سرّ «لَيْلَةُ الْقَدْرِ» ولایت امیرمؤمنان(ع) است + فیلم
کد خبر: 3966688
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸
سلوک رمضانی/ 12

سرّ «لَيْلَةُ الْقَدْرِ» ولایت امیرمؤمنان(ع) است + فیلم

خیلی عجیب است که سرّ «لَيْلَةُ الْقَدْرِ» ولایت امیرمؤمنان(ع) است. علت اینکه شهادت حضرت نیز با این شب‌ها مصادف شد همین است. آن چیزی که من و شما را به خدا وصل کرده و رمزگشایی می‌کند ولایت امیرالمؤمنین(ع) است. قدر به معنای ترازوی اندازه‌گیری همه اعمال، رفتار، معرفت و اخلاق، حضرت است و خود ایشان هم فرمود که من ترازو هستم.

منصوری لاریجانی

به گزارش خبرنگار ایکنا، اسماعیل منصوری‌لاریجانی، قرآن‌پژوه و محقق عرفان اسلامی، در سلسله درس‌گفتارهایی در این خبرگزاری، به تفسیر آیات قرآن به برکات روزه‌داری، عبادت و سلوک ویژه ماه رمضان بر اساس آیات قرآن پرداخت. دوازدهمین جلسه از این درس‌گفتارها در ادامه از نظر می‌گذرد؛
 
بیان کردیم که یکی از فواید روزه‌داری و ماه مبارک رمضان درک حقایق شب و سحر توسط روزه‌داران حقیقی است، اما خداوند، نمکی هم به این شب‌های رمضان اضافه کرد و آن شب قدر است. خداوند می‌فرماید: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ»؛ یعنی قرآن را در شب قدر نازل کردیم یا درباره معراج پیامبر(ص) می‌فرماید: «سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ؛ پاک و منزه است خدایی که در (مبارک) شبی بنده خود (محمّد) را از مسجد حرام (مکّه معظّمه) به مسجد اقصایی که پیرامونش را مبارک و پر نعمت ساختیم سیر داد تا آیات و اسرار غیب خود را به او بنماییم که او (خدا) به حقیقت شنوا و بیناست».(اسراء/1)
 
معراج پیامبر(ص) در شب شروع شده یا میقات حضرت موسی شب تمام می‌شود. حال سؤال این است که چه رازی در شب است که خداوند سفره رحمانی خود را در شب برای پیامبر(ص) خدا پهن کرده است؟ رازش این است که سرّ خدا در شب پنهان است.
 
شب ز اسرار علی آگاه است / دل شب محرم سرّالله است
 
خیلی عجیب است که سرّ «لَيْلَةُ الْقَدْرِ» ولایت امیر المؤمنین(ع) است. علت اینکه شهادت امیرالمؤمنین(ع) نیز با این شب‌ها مصادف شد همین مسئله است. آن چیزی که من و شما را به خدا وصل کرده و رمزگشایی می‌کند ولایت امیرالمؤمنین(ع) است.
هانری کربن فرانسوی چهل سال دنبال سرّ ولایت بود، اما علامه طباطبایی ایشان را به سرّ شب واقف کرد و گفت باید در رمضان چنین و چنان کنی تا به سرّ معرفةالله برسی. جناب محی‌الدین در «فتوحات مکیّه» به زیبایی این سرّ را برای ما بیان می‌کند؛ بنابراین خوب است وارد این مباحث عرفانی و حقایق آسمانی شده و به سرّ ولایت شیعه واقف شویم.
 
قدر به معنای ترازوی اندازه‌گیری همه اعمال، رفتار، معرفت و اخلاق، امیرالمؤمنین(ع) است. خود ایشان هم فرمود که من ترازو هستم.
 
جناب مولوی بسیار زیبا می‌فرماید:
 
هم ترازو را ترازو راست کرد/ هم ترازو را ترازو کاست کرد
کیست مولی آنکه آزادت کند/ بند رقیت ز پایت بر کند
 
انسان تا به سرّ ولایت واقف نشود این تعلقات ظاهری و باطنی و این روزه‌داری‌ها مشکلی را حل نمی‌کند. ولایت پرچم آزادگی است که انسان را از رقیت درونی و تعلقات درونی رها می‌کند. خداوند ان‌شاءالله ما را به سرّ ولایت امیرالمؤمنین(ع) در این شب‌ها آشنا بگرداند.
انتهای پیام
captcha