تشکیل گروه‌های جهادی طلبگی؛ نشانه بلوغ اجتماعی حوزه‌های علمیه
کد خبر: 3967288
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳

تشکیل گروه‌های جهادی طلبگی؛ نشانه بلوغ اجتماعی حوزه‌های علمیه

مدیر حوزه علمیه استان کردستان گفت: امروز بحران کرونا و شرایط سخت حاکم بر جامعه زمینه‌ساز شکل‌گیری گروه‌های جهادی در حوزه‌های علمیه شد که این امر خود نشان از بلوغ فکری و اجتماعی حوزه‌های علمیه دارد.

به گزارش ایکنا از کردستان، حجت‌الاسلام والمسلمین نادر رنجبر، مدیر حوزه علمیه استان کردستان امروز، ششم اردیبهشت‌ در دیدار اعضای گروه جهادی «یاوران سلامت» حوزه علمیه کردستان با نماینده ولی‌فقیه در استان، ضمن تبریک ماه مبارک رمضان اظهار کرد: مسئله اجتماعی شدن و در کنار اجتماع بودن یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های بلوغ یک مجموعه محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه حوزه‌های علمیه زمانی می‌توانند رسالت واقعی خود را انجام دهند که در جامعه حضور داشته باشند، افزود: حضور در اجتماع یکی از سیره و روش‌های رسول اکرم(ص)، اهل بیت(ع) و علمای اسلام در ترویج و تبلیغ دین اسلام بوده است.

مدیر حوزه علمیه استان کردستان بیان کرد: طلبه زمانی که وارد حوزه علمیه می‌شود باید افق دیدش نسبت به آینده جامع باشد، باید این آموختن‌ها خروجی‌اش این باشد که دردی از دردهای اجتماع را درمان کند. امروز بحران کرونا و شرایط سخت حاکم بر جامعه زمینه‌ساز شکل‌گیری گروه‌های جهادی در حوزه‌های علمیه شد که این امر خود نشان از بلوغ فکری حوزه‌های علمیه دارد.

حجت‌الاسلام رنجبر افزود: گروه‌های جهادی در زمان گرفتاری مردم با آن روحیه ایثار و از خودگذشتگی وارد جامعه شدند تا بتوانند گره‌ای از گره‌های جامعه را باز کنند.

وی زمان شکل‌گیری گروه‌های جهادی در کردستان را وقوع زلزله کرمانشاه و ارائه خدمات به زلزله‌زدگان دانست و گفت: بعد از این امر در زمان سیل استان لرستان گروه‌های جهادی حوزه‌های علمیه با حضور خود توانستند قدم‌های بزرگی در راه حمایت از سیل‌زدگان بردارند.

مدیر حوزه‌های علمیه کردستان با اشاره به اینکه امروز هم در شرایط کرونایی گروه‌های جهادی همین وظیفه را با تمام توان خودشان انجام می‌دهند، افزود: در ارائه خدمات به بیماران کرونایی هم بین طلاب و هم بین کادر و اساتید حوزوی حضور داشتند و تمام حوزویان دغدغه حمایت از کادر درمان و کمک به بیماران کرونایی را داشتند. برخی از طلاب در روزهای نخستین کرونایی در بیمارستان‌ها حضور پیدا کردند و در خدمت کادر درمان و بیماران کرونایی بودند و حضور این دوستان در این مراکز مایه آرامش کادر درمان و بیماران شد. گروه «یاوران سلامت» هم که بعدها شکل گرفت، دوره‌های آموزشی لازم را در ۲ دوره آموختند که در این دوره‌ها، طلاب و اساتید حضور چشمگیری داشتند.

وی افزود: حضور اساتید و کادر حوزه‌های علمیه در کنار بیماران کرونایی به‌عنوان مشاور بسیار پرثمر بود و مورد استقبال مسئولان بهداشت و درمان استان قرار گرفت.

این استاد حوزوی تربیت نفس را یکی از آثار مهم و اثرگذار حضور در گروه‌های جهادی طلاب و روحانیون دانست و ادامه داد: وقتی آدمی در راه خدا قدم برمی‌دارد، اولین خیرش برای خود انسان است و حس مسئولیت در درون انسان نسبت به جامعه را ایجاد می‌کند. وقتی که مردم می‌دیدند که طلاب و روحانیون در بیمارستان‌ها حضور پیدا می‌کردند این امر باعث می‌شد که آنها هم آرامش بگیرند.

مدیر حوزه علمیه کردستان با تقدیر از همکاری خوب قرارگاه خاتم الاوصیاء استان، یادآور شد: با همکاری حوزه علمیه و قرارگاه خاتم‌الاوصیاء کردستان دوره مشاوره بالینی تبلیغ برای ماموستاهای اهل سنت استان نیز برگزار شد که بعد از برگزاری این دوره ماموستایان در بیمارستان‌ها حضور پیدا کردند.

انتهای پیام
captcha