ارتقای حال معنوی با روزه‌ خاص الخاص + فیلم
کد خبر: 3966000
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۲
درس‌گفتار ره‌توشه رمضان / 2

ارتقای حال معنوی با روزه‌ خاص الخاص + فیلم

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدهاشم موسوی، رئیس مرکز اسلامی و نماینده مقام معظم رهبری در انگلیس، تصریح کرد: به فرموده معصومین، روزه گرفتن سه نوع است: روزه عوام، روزه خاص و روزه خاص ‌الخاص که در این روزه‌داری فرد به چیزی غیر از خداوند فکر نمی‌کند. این بالاترین نوع روزه‌داری است.

روز سیزدهم/ انواع روزه‌داری/ ادیت شده

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدهاشم موسوی، رئیس مرکز اسلامی و نماینده مقام معظم رهبری در انگلیس، در دومین قسمت از سلسله درس‌گفتار «ره‌توشه رمضان» که به صورت ویدئوکلیپ برای ایکنا تهیه شده و در اختیار این رسانه قرار گرفته است، تأکید کرد که

مشروح سخنان حجت‌الاسلام موسوی در سیزدهمین روز از ماه مبارک رمضان بدین قرار است:

بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله رب العالمین. در جلسه گذشته گفتیم که برای بهره بردن حداکثری از ماه مبارک رمضان، اولین قدم درک فرصت‌های بی‌نظیر آن است. بدون شک نیاز داریم از معرفتی که اهل بیت(ع) (برای درک این ماه) به ما داده‌اند، استفاده کنیم.

درک کردن ارزش و برکت این ماه و بیشترین بهره‌برداری از ماه رمضان بدون داشتن معرفت صحیح ممکن نیست.

گام‌ بعدی برای بهره بردن حداکثری از این ماه مبارک آن است که فوراً عمل کردن براساس این معرفت را آغاز کنیم. اینجا پرسشی مطرح می‌شود. کدام فرصت‌ها باید در اولویت قرار گیرند؟ کدام یک از این فرصت‌ها را باید به سرعت مورد استفاده قرار دهیم تا بتوانیم از این ماه بیشترین بهره را ببریم؟

پیامبر اسلام(ص) پاسخی صریح و روشن به این سؤال داده است. ایشان در خطبه معروف شعبانیه فرموده است: «فَاسْأَلُوا اللَّهَ رَبَّکُمْ بِنِیَّاتٍ صَادِقَةٍ وَ قُلُوبٍ طَاهِرَةٍ أَنْ یُوَفِّقَکُمْ لِصِیَامِهِ وَ تِلَاوَةِ کِتَابِهِ: از پروردگار خویش با نیت‌هاى راستین و دل‌هاى پاک، بخواهید که توفیق روزه این ماه و تلاوت قرآن در آن را به شما عنایت فرماید».

در حقیقت ایشان به مسلمانان سفارش می‌کنند و می‌آموزند که اولویت‌ها در این ماه دو چیز هستند: روزه گرفتن و قرائت قرآن کریم.

در اینجا پرسش مهم این است که حقیقت روزه گرفتن چیست؟ به فرموده معصومین(ع)، روزه گرفتن سه مرتبه دارد: روزه عوام، روزه خاص و روزه خاص الخاص و بیشترین توجه به روزه نوع دوم و سوم است.

روزه عوام به معنای خودداری از خوردن و آشامیدن و هر آن چیزی است که در رساله فقها به عنوان مبطلات روزه ذکر شده است.

روزه خاص به معنای نوعی روزه گرفتن است که در آن علاوه بر امتناع از چیزهایی که روزه را باطل می‌کند، فرد از ارتکاب هر نوع گناه با اعضای بدن نیز خودداری می‌کند. به عبارت دیگر، همه اعضای بدن چنین شخصی روزه‌دار هستند.

بالاتر از این سطح، روزه افراد بسیار خاص(خاص الخاص) است که در آن دل انسان به مادیات و هوس‌های دنیوی توجه نمی‌کند. به عبارت دیگر در این روزه‌داری فرد به چیزی غیر از خداوند فکر نمی‌کند. این بالاترین نوع روزه‌داری است.

با این رویکرد و با توجه به دستورات پیامبر اسلام(ص) درباره روزه‌داری، درخواست من از همه مخاطبان عزیز این است که دیدگاه و رویکرد خود درباره روزه را تغییر دهیم. تلاش برای دستیابی به این جایگاه عالی از طریق روزه‌داری به طور حتم حالات روحانی و معنوی ما را بالا می‌برد و این نمونه‌ای بارز از چگونگی بهره بردن حداکثری از این ماه مبارک است.

ارتقای حال معنوی با روزه‌ خاص الخاص + فیلم

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha