توبه حقیقی باعث تطهیر اعمال گذشته انسان می‌شود
کد خبر: 3965547
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۴

توبه حقیقی باعث تطهیر اعمال گذشته انسان می‌شود

سخنران حرم بانوی کرامت یکی از عوامل تطهیر از گناه را توبه معرفی کرد و گفت: طبق آیات قرآن کریم این عمل باعث تطهیر اعمال گذشته می‌شود به‌شرط اینکه همانند توبه نصوح، حقیقی باشد.

توبه حقیقی باعث تطهیر اعمال گذشته انسان می‌شودبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی ظهر امروز 29فروردین هم‌زمان با پنجمین روز از ماه مبارک رمضان در ادامه سلسله نشست‌های رسانه‌ای تفسیر سوره عنکبوت که در حرم بانوی کرامت برگزار شد، اظهار کرد: آیه هفت سوره عنکبوت از عمل صالح و ایمان قلبی انسان‌ها صحبت می‌کند که گناهانِ دارندگان عمل صالح و ایمان قلبی پاک و پوشیده می‌شود و جزای نیکو و احسن به آن‌ها داده می‌شود.

وی ادامه داد: در عالم هستی و روابط اجتماعی، تخریب و تطهیر و همچنین احباط و تکفیر وجود دارد و امکان اینکه گذشته خوبی، تخریب شود یا اینکه گذشته پراشتباهی احیا و تطهیر شود، وجود دارد.

استاد حوزه علمیه افزود: در قرآن کریم گاهی کلمه «نُکَفّر» و گاهی «نُبَدِّل» ذکرشده است یعنی هم تعبیر تطهیر و هم تعبیر تبدیل وجود دارد و نشان‌دهنده این است که اعمالی، گذشته خراب انسان را اصلاح می‌کند که از آن‌ها به‌عنوان عوامل تطهیر و تبدیل نام برده می‌شود.

رفیعی یکی از عوامل تطهیر و تبدیل را  توبه معرفی کرد و گفت: طبق آیات قرآن کریم این عمل باعث تطهیر گذشته می‌شود به‌شرط اینکه همانند توبه نصوح، حقیقی باشد.

وی یادآور شد: معاصی هم کبیره و هم صغیره هستند و از گناهان کبیره به کبائر یاد می‌شود و از صغیره نیز به «سیئه» و «لَمَم» تعبیر می‌شود و گناهانی که عذاب به دنبال دارد گناهان کبیره است مثل ربا، شرک، قتل، زنا و… اما گناهانی وجود دارند که کبیره نیستند و صغیره هستند.

سخنران حرم بانوی کرامت گفت: اگر کسی از گناه کبیره دوری کند گناهان صغیره او بخشیده می‌شود و این به معنای این نیست که مجوز انجام صغیره باشد، چراکه اصرار بر صغیره همانند انجام کبیره است.

رفیعی در ادامه گفت: اگر انسان از گناهان کبیره که دین آن‌ها را نهی کرده است همانند، غیبت، تمسخر، قتل، ربا و شرک دوری کند، خداوند گناهان کوچک و صغیره را خواهد بخشید و این امر باعث تطهیر انسان خواهد شد به همین علت اجتناب از کبائر دومین عامل تطهیر است.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از عوامل تطهیر اقامه نماز است، یادآور شد: بر اساس آیات و روایات، نماز حقیقی سیئات را از بین برده و تبدیل به حسنات می‌کند.

رفیعی در پایان گفت: بر اساس آیه هفت سوره عنکبوت، ایمان و عمل صالح از دیگر عوامل تطهیر انسان است.

انتهای پیام
captcha