رمضان بهترین فرصت برای ورود به جهان درون است + فیلم
کد خبر: 3965434
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲
سلوک رمضانی/ 7

رمضان بهترین فرصت برای ورود به جهان درون است + فیلم

مؤلف «تفسیر بیان» با اشاره به تأثیر ماه رمضان بر خودشناسی اظهار کرد: شب‌های ماه رمضان بهترین فرصت برای ورود به جهان درون است. خداوند فرموده است ما آیات و نشانه‌های خود را هم در جهان آفاقی و هم در انفس شما قرار دادیم. اگر این دو یعنی رهاوردهای آفاقی و انفسی را در کنار هم قرار ندهیم نمی‌توانیم به معرفت نفس برسیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، اسماعیل منصوری‌لاریجانی، قرآن‌پژوه و محقق عرفان اسلامی، در سلسله درس‌گفتارهای رمضانی ایکنا به تفسیر آیات قرآن به برکات روزه‌داری، عبادت و سلوک ویژه ماه رمضان براساس آیات قرآن پرداخت. هفتمین جلسه از این درس‌گفتارها در ادامه از نظر می‌گذرد؛
 
یکی دیگر از فواید روزه‌داری جهاد با نفس است. بعضی‌ها گمان می‌کنند جهاد با نفس بدین معنی است که شمشیر دست بگیریم و با نفس خود بجنگیم اما در واقع اینگونه نیست. قرآن کریم فرموده است: «وَمَنْ جَاهَدَ فَإِنَّمَا يُجَاهِدُ لِنَفْسِهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَغَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ؛ و هر که (در راه ایمان) جهد و کوشش کند به سود خود کند که خدا از (طاعت و عبادت) عالمیان البته بی‌نیاز است» (عنکبوت/ 6) قرآن کریم در جای دیگری فرموده است: «وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ؛ و آنان که در (راه) ما (به جان و مال) جهد و کوشش کردند محققا آنها را به راه‌های (معرفت و لطف) خویش هدایت می‌کنیم، و همیشه خدا یار نکوکاران است» (عنکبوت/ 69) حکمت‌های ما همیشه براساس آیات قرآن است یعنی در دنیا زندگی می‌کنیم و به حرکت‌ها و سفرهای ما سیر آفاقی می‌گویند و جهاد با نفس نیز به معنای سیر انفسی کردن است. 
 
بنابراین باید مرحله به مرحله به جهان درون خودمان حرکت کنیم در اینصورت موانع و فرصت‌ها را می‌شناسیم. بسیاری ما گمان می‌کنیم با خودمان زندگی می‌کنیم. شب‌های ماه رمضان بهترین فرصت برای ورود به جهان درون است. خداوند فرموده است ما آیات و نشانه‌های خود را هم در جهان آفاقی و هم در انفس شما قرار دادیم. اگر این دو یعنی رهاوردهای آفاقی و انفسی را در کنار هم قرار ندهیم نمی‌توانیم به معرفت نفس برسیم در حالیکه معرفت نفس بسیار مهم است و انسان باید در درون خود سفر کند.
 
کی کنم من از معیت فهم راز / جز که از بعد سفرهای دراز
 دانش آن بود موقوف سفر/ ناید  آن دانش به تیزی فکر
 
فهم معرف النفس با سفر ممکن است و فقط با علم و دانش میسر نخواهد شد لذا این بهترین فرصت را در ماه مبارک رمضان داریم. حال اگر به درون خود مراجعه کنیم موانع را نیز پیدا خواهیم کرد. رزمنده‌ها از جنگ بدر برگشتند و پیامبر(ص) فرمودند: باریکلا به این گروهی که از جهاد اصغر برگشتند و جهاد اکبر آنها باقی مانده است. پرسیدند یا رسول‌الله جهاد اکبر چیست؟ فرمودند: جهاد با نفس.
 
کسی‌ که با حقیقت انفسی خود زندگی کند در واقع با خدا زندگی می‌کند و با معشوق خود همنشین است.
 
ای شهان کشتیم ما خصم برون/ ماند خصمی زو بتر در اندرون
کشتن آن کار عقل و هوش نیست/ شیر باطن سخره خرگوش نیست
قد رجعنا من جهاد الاصغریم/ با نبی اندر جهاد اکبریم
 
انسان وقتی به درون خود پا می‌گذارد با اولین چیزی که به عنوان بت برخورد می‌کند هواهای نفسانی وی و غفلت‌هایی است که از این روزگار در سر وی رفته است.
انتهای پیام
captcha