به گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجتپور، مفسر قرآن کریم 5 اردیبهشتماه در ادامه مباحث تفسیر سوره فرقان، گفت: این سوره دو بخش دارد که اول پاسخ به شبهات مطرح شده در مورد پیامبر است که کافران این شبهات را مطرح کردند؛ کسانی که عبادت خدا را تمسخر میکردند و بخش دوم سوره هم اشاره به عبادالرحمان دارد که عبد خدا هستند و مورد مدح و ثنای الهی قرار دارند.
وی افزود: در بخشی از آیات دسته اول، تمرکز بحث بر روی استکبار کافران رفت و بیان شد که حس عدم امید به لقاء خدا باعث استکبار اینها شده و در نهایت فرجام بد آنها بیان شد و در برابر از اصحاب بهشت یاد و سرنوشت نیک آنها یاد کرد.
بهجتپور تصریح کرد: کسانی که در مورد پیامبر شبهه میکردند، دو گروه بودند؛ دستهای کافر رسمی و گروه دیگر ستمگران که میگفتند پیامبر مسحور است؛ میگفتند شما چقدر احمق هستید که پیرو شخصی هستید که خودش سحر شده است؛ قرآن در آیات 27 به بعد، به وضع ستمگران اشاره کرده و فرموده است که این افراد کارشان به جایی میرسد که روزی که ظالم بر دستانش گاز میزند «وَيَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى يَدَيْهِ يَقُولُ يَا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلًا»، همین ستمگر بر خودش خشم کرده و دستانش را گاز میگیرد و میگوید ای کاش من با همین رسولی که میگفتند مسحور و دیوانه است، همراه بودم؛ از تعبیر الرسول استفاده شده، یعنی رسول خاص، حضرت محمد(ص).
حیات طیبه نتیجه صراط مستقیم
این مفسر قرآن بیان کرد: واژه السبیل هم معرفه آمده، یعنی آنجا میفهمد چقدر این راه پرسود و پرمنفعت بود؛ قدر صراط مستقیم را بدانیم، حالا عظمت آن را درک نمیکنیم و در قیامت درک خواهیم کرد؛ اگر درک کنیم، از ربا و روابط جنسی نامطلوب و دروغ و غیبت و ... بدمان میآید، نه اینکه خوشمان بیاید و ترک کنیم. کمترین نتیجه این راه رسیدن به حیات طیبه است.
وی افزود: «يَا وَيْلَتَى لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِيلًا»؛ ای کاش فلانی را رفیق نمیگرفتم؛ دوستی که انسان را به سمت راه غیرخدا ببرد. گاهی همسر بد و شوهر بد و گاهی همکار و فرزند و گاهی دوست بد است. زبیر را فرزندش از راه بیرون برد و نگاه و بینش او را تغییر داد و کسی را که در دستگاه امام علی(ع) بود، به دشمن ایشان تبدیل کرد. شیطان خیلی قوی است و نباید دانهای برای او بگذاریم که بچیند؛ در سیاست هم اگر ذرهای به دشمن مجال بدهیم و دانه نفوذ دشمن را بکاریم، او از همانجا ما را خواهد چید و فشار خواهد آورد.
مدیر حوزه خواهران اضافه کرد: اگر جامعه مؤمنین به غفلت و بیتوجهی در یک عرصه بپردازند، دشمن از همانجا نفوذ خواهد کرد و متأسفانه همیشه چیزی برای قلابزدن دشمن وجود دارد. آیتالله شجاعی، استاد ما دائماً به ما متذکر میشد که به داشتههای خود مغرور نشوید، زیرا نفس بسیار گزنده است.
صاحب تفسیر تنزیلی همگام با وحی با اشاره به واژه «خَلِيلًا» گفت: «خل» به معنای خلوت است. انسان اسرار و حرف دلش را با چه کسی میگوید؛ این همان خلیل است؛ دوست بد ظلم و ستم به دیگران و تحمل ستم و گرسنگی دیگران را ساده و قابل تحمل میکند؛ میگوید چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرام است؛ کسی که ما را از خط امام و رهبری جدا میکند نیز مصداق چنین رفیقانی است، در اینجا رفاقت شخصی با رهبری مطرح نیست که فردی از رهبری جدا شود، بلکه بحث بر سر ولایت و راهبری است.
وی افزود: خلیل بد انسان را از ذکر یعنی قرآن جدا میکند، گاهی کسی قرآن را تمسخر میکند، ولی یک وقت کاری میکند که انسان انس و تدبر در قرآن نداشته باشد و چاره دردهایش را از قرآن نخواهد؛ لذا مفهوم ثقل اکبر شوخی نیست و نباید آن را دست کم بگیریم.
وی تأکید کرد: اشتباه است که برخی با وجود دوری از قرآن فکر میکنند در کنار اهل بیت هستند؛ لازمه بودن با اهل بیت، انس با قرآن است وگرنه کسی که انس با قرآن ندارد، در کنار اهل بیت هم نیست. اهل بیتی واقعی انس با قرآن دارد، لذا فرموده است که مرا بعد از آنکه ذکر در دستم بود، گمراه کرد. بنابراین کسی که قرآن و معارف قرآن را از اولویت زندگی دور کند، به درد دوستی نمیخورد و به زودی سم خود را به انسان خواهد چشاند.
وی در ادامه با بیان اینکه یکی از صفات خدا صفت لطیف است، اظهار کرد: لطیف در داستان یوسف(ع) به خوبی نشان داده شده است؛ لطیف یعنی اینکه خدا آرام آرام اجازه میدهد زمان بگذرد و مسیر حق را ثابت و مسیر باطل را بر زمین میزند؛ وقتی یوسف در کودکی به چاه افتاد، خدا فرمود: روزی آنها را از این کار زشتشان آگاه خواهی کرد و بعد از 40 سال، تعبیر خواب او روشن شد و جالب اینکه خدا در اینجا از صفت لطیف برای خود استفاده کرده است؛ یعنی ویژگی لطیفی خداست که من که برده زندانی به مقام عزیز مصر رسیدم.
صاحب تفسیر همگام با وحی اظهار کرد: یوسف به برادرانش گفت اگر کسی تقوا پیشه و صبر کند، خداوند اجر او را ضایع نخواهد کرد؛ تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن/خواجه خود روش بندهپروری داند؛ او میداند چگونه انسان را بالا ببرد؛ باید به تکلیف خودمان عمل کنیم و تقوا و صبر داشته باشیم و خدا خودش میداند چگونه انسان را عزیز کند.
وی تأکید کرد: دوستی که انسان را از ذکر باز میدارد، شیطان است و کار شیطان، شیطنت است؛ حال این شیطان ممکن است شوهر و همسر و فرزند یا دوست و رفیق و همکار باشد.
انتهای پیام