بیماری کرونا هیچگاه بهانه‌ای برای روزه گرفتن نیست
کد خبر: 3965086
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹

بیماری کرونا هیچگاه بهانه‌ای برای روزه گرفتن نیست

امام جمعه سنندج گفت: در این روزها که کرونا دامنگیر جامعه ما شده است، گروهی از افراد جامعه این بیماری را بهانه‌‎ای کرده‌اند تا روزه نگیرند اما مسلمانان باید بدانند زمانی که در سلامتی کامل بسر می‌برند نمی‌توانند نسبت به وجوب روزه بی‌تفاوت باشند و فرمان پرورگار خود را بشکنند.

ماموستا فایق رستمی، امام جمعه سنندج، در گفت‌گو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: خداوند متعال به انسان نعمت بصیرت، آگاهی، درک، منطق و عقل عطا کرده و انسان را به عنوان خلیفه الله برگزیده است.

وی افزود: ماه مبارک رمضان، ماه راز و نیاز، ملاقات و عبادت با پروردگار متعال بوده و ماهی است که با نور قرآن آمیخته شده و برهمین اساس از این ماه به عنوان ماه شفاعت نامبرده شده است.

امام جمعه سنندج بیان کرد: ماه رمضان، ماه صبر و خودداری و پرهیز از هوای نفس است و در این ماه میهمانی خدا در سه دهه رحمت، مغفرت الهی و آزاد بودن از آتش جهنم قرار داده شده و خداوند به روزه‌داران و بندگان صالحش آن را وعده داده است.

وی با اشاره به اینکه روزه موجب می‌شود تا انسان از آتش جهنم رهایی یابد، بیان کرد: در این راستا مسلمانان باید با بهره‌مندی از فیوضات ماه مبارک رمضان و پاک و مطهر شدن با نور قرآن می‌توانند زمینه رهایی خود از این آتش را فراهم کند.

ماموستا رستمی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) در این ماه مبارک بیشتر از سایر ماه‌های سال به مستضعفان و نیازمندان کمک می‌کرد و در این راستا و با توجه به شرایط بسیار حساس کنونی تمام مسئولان، مدیران، کارمندان و اقشار مختلف مردم با تبعیت از پیامبر اکرم(ص) به یاری نیازمندان جامعه بشتابیم تا شاید از فیوضات این ماه بزرگ خداوند بهره‌مند شویم.

وی افزود: در این روزها که کرونا دامنگیر جامعه ما شده است، گروهی از افراد جامعه این بیماری را بهانه‌‎ای کرده‌اند تا روزه نگیرند اما مسلمانان باید بدانند زمانی که در سلامتی کامل بسر می‌برند نمی‌توانند نسبت به وجوب روزه بی‌تفاوت باشند و فرمان پرورگار خود را بشکنند.

امام جمعه سنندج گفت: تقدس ماه مبارک رمضان آنقدر متعالی و والاست که حضرت جبرییل هر شب بر پیامبر اکرم(ص) نازل می‌شد و آیات قرآن را بر این پیامبر نور رحمت تلاوت می‌کرد لذا مسلمانان نباید هیچگاه به دنبال بهانه‌‎ای برای فرار از این رحمت و الطاف الهی باشند.

وی افزود: من در یکی از روستاهای اطراف مریوان امام جماعت مسجد بودم در آن زمان روزه در طولانی‌ترین روزهای سال بود در این روستا شبانی بود که سختی روزه گرفتن در  این روزهای گرم سال را بر خود قبول می‌کرد و وقتی به او می‌گفتند که روزه نگیرد پاسخ می‌داد در روز قیامت همین روزه به داد من خواهد رسید و من را از آتش جهنم نجات خواهد داد.

ماموستا رستمی اظهار کرد: قرآن کریم می‌فرماید: «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً؛ [آری] بی‌تردید با دشواری آسانی است» پس ما مسلمانان با پیشه کردن صبر و بردباری به درگاه باریتعالی در این ماه مبارک می‌توانیم از آسانی روز قیامت بهره‌مند شویم لذا باید گفت روزه ماه رمضان نیز یک امتحان الهی بوده که امیدواریم همگان سربلند از آن بیرون بیاییم.

وی با تأکید بر اینکه ما مسلمانان باید غمخوار یکدیگر باشیم، افزود: خداوند متعال در این ماه مبارک تک‌تک مسلمانان را صدا می‌زند تا به یاری مستمندان و نیازمندان در این ماه مبارک بشتابند و با یاری رساندن به مسلمانان راه رستگاری و سعادت را برای خود هموار کنند.

امام جمعه سنندج ادامه داد: اگر مسلمانان براساس دستورات دین مبین اسلام زکات اموال خود را بدهیم، دیگر در جامعه ما هیچ فقیر و نیازمندی وجود نخواهد داشت در این راستا باید در این ماه مبارک رمضان در کنار نماز، روزه و تلاوت قرآن، پرداخت زکات را در اولویت امور خود قرار دهند.

وی بیان کرد: خداوند متعال می‌فرماید: «وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ؛ و قطعاً شما را به چيزى از [قبيل] ترس و گرسنگى و كاهشى در اموال و جان‌ها و محصولات مى‌‏آزماييم و مژده ده شكيبايان را» پس بدانیم که خداوند متعال ما مسلمانان را به روش‌های مختلف می‌آزماید.

ماموستا رستمی افزود: خداوند متعال خطاب به کسانی که از آزمایش الهی سربلند بیرون بیایند، می‌فرماید: «أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ؛ بر ايشان درودها و رحمتى از پروردگارشان [باد] و راه‏يافتگان [هم] خود ايشانند».

وی افزود: در این راستا ما مسلمانان باید در این ماه مبارک با شرکت در برنامه‌های خیرخواهانه و کمک به نیازمندان از آزمایش الهی سربلند بیرون بیاییم و هیچگاه از درگاه رحمت الهی ناامید نشویم.

امام جمعه شهر سنندج یادآور شد: امیدواریم خداوند متعال ما را یاری دهد تا در این ماه مبارک رمضان پیروز و سربلند میدان شویم و با دستگیری از یکدیگر از این امتحان الهی پیروز بیرون بیاییم.

انتهای پیام
captcha