شب‌های قدر؛ فرصت دعا برای رفع مشکل عالم‌گیر بشر + فیلم
کد خبر: 3967493
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴
درس‌گفتار «بر کرانه قدر» / 1

شب‌های قدر؛ فرصت دعا برای رفع مشکل عالم‌گیر بشر + فیلم

نماینده مقام معظم رهبری در روسیه تصریح کرد: با توجه به شرایطی که در دنیا متأثر از بیماری کرونا است باید تلاش کنیم که بیشترین بهره‌برداری را از فرصت‌ شب‌های قدر داشته و همه برای رفع این مشکل عالم‌گیر بشریت دعا کنیم.

شب‌های قدر؛ فرصت دعا برای رفع مشکل عالم‌گیر بشر + فیلم

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین صابر اکبری جدی،‌ نماینده مقام معظم رهبری در روسیه و رئیس مرکز اسلامی  مسکو در نخستین قسمت از سلسله درس‌گفتار «بر کرانه قدر» که به صورت ویدئوکلیپ تهیه شده است، تصریح کرد:‌ بهره‌برداری از شب قدر در روایات توصیه شده است. بیشترین تأکید بر احیاء و شب‌زنده‌داری و انجام راز و نیاز، عبادات و مناجات است. 

مشروح سخنان حجت‌الاسلام‌ والمسلمین اکبری جدی در هجدهمین روز از ماه مبارک رمضان بدین قرار است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم . الحمدلله رب العالمین . اللهم صلی اله محمد و آل محمد. شب‌ قدر آنچنان که در قرآن هم ذکر شده شبی است که از هزار ماه فضیلتش بیشتر بوده و طبیعتاً از آنجا که این شب، هنگامه نازل شدن قرآن است و به تعبیر قرآن شب قدر در ماه رمضان است قرآن هم در این شب نازل شده است.

تقریباً می‌شود گفت، روایات ما حاکی از این است که تردیدی از اینکه شب قدر در ماه رمضان است، وجود ندارد. منتها در اینکه شب قدر در کدام شب ماه رمضان(19، 21، 23 و یا براساس روایات اهل سنت در شب 27) است، طبیعتاً اختلاف وجود دارد.

در روایاتی که از ائمه(ع) پرسیده شده شب قدر کدام شب است، فرموده‌اند مشکلی نیست که انسان چند شب را به احیا بگذراند و در میان این دو سه شب بتواند شب قدر را درک کند.

به هر حال شب‌های قدر شب‌های بسیار مهمی است و با توجه به شرایطی که تحت تأثیر بیماری کرونا بر دنیا حاکم است، باید تلاش کنیم که بیشترین بهره‌برداری را از دعا برای بشریت در جهت رفع سختی‌ها داشته باشیم.

بهره‌برداری از شب قدر در روایات توصیه شده است. بیشترین تأکید بر احیاء و شب‌زنده‌داری و انجام عبادات و مناجات است. حتی توصیه شده که فرزندان و بچه‌های کوچک بعد از اذان مغرب استراحت کنند تا در صورت امکان آنها هم قدر را شب زنده‌داری کنند.

البته این شب زنده‌داری صرفاً شب بیداری نیست. دو معنا دارد؛ یکی «سهر»: به معنای شب‌ بیدار ماندن است بدون هیچ هدفی اما وقتی که شما این شب را بیدار مانده و استفاده می‌کنید به معنای «أحیی لیله»: بیدار ماند و استفاده کرد، تعبیر احیا در مورد آن استفاده می‌شود. به همین دلیل اگر انسان تنها شب بیدار باشد آن شب زنده‌داری نیست و وقت‌کشی است زیرا از آن فایده‌ای نمی‌بریم.

بنابراین شب زنده‌داری یکی از آداب اصلی و جدی شب‌های احیا است و امیدواریم که خداوند توفیق دهد که از لحظه لحظه‌های این شب‌های قدر استفاده کنیم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha