تلاوت قرآن و نماز شب خانه را نورانی می‌کند
کد خبر: 3964954
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۹
لاله افتخاری:

تلاوت قرآن و نماز شب خانه را نورانی می‌کند

استاد دانشگاه شاهد گفت: برخی مکان‌ها مانند حرم‌های مطهر مصداق «فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ» هستند، ولی اگر خانه‌های ما هم در مسیر آنان باشد شباهتی به آنها خواهد یافت، مصداق این آیه خواهد شد؛ خانه‌ای که در آن گناه نیست، ماهواره نیست، در آن نماز و قرآن خوانده می‌شود.

افتخاریبه گزارش ایکنا، لاله افتخاری، استاد دانشگاه شاهد، 27 فروردین‌ماه، در سلسه جلسات تفسیر ویژه ماه مبارک رمضان با بیان اینکه کسانی مانند همسر نوح و لوط راه انحراف رفتند و به دره سقوط کردند، گفت: ما باید از سرنوشت این افراد عبرت بگیریم و مسیر آنها را طی نکنیم.
 
وی با اشاره به آیه شریفه «قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ» افزود: براساس این آیه، خداوند به پیامبرش دستور داده به مردم بگو اگر می‌خواهید محبوب خدا باشید مرا تبعیت کنید، در زندگی سیاسی و احتماعی و در صداقت با مردم، در سکوت و سخن و حتی در جلب قلوب دشمنانی که ناسزا می‌گویند از من تبعیت کنید. البته در برابر کسانی که شمشیر را از رو کشیده‌اند باید مقاومت و تقابل داشته باشیم.
 
افتخاری با اشاره به والایی و افضلیت برخی مکان‌ها، افزود: انسان در برخی مکان‌ها مانند کعبه می‌توانند به رشد معنوی بیشتری برسد، مساجد هم همین طور است و غیر از مساجد هم برخی مکان‌ها مانند حرم‌های مطهر مصداق «فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ» هستند؛ براساس روایات، «فی بیوت اذن‌الله» خانه پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) است و چه بسا اگر خانه‌های ما هم در مسیر آنان باشد شباهتی به آنها خواهد یافت و مصداق این آیه خواهد شد؛ خانه‌ای که در آن گناه نیست؛ ماهواره نیست؛ در آن نماز و قرآن خوانده می‌شود و اگر غفلتی صورت گرفت توبه می‌کنند و در شب حداقل به اندازه سه رکعت نماز شب بیدار می‌شوند.
 
افتخاری تصریح کرد: برخی شأن خود نمی‌دانند که خانه‌داری کنند، ولی هیچ کدام از ما برتر از حضرت زهرا(س) نیستیم و ایشان با اینکه کنیز هم داشتند، ولی تقسیم کار کردند؛ عدالت و حقوق بشر در اینجا در اوج وجود دارد؛ بنابراین این روزهای رمضان سعی کنیم بار دیگران را هم بر دوش بکشیم و اینها هست که ما را به خدا نزدیک کرده و منزل ما جزء فی بیوت اذن الله می‌شود.
 
کسب معرفت حقیقی با پا روی نفس گذاشتن
 
استاد دانشگاه شاهد اظهار کرد: اگر کسی ابتدا رابطه خودش را با خودش صاف کرده و خود را شناخته که یک موجود ضعیف و ذلیل و نیازمند و فقیر است می‌تواند خدا را بشناسد. شهدا و اولیاء شب صد ساله را یک شبه رفتند و رجب علی خیاط و آیت‌الله بهجت شدند؛ عرفایی هم داشتیم که سابقه مکتب و درس نداشتند، ولی صاحب نظرانی صف می‌کشیدند تا از سخنان معرفت‌آمیز آنها استفاده کنند. در اینجا معرفت و علم واقعی و نه مدرک مطرح است و آیین‌نامه آن کنفرانس و مقاله نیست بلکه پا روی نفس گذاشتن است.
 
وی افزود: گاهی اوقات زمان‌هایی ارزشمند هستند؛ البته زمان همیشه ارزشمند است، ولی اهمیت برخی زمان‌ها بیشتر است، مانند ماه رجب و شعبان و رمضان و شب‌های جمعه، هنگام نزول باران و عصر جمعه. ماه رمضان ماه خاصی است و حتی خواب روزه دار هم عبادت است و می‌تواند سیر تحولی انسان را سرعت ببخشد.
 
افتخاری گفت: از آیت‌الله بهجت سؤال کردند که چه کنیم تا استاد معنوی داشته باشیم و مسیر رشد را طی کنیم؛ ایشان فرمود بهترین استاد، دستورات خداوند است؛ یعنی واجبات را بشناسیم و عمل کرده و محرمات را بشناسیم و ترک کنیم. توضیح المسائل را به درستی مطالعه کنیم؛ اینکه افراد نامحرم چه کسانی هستند؟ متاسفانه برخی زنان با اینکه افراد بسیار خوبی هستند، ولی هنوز تصور می‌کنند اقوامشان با آنها محرم هستند.
 
وی افزود: انسان باید جایی که نامحرمی هست بگذرد، مال یتیم و مظلومی را می‌تواند بخورد و نخورد، جایی که کسی نیست تا مچ انسان را بگیرد، خیانت نکند؛ ناگهان در وجودش قدرتی معنوی می‌یابد که به سرعت به خدا تقرب پیدا می‌کند؛ شهدا این طور بودند و دل روی نفس خود گذاشتند و از خانواده و مال و همسر و جان گذشتند و به خدا رسیدند.
 
افتخاری تصریح کرد: گذشتن از نفس و دنیا به معنای این است که دلبستگی به دنیا سبب نشود تا عدالت و انصاف و حقوق دیگران را زیر سؤال ببریم و آخرتمان را نابود کند؛ بزرگان دو راه را توصیه کردند یکی تخلیه و دیگری تحلیه؛ نخلیه یعنی قلب، حرم الهی است و نباید غیر خدا در آن وجود داشته باشد؛ انسانی که قصد دارد از خاک به افلاک برود اول باید ناخالصی‌های روحی خود را از بین برد حتی بهشتیان هم وقتی وارد بهشت می‌شوند که «وَنَزَعْنَا مَا فِي صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ ...؛ یعنی هر نوع کینه و غل و غش از قلبشان بیرون فته باشد.
 
افتخاری بیان کرد: انسان دلش را باید با یاد و نام خدا، اولیاء الهی، محبت خواندن قرآن، کمک و دلسوزی برای دیگران و مشکل گشایی از ایشان پر کند و محبت دعا و ذکر و نماز شب را در قلب قرار دهد؛ اگر آبروی کسی را برده جبران کند و حلالیت بطلبد و در حق وی کارهای خوب انجام دهد و بعد هم پیشگیری داشته باشد؛ زیرا تا دل پاک شد شیطان دوباره سراغ او خواهد آمد.
انتهای پیام
captcha