گرامیداشت هشتاد و سومین سالگرد درگذشت اقبال لاهوری در پاکستان
کد خبر: 3966332
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۱

گرامیداشت هشتاد و سومین سالگرد درگذشت اقبال لاهوری در پاکستان

به مناسبت هشتاد و سومین سالگرد درگذشت اقبال لاهوری، متفکر برجسته مسلمان، مراسم بزرگداشتی در پاکستان برگزار شد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از اردوپوینت، امروز (چهارشنبه) هشتاد و سومین سالروز درگذشت فیلسوف، اندیشمند و شاعر بزرگ شرق، علامه دکتر محمد اقبال است. به این مناسبت برنامه‌های گرامیداشت متنوعی در سراسر پاکستان برگزار شد. 

 روز گذشته فاروق عبدالله، رهبر حزب کنفرانس ملی کشمیر در بیانیه‌ای به علامه اقبال ادای احترام کرد.

در این بیانیه آمده است: عشق اقبال به سرزمین اجدادی‌اش در شعرهایش مشهود است. در سالگرد درگذشت او، من به او ادای احترام می‌کنم. چیزهای زیادی وجود دارد که نسل حاضر می‌تواند از نوشته‌های این شاعر، اندیشمند و فیلسوف بزرگ یاد بگیرد.

علامه محمد اقبال در 9 نوامبر 1877 در سیالکوت متولد شد؛ او که یک شاعر و ادیب توانا و روشن‌بین بود، ایده تشکیل کشور پاکستان را تدوین کرد و بنابراین او را به عنوان یکی از بنیانگذاران این کشور قلمداد می‌کنند.

وی کتاب‌های زیادی نوشت که بیشتر آنها به زبان فارسی است. اولین کتاب شعر او «اسرار خودی» در سال 1915 به زبان فارسی منتشر شد. از آثار ادبی وی می‌توان به اسرار خودی، پیام مشرق، بانگ دارا، بال جبرئیل، ضرب کلیم و ارمغان حجاز اشاره کرد. اشعار اقبال به اسپانیایی، چینی، ژاپنی، انگلیسی و چندین زبان دیگر ترجمه شده است.

به دلیل تفکر عمیق فلسفی و اندیشه عمیق، به وی لقب علامه داده‌اند. «شاعر مشرق»، «مفکر پاکستان» و «حکیم امت» عناوین دیگری هستند که به خاطر آثار فراموش نشدنی اقبال به وی داده شده است.

او که در آخرین روزهای زندگی خود، از بیماری تنفسی رنج می‌برد، در 21 آوریل 1938 در لاهور درگذشت.

انتهای پیام
captcha