جعفری: مدیران دنبال پر کردن ویترینند/ تولید دینی باید در همه سال باشد
کد خبر: 3967071
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸
آسیب‌شناسی تولیدات رمضانی سیما / 3

جعفری: مدیران دنبال پر کردن ویترینند/ تولید دینی باید در همه سال باشد

یک کارگردان تئاتر گفت: از سیاست‌های مدیران رسانه می‌توان دریافت که مدیران هنری بیش از اینکه در پی جریان‌سازی باشند به دنبال پر کردن ویترین‌های خود هستند.

روح‌الله جعفری کارگردان سینما و تئاتر در گفت‌و‌گو با ایکنا پیرامون تولیدات رمضانی سیما اظهار کرد: هنرمند واقعی آن است که بر اساس دغدغه‌ای که دارد به خلق اثر بپردازد. در ضمن باید تاکید کنم هنر و هنرمند رابطه کاملاً مستقیمی با آنچه در جامعه رخ می‌دهد، دارد. به همین دلیل آنچه در جامعه رخ می‌دهد روی هنرمند تاثیر خود را می‌گذارد، پس نباید با باید یا بخشنامه به هنرمند تکلیف کرد در یک حیطه خاص، خلق اثر کند، اما متاسفانه این اصل در تلویزیون کمتر مد نظر است و مدیران ترجیح می‌دهند برای مناسبت‌ها با نگرش خاص آنها اثر تولید کنند!

وی افزود: دلیل چنین نگرشی در میان مدیران هنری این است که آنها از جامعه هنری انتخاب نشده‌اند، پس طبیعی است الزامات این عرصه را نشناسند. این مدیران گاهی اوقات رویکرد غلط خود را در عرصه هنر با باور انجام می‌دهند، چون همانگونه که گفتم به دلیل ناآگاهی از این حوزه، متصورند می‌توانند، آموزه‌های مدنظرشان را با بخشنامه به دیگران منتقل کنند.

این نمایشنامه‌نویس ادامه داد: رویکرد غلطی که توصیف کردم، سبب شده آثاری که در سینما و تلویزیون شاهدش هستیم هیچگونه جریان‌سازی و تاثیرگذاری خاصی به همراه نداشته باشد. به ویژه درباره کارهای مناسبتی ماه رمضان این معضل را به شکل جدی‌تری شاهد هستیم، البته اشکلاتی که برای تولیدات نمایشی متصور هستیم به مسائل فنی مربوط نمی‌شود، چون هر اثری در نهایت مشکلات خاص خود را دارد، اما اینکه، اثری بدون داشتن معنا و مفهومی تاثیرگذار تولید شود، قابل بحث است.

وی درباره برخی آمارهای غلط چنین توضیح داد: گاهی مواقع می‌بینیم در تلویزیون بیان می‌شود 80 درصد مردم از یک سریال رضایت داشته‌اند، درصورتی‌که اولاً باید دید جامعه آماری که برای این آمارها انتخاب شده‌اند، چه کسانی هستند. دوم اینکه این آمارها بر اساس چه استانداردی تهیه می‌شوند؟ این آمار در برخی مواقع به اندازه‌ای حیرت‌آور است که پذیرش آن از سوی خوش‌بین‌ترین آدم‌ها نیز سخت است.


بیشتر بخوانید:

رمضان بهترین وقت ترویج مفاهیم قرآنی است

کام روزه‌دار را با کارهای نامناسب تلخ نکنیم


این پژوهشگر هنر متذکر شد: جریان‌سازی و مضمون غنی به معنای این نیست که صرفاً در سریال رمضانی، تنها به اخلاقیات بپردازیم. این روش همانی خواهد شد که مدتهاست شاهدش هستیم؛ آثاری که صرفاً حرف می‌زنند. دلیل این این امر نیز به دلیل نبود پژوهش و مخاطب‌شناسی رخ می‌دهد. در کدامیک از سریال‌هایی که امسال یا سال‌های قبل در ماه مبارک روی آنتن می‌رود، مشکلات مردم را شاهد هستیم؟

جعفری رسانه در پاسخ به این سوال که وی چه کارهای را برای پخش در ماه مبارک مناسب می‌داند؟ بیان کرد: اینکه تصور کنیم سریال رمضانی الزاماً کاری است که در آن موضوع یا مفهومی دینی روایت شود، اشتباه است، چون این تولیدات (دینی) باید در تمامی سال روی آنتن سیما رود، البته این نکته را هم باید در نظر داشت مجموعه‌ای که در این ایام روی آنتن می‌‌رود، نمی‌تواند بی‌ارتباط با ماه مبارک باشد. برای مثال اینکه کاری اکشن در ایام رمضان روی آنتن رود به نظرم یک بی‌سلیقگی محض برای پخش در ماه مبارک است.

کارگردان تئاتر «بر فراز ناقوس‌ها» متذکر شد: بی‌سلیقگی مدیران را با مثالی از تئاتر ادامه می‌دهم. در ایام ماه مبارک سالن‌های تئاتر می‌تواند پذیرای تعزیه باشد؛ هنری که ریشه ایرانی دارد و در آن موضوعات مذهبی به شیواترین و تاثیرگذارترین شکل به مخاطب عرضه می‌شود، اما هیچگاه این رویکرد مدنظر مدیران قرار نگرفته و آنها ترجیح داد‌‌ه‌اند بیشتر وقت خود را صرف تولید کارهای ویترینی کنند. در چنین شرایطی نتیجه این می‌شود که تلویزیون کارنامه بسیار ضعیفی در حوزه محتوایی داشته باشد.

این کارگردان در پایان تاکید کرد: ضعف محتوایی و ساختاری تولیدات سیما در ماه مبارک و دیگر ایام سال سبب شده که مخاطب بیش از گذشته به سوی رسانه‌های دیگر از جمله ماهواره متمایل شود، هرچند ممکن است مدیران بخواهند منکر چنین اتفاقی شوند، اما آنچه در جامعه دیده می‌شود، گواه این امر است.

انتهای پیام
captcha