توجه به قرائت منظم لازمه انس با قرآن است + فیلم
کد خبر: 3967025
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۳
درس‌‌گفتار «ره‌توشه رمضان» / 4

توجه به قرائت منظم لازمه انس با قرآن است + فیلم

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدهاشم موسوی، یکی از اولین گام‌های عمل به قرآن در زندگی و انس با کلام وحی را تلاوت منظم قرآن کریم با توجه و خشوع می‌داند و تأکید می‌کند از خداوند متعال بخواهیم که در ماه مبارک رمضان توفیق قرائت قرآن کریم و انس با این کتاب مقدس را نصیبمان کند.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدهاشم موسوی، رئیس مرکز اسلامی لندن و نماینده مقام معظم رهبری در انگلیس، در چهارمین قسمت از سلسله درس‌گفتار «ره‌توشه رمضان» که به صورت ویدئوکلیپ برای ایکنا تهیه شده و در اختیار این رسانه قرار گرفته است، تأکید کرد که یکی از اولین گام‌های عمل به قرآن در زندگی، شروع به تلاوت منظم قرآن کریم با توجه و خشوع است.

مشروح سخنان حجت‌الاسلام موسوی در پانزدهمین روز از ماه مبارک رمضان بدین قرار است:

بسم الله الرحمن الرحیم . الحمدلله رب العالمین . سلام علکیم. تبریک عرض می‌کنم به مناسبت ولادت امام حسن مجتبی(ع). موضوع بحث ما درباره این بود که چگونه می‌توانیم براساس آموزه‌های قرآن عمل کنیم، به ویژه در این ماه مبارک رمضان. بدون شک، اولین قدم برای به‌کارگیری آموزه‌های قرآن در زندگی این است که ابتدا جایگاه مهم قرآن کریم و سپس آموزه‌های آن را درک کنیم. وقتی (جایگاه) قرآن کریم را بفهمیم، درمی‌یابیم که تا چه اندازه باید به این کتاب تمسک جوئیم. این کتاب از سوی خداوند به عنوان دستورالعملی برای زندگی،‌ راهنمایی برای مؤمنان و نشان‌دهنده راه سعادت نازل شده است.

همانطور که خود قرآن می‌گوید: «ذَٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ ۛ فِيهِ ۛ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ: این کتاب که هیچ شک در آن نیست، راهنمای پرهیزگاران است.»

روایت شده است که درجات بهشت برابر با قرآن کریم است. امام صادق(ع) در مورد این موضوع در حدیثی می‌فرماید: « خدا در قیامت می‌گوید: إقرا وأرق: (قرآن)‌ بخوان و بالا برو».

بنابراین، یکی از اولین گام‌های عمل به قرآن در زندگی، شروع به تلاوت منظم قرآن کریم با توجه و خشوع است. این مسئله (خشوع) خیلی مهم است. همان طور که ما وقتی به حرم معصومین‌(ع)‌ می‌رویم،  با خشوع عمل می‌کنیم. ابتدا درخواست اجازه ورود می‌کنیم که به آن اذن دخول می‌گویند.

به همین ترتیب، قرآن کریم نجات‌بخش ماست و اگر کسی بخواهد وارد وادی قرآن شود، گناهانش آمرزیده شده است. اگر با فروتنی و احترام با قرآن مواجه شویم، خداوند می‌فرماید گناه شما بخشیده و نقایص روح شما از جمله تکبر برطرف می‌شود. بنابراین، باید در برابر این کتاب باشکوه فروتن باشیم. اگر قرآن کریم را با فروتنی و خشوع باز کنیم، درهای قرآن به روی ما باز می‌شود. در غیر این صورت با درهای بسته روبه‌رو می‌شویم. به عبارت دیگر، قرآن را تلاوت می‌کنیم اما چیزی از آن به دست نمی‌آوریم.

یکی از گام‌های دستیابی به تواضع، توجه به جایگاه بلند قرآن کریم است. بنابراین از خداوند متعال بخواهیم که در این ماه توفیق قرائت قرآن کریم و انس با این کتاب مقدس را نصیبمان گرداند تا دستورات قرآن را در زندگی روزمره خود به کار گیریم. ان‌شاءالله.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

پانزدهم/توجه به قرائت منظم لازمه انس با قرآن است + فیلم

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha