معماران مصری مسجد تاریخی موصل را بازسازی می‌کنند
کد خبر: 3965336
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴

معماران مصری مسجد تاریخی موصل را بازسازی می‌کنند

طرح معماران مصری برای بازسازی مسجد تاریخی النوری در موصل عراق که به دست گروه تروریستی داعش تخریب شده بود، از سوی سازمان یونسکو تأیید شد.

به گزارش ایکنا به نقل از اسپوتنیک عربی، سازمان تربیت، علوم و فرهنگ سازمان ملل (یونسکو) پنجشنبه گذشته، ۲۶ فروردین، طرح تیم معماران مصری برای بازسازی مسجد النوری موصل را از میان ۱۲۳ طرح ارائه شده تأیید کرد.

سازمان یونسکو از سه سال پیش با مشارکت دولت عراق و سرمایه‌گذاری امارات به ارزش ۵۰ میلیون دلار، مسابقه‌ای به منظور احیای شهر موصل تحت عنوان «گفت‌وگوی رواق‌ها» راه‌اندازی کرد تا معماران کشورهای مختلف طرح‌های خود را برای بازسازی مسجد تاریخی النوری موصل که در حملات تروریست‌های داعشی تخریب شده بود، ارائه دهند.

یونسکو سرانجام از میان 123 طرح ارائه شده، طرح تیم ۸ نفره معماران مصری را برای بازسازی این مسجد تاریخی به عنوان رتبه نخست این مسابقه اعلام کرد.

مهندس شریف فرج، یکی از اعضای این تیم ۸ نفره در گفت‌وگو با اسپوتنیک گفت: برای کشیدن نقشه بازسازی مسجد نیاز به زمان زیادی داشتیم و هیچ یک از اعضای گروه پیش از این به موصل سفر نکرده بودیم. اما کمیته هماهنگی یونسکو با تصاویری که در اختیار ما گذاشت، از ما حمایت کرد و ما توانستیم از زندگی و رسومات مردم موصل از طریق اینترنت آگاهی پیدا کنیم.

فرج درباره زمان اجرای این طرح گفت: زمان اجرای طرح بازسازی هنوز مشخص نشده است و ما اکنون در حال انجام کارهای اداری آن هستیم اما مشخص است که یونسکو تمایل شدیدی به بازسازی این مسجد دارد بنابراین ما کار خود را به زودی آغاز خواهیم کرد.

مهندس طارق علی، یکی دیگر از اعضای این تیم مصری نیز گفت: علاوه بر اینکه باید چهره قدیمی این مسجد را حفظ کنیم باید مشکلات نور و تهویه هوا در داخل مسجد را نیز برطرف کنیم چرا که تعداد پنجره‌های داخل مسجد کم بوده و می‌خواهیم به این منظور تغییراتی در سقف انجام دهیم که به بیشتر شدن نور مسجد کمک می‌کند. ما همچنین مساحت مسجد را اضافه کرده‌ایم اما چهره تاریخی آن را حفظ کرده‌ایم.

وی درباره چالش‌هایی که با آن روبرو هستند، گفت: چالش‌های بسیاری در این کار وجود دارد از جمله اینکه کل مسجد و مناره‌های آن تخریب شده و اکثر ساکنان اطراف مسجد در زمان جنگ محل زندگی خود را ترک کرده‌اند، ما می‌خواهیم طرحی را اجرا کنیم که زندگی به این منطقه بازگردد و مردم این شهر را بار دیگر به شهرشان بازگرداند. همزمان با یک شهر تاریخی با میراث معماری کهن روبرو هستیم که باید این میراث را حفظ کنیم.
 
بازسازی مسجد النوری موصل به وسیله معماران مصری

گفتنی است پذیرفته شدن طرح معماران مصری برای بازسازی این مسجد، انتقادات گسترده‌ای را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است و کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به اینکه تیم برنده، عراقی نیست اعتراض کرده‌اند.

مسجد النوری موصل یکی از قدیمی‌ترین مساجد تاریخی کشور عراق است که در سال ۱۱۷۲ میلادی و در زمان شاه نورالدین زنگی بنا شده است. این مسجد بارها تعمیر و بازسازی شده است اما در سال ۲۰۱۷ و پس از حمله داعش به موصل، این مسجد و مناره‌های متمایز آن، در اثر انفجار تخریب شد.

دولت عراق و سازمان یونسکو در سال ۲۰۱۸ میلادی با امضای توافقنامه‌ای، تصمیم گرفتند این مسجد و سایر آثار باستانی موصل را با سرمایه‌گذاری امارات بازسازی کنند.
انتهای پیام
captcha