اهمیت کسب دانش لازم برای بهره‌مندی از ماه رمضان + فیلم
کد خبر: 3966247
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴
درس‌گفتار ره‌توشه رمضان / 1

اهمیت کسب دانش لازم برای بهره‌مندی از ماه رمضان + فیلم

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدهاشم موسوی، رئیس مرکز اسلامی انگلیس و نماینده مقام معظم رهبری در این کشور، تصریح کرد: در روایت آمده است که اگر مردم در مورد اهمیت ماه مبارک رمضان دانش لازم را داشتند، آرزو می‌کردند که تمام ماه‌ها ماه مبارک رمضان باشد.

اهمیت کسب دانش لازم برای بهره‌مندی از ماه رمضان  + فیلم

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدهاشم موسوی، رئیس مرکز اسلامی انگلیس و نماینده مقام معظم رهبری در این کشور، در نخستین قسمت از سلسله درس‌گفتار «ره‌توشه رمضان» که به صورت ویدئوکلیپ برای ایکنا تهیه شده و در اختیار این رسانه قرار گرفته است، تأکید کرد که بهره‌برداری بیشتر از ماه رمضان به دانش لازم در مورد این ماه مبارک و شناخت ظرفیت‌های موجود در این ماه نیاز دارد.

مشروح سخنان حجت‌الاسلام موسوی در دوازدهمین روز از ماه مبارک رمضان بدین قرار است:

بسم الله الرحمن الرحیم . الحمدلله رب العالمین. سلام به شما برادران و خواهران به‌ویژه به شما بینندگان خبرگزاری ایکنا. بحث ما در مورد توانایی شناختی است که در ماه مبارک رمضان وجود دارد.
امام علی(ع) به یکی از شاگردان خود، کمیل ابن زیاد گفت: یا کمیل «ما من حرکة الّا و انت محتاج فیها الی معرفةٍ: هیچ حرکت و کاری نیست مگر این که در انجام آن نیازمند به آگاهی، آشنایی و معرفت هستی».
دین مقدس اسلام بهترین مسلمان را کسی می‌داند که دانش بیشتری دارد نه کسی که عبادت بیشتری انجام داده باشد. پیامبر اسلام(ص) می‌فرماید: «بهترین شما به لحاظ ایمان، کسی است که بیشترین معرفت را دارد».
بهره‌برداری بیشتر از ماه رمضان به دانش لازم در مورد این ماه مبارک و شناخت ظرفیت‌های موجود در این ماه نیاز دارد.
در روایت آمده است که اگر مردم در مورد اهمیت ماه مبارک رمضان دانش لازم را داشتند، آرزو می‌کردند که تمام ماه‌ها ماه مبارک رمضان باشد.
امام سجاد(ع) در مناجات حلول ماه رمضان، می‌فرماید: «خداوندا به من معرفت و توفیق فهم این ماه مبارک را از طریق درست آن عطا کن».
اکنون، سؤالی که پیش می‌آید این است که چطور این ماه را درک کنیم. بهترین منبع برای دستیابی به پاسخ این سؤال، قرآن و روایات معصومین(ع) است.
پیامبر(ص) به صراحت در مورد ارزش این ماه در حدیثی فرموده‌اند: «شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیافَةِ اللَّهِ وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ کرَامَةِ اللَّهِ: ماهی که در آن به ضیافت خدا خوانده و از اهل کرامت خدا قرار داده شده‌اید.»
این ماهی است که درهای بهشت به روی شما باز می‌شود و درهای جهنم به روی شما بسته. عمق ماه رمضان باید فهمیده و تلاش شود تا آخرین روز این ماه درک شود.
نکته دوم در ماه رمضان این است که باید برای مهمان خداوند بودن در این ماه آماده شویم. چراکه به ما مجوز ورود به این مهمانی داده شده و خوشا به حال مؤمنانی که در طول ماه‌های رجب و شعبان مشغول آماده‌سازی خود بوده‌اند و در این ماه با اعتماد به خدا وارد می‌شوند.
اگر شخصی خود را برای این ماه آماده نکرده باشد، بهترین راه این است که امیدوار به رحمت خداوند باشد و این در «مکارم‌الاخلاق» به نقل از معصوم(امام سجاد)(ع) گفته شده که «وعندک مما فات خلف، ولما فسد صلاح: خداوندا هر چه از دست من رود، پيش تو باقى است و اصلاح هر آنچه تباه شود با توست» بنابراین، راه حل این است که خودمان را در برابر خدا ببینیم و از او کمک بگیریم. اگر به این موقعیت برسید، خداوند تمام کوتاهی‌های شما را برطرف می‌کند.

 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha