سیره حضرت خدیجه(س) نمونه سبک زندگی اسلامی است
کد خبر: 3966547
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۴
یادداشت/

سیره حضرت خدیجه(س) نمونه سبک زندگی اسلامی است

خدیجه(س) همیشه و در هر شرایطی حامی و پشتیبان پیامبراکرم(ص) در حوادث سخت بود که حمایت ایشان از همسر در محاصره سه ساله شعب ابیطالب و تحمل سختی بسیار در این مدت گواهی بر این ادعاست.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، برخی از زنان در طول تاریخ همواره در حمایت از دستاوردهای اهل‌بیت(ع) نقش بسزایی  داشته‌اند و هریک از آنان توانسته‌اند الگویی برای زنان امروز به شمار آیند. یکی از زنان معروفی که اسلام به نیکی از آن یاد کرده است، حضرت خدیجه(س) دختر خُویلد است. ایشان یکی از زنان تاجر و ثروتمند زمان قریش هستند که داشتن فضایل اخلاقی همچون صداقت و پاکدامنی باعث شده بود که از آن حضرت به عنوان «مطهره» و «سیده» قریش یاد شود.(احمد بهشتی، زنان نامدار، در قرآن و حدیث و تاریخ ، 1387، ج2ص27).

با وجود اینکه ایشان خواستگاران بسیار داشتند، اما مجذوب فضایل اخلاقی نبی مکرم اسلام شد و با آن حضرت ازدواج کرد. پس از ازدواج با پیامبر(ص) اولین فردی بود که به ایشان ایمان آورد و در مکه با وی نماز جماعت اقامه کرد. او تنها زنی است که در مدت 25 سال تمام دارایی و ثروتش را در خدمت همسر و تحقق اهداف و رسالت الهی ایشان وقف کرد.

خدیجه(س) همیشه و در هر شرایطی حامی و پشتیبان پیامبر اکرم(ص) در حوادث سخت بود که حمایت ایشان از همسر در محاصره سه ساله شعب ابیطالب و تحمل سختی بسیار در این مدت گواهی بر این ادعاست. آن زمان که قریش پیامبر(ص) را مورد اذیت و آزار قرار می‌داد تا دست از رسالت خویش بردارد، خدیجه(س) به تسلای دل ایشان اقدام می‌کرد تا اسلام به ثمر بنشیند.(واقدی، محمد بن عمر مغازی،1376، تاریخ جنگ های پیامبر، ترجمه: محمود مهدوی دامغانی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی ، ج2،ص123).

 بنابراین با این همه سختی و فشار، خدیجه در مقابل این مشکلات خم به ابرو نمی‌آورد و در تمام دوران زندگی قبل و بعد از بعثت همانند بانویی شفیق، برگرد وجود پیامبر(ص) می‌گشت و با سیمای خندان خود غم‌ها را از چهرۀ حضرت رسول می‌زدود و در این بین بسان یاور، وزیر و کمک رسانی توانمند او را یاری می‌کرد. خداوند به وسیله خدیجه به پیامبر آرامش بخشید به نحوی که هیچ خبر ناراحت کننده‌ای از قبیل رد و تکذیب را نمی‌شنید و امیدوار به رسالت خود ادامه می‌داد.

در اهمیت این مسئله قرآن کریم از رابطه زن و شوهر به عنوان رابطه‌ای سرشار از عشق و صمیمیت یاد می‌کند و می‌افزاید که زن حامی معنوی شوهر است و این امر را در آیه 187 از سوره «بقره»: «هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ»؛ (آنان لباس شما هستند و شما لباس آنان هستید» به بانوان و آقایان گوشزد می‌کند. منظور از لباس در این آیه پوشاندن ضعف‌ها و اتیام دل همسران است که حضرت خدیجه(س) به بهترین شکل اتیام‌بخش و همراه پیامبر(ص) بود.

در کرامت حضرت خدیجه(س) همین بس که رسول خدا چه قبل از او و چه در زمان حیات او با هیچ زنی ازدواج نکرد و به راستی همنشین و مونس پیامبر اکرم (ص) بود و اموال خود را در اعتلای اسلام انفاق کرد و به درجه‌ای رسید که خداوند به حضرتش امر کرد که خدیجه را به خانه‌ای در بهشت که محلی امن و آرام باشد، بشارت دهد.

حضرت خدیجه(س) الگویی برای اشاعه سبک زندگی اسلامی، اسوه عملی و حقیقی بانوان امروز است و حق بر آن است تا شخصیت این بانوی بزرگ جهان اسلام به خوبی معرفی شود. اینکه تنها به مناسبت وفات آن حضرت مطلبی در رسانه‌ها درج شود و یا صدا و سیما به این امر بپردازد خوب است، اما کافی نیست. به نظر می‌رسد در معرفی شایسته بانوان بزرگ اسلام کوتاهی صورت می‌گیرد که این خلأ باید از سوی رسانه‌ها برطرف شود.

یادداشت از زهرا حاج کاظمی؛ پژوهشگر علوم قرآن و حدیث

انتهای پیام
captcha