از مواقع حرف‌های دینی که در کارهای طنز زده می‌شود ممکن است قدرت تاثیرگذاری بیشتری نسبت به کارهای جدی داشته باشند.

تعجیل، آسیب رایج تولیدات مناسبتی سیما

بازیگر سریال «صاحبدلان» در پاسخ به این سوال که سریال های مناسبتی عمدتاً دستخوش چه آسیب‌هایی می‌شوند، اظهار کرد: تعجیل بزرگترین مشکل تولیدات مناسبتی هستند. این امر نیز نکته‌ای جدیدی نیست، بلکه بارها درباره آن سخن گفته شده، اما  هر ساله همین مشکل برای کارهای ماه رمضان وجود دارد. در حقیقت، کاری که قرار است در 30 قسمت پخش شود، حداقل باید زمانی هفت یا هشت ماهه برای فیلمبرداری در اختیار داشته باشد، اما تصور کنید این مجموعه قرار باشد سه ماه ساخته شود، آیا نتیجه آنگونه که مد نظر است خواهد بود؟

وی در پاسخ به این سوال که چرا برخی تولیدات ماه مبارک پیامشان شعاری می‌شود، گفت: دلیل این امر روشن است آنهم تکرار برخی صحنه‌هایی است که بارها در کارهای ماه رمضان دیده شده است. برای مثال حتماً در هر قسمت نشان دهیم بازیگران برای افطار دور سفره می‌نشینند! چند بار قرار است این صحنه را نشان دهیم؟ آیا روش‌های دیگر در جامعه برای نشان دادن روزه‌داری وجود ندارد که ما تنها چند شکل خاص را در کارهای نمایشی مدام نشان می‌دهیم؟

این بازیگر درباره تجربه خود در سریال «صاحبدلان» همچنین توضیح داد: این کار برای بسیاری از مخاطبان تلویزیون نمونه‌ای موفق برای کارهای مناسبتی محسوب می‌شود. دلیل این امر را باید در متن و کارگردانی خوب مجموعه جستجو کرد. این سریال موضوعی را مد نظر قرار می‌داد که شاید در جامعه بسیار دیده باشیم، اما به آن توجه نکرده‌ایم، اما محمدحسین لطیفی به خوبی آیینه را رو‌به‌روی ما قرار می‌دهد تا پیرامون خود را بهتر بنگریم، البته به عنوان بازیگر این سریال دوست داشتم در این سریال لحظه‌های شاد هم وجود داشت، ولی تشخیص کارگردان و نویسنده چیز دیگری بود.

از ثقیل‌گویی بپرهیزیم

وی متذکر شد: اشتباه دیگر در برخی تولیدات ماه رمضانی این است که فکر کنیم ثقیل‌گویی حتماً به معنای این است که کاری خوب تولید شده باشد، زیرا مخاطب اولین چیزی که از یک اثر نمایشی توقع دارد همه‌فهم بودن آن است، برای همین اگر سریالی تمام امکانات را در اختیار داشته باشد، اما زبانش برای مخاطب قابل درک نباشد، مطمئنا آن اثر نخواهد توانست با مخاطب ارتباط برقرار کند.

رجبی در انتها درباره سریال «پرده‌نشین» هم چنین اظهار نظر کرد: این سریال دیگر کار موفق سیما در ماه رمضان بود، اما با وجود اینکه سریال لحن جدی و تنها دو کاراکتر داشت، لحظه‌های شادی به کار تزریق شد. این تیزهوشی از درایت کارگردان و نویسنده است تا بیننده خسته نشود، پس توصیه می‌کنم اگر قرار است برای ماه رمضان کار جدی تولید شود، چنین رویکردی را حتماً مد نظر داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha