احتمال تعویق انتخابات سراسری فلسطین در پی کارشکنی رژیم صهیونیستی
کد خبر: 3967365
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۸

احتمال تعویق انتخابات سراسری فلسطین در پی کارشکنی رژیم صهیونیستی

در پی کارشکنی مقامات رژیم صهیونیستی در راه برگزاری انتخابات در بیت‌المقدس شرقی، مقامات فلسطینی، تعویق انتخابات سراسری را بررسی می‌کنند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از روسیاالیوم، مقامات فلسطینی اعلام کردند اگر اسرائیل اجازه رأی‌گیری در بیت‌المقدس شرقی  که چندین روز پیاپی درگیر خشونت است را ندهد، اواخر این هفته جلسه‌ای را برای تعویق انتخابات برگزار می‌کنند.

محمد اشتیه، نخست‌وزیر حکومت خودگردان فلسطین، امروز (دوشنبه) در جلسه کابینه گفت كه رهبران جناح‌های فلسطینی در مورد انتخابات در روز پنجشنبه  دیدار و گفت‌وگو می‌كنند.

هنوز موضع رسمی رژیم صهیونیستی درباره موضوع برگزاری انتخابات فلسطین در قدس اعلام نشده است. اما ناظران بعید می‌دانند که اسرائیل پس از دستاوردهایی که در دوران دولت قبلی ایالات متحده در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت این رژیم و همچنین انتقال سفارت آمریکا به این شهر  داشته، اجازه برگزاری انتخابات در بیت‌المقدس را بدهد.

براساس گزارش آسوشیتدپرس، محمود عباس، رئیس‌جمهور حکومت خودگردان که جنبش فتح به رهبری او شاهد اختلافات داخلی است و انتظار می‌رود در انتخابات پارلمانی پیش رو عملکرد ضعیفی داشته باشد، ممکن است موضوع بیت‌المقدس را بهانه‌ای برای تعویق یا لغو انتخابات عنوان کند.

به گفته این خبرگزاری، اسرائیل و اکثر جامعه جهانی از این امر استقبال می‌کنند، زیرا بیم آن دارند که حماس در انتخابات قدرت و نفوذ بیشتری پیدا کند.

عباس در جلسه جنبش فتح که عصر روز یکشنبه برگزار شد، بیت‌المقدس را خط قرمز توصیف کرد و گفت که وی بدون مشارکت کامل ساکنان آن، انتخابات عمومی را نمی‌پذیرد و از جامعه جهانی خواست که اسرائیل را تحت فشار قرار دهد تا اجازه دهد انتخابات در این شهر برگزار شود.

کمیته مرکزی فتح اعلام کرد بیت المقدس پایتخت ابدی دولت ماست و عدم برگزاری انتخابات در آن به معنای تن دادن به معامله قرن است.

موضوع به تعویق انداختن یا لغو انتخابات بحث و جدال در بین فعالان فلسطینی به وجود آورده است. نور عوده، کاندیدای مجلس و سخنگوی مجمع ملی دموکراتیک، لغو انتخابات را تلاشی برای فرار از  شکست داخلی توصیف کرد. 

وی افزود: استفاده از قدس به عنوان بهانه، تردیدهایی را ایجاد می‌كند. اسرائیل نباید در برگزاری انتخابات ما حق وتو داشته باشد. این نبردی است كه ما باید در آن بجنگیم و پیروز شویم. 

انتهای پیام
captcha